خلاقیت 9
خلاقیت 9
زمان مطالعه: 19 دقیقه
این فایل ادامه فایل خلاقیت 8 است.
صحبت های سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه رادیویی از رادیو مادر با موضوع: خلاقیت در کودکان.
برنامه شماره ۹
بسم الله الرحمن الرحیم سلام
دکتر آتشانی هستم.
و در خدمت شما هستم برای پرورش کودکانی خلاق، نیاز به افرادی با ذهن پویا، خلاق و توانا
در زندگی پر مسئله ی امروز.
پیچیده ی فردا رسالتی بزرگ بر دوش ما مادران نهاده است.
که هرچه بیشتر در تعمیم فرهنگ غنی تفکر و خلاقیت بکوشیم کم است.
واقعاً فردا دیره هم اکنون آغاز کنیم و به استقبال دنیایی سرشار از امید و آرزو بشتابیم و
خلاقیت فرزندانمان را زیاد کنیم.
راهکارهای مختلفی برای پرورش خلاقیت است که در این برنامه ها خیلی از راهکارها را تا الان گفتیم.
امروز میخواهم تکنیک چی میشه اگه رو برای شما ارائه بدهم.
در این تکنیک به طور کلی، دیدگاه افراد را دیدگاه قالبی آنها را می خواهیم تغییر بدهیم.
برای اینکه خلاقیت افزایش پیدا کند قطعا باید فکر از حالت قالبهای ذهنی که قبلاً داشته.
و شرایط موجود، پیش فرض ها، عادت ها، و استانداردهایی که قبلا داشته آزاد شود.
تا بتواند موضوع ها را از زاویه های مختلف ببیند. و ایده های جدیدی را در ذهنش طراحی کند.
بر همین اساس تکنیک امروز را که تکنیک چی میشه اگه اسمش هست.
و واقعاً کمک شایانی برای آزاد سازی فکر است.
برای جمع آوری ایده های جدید میخواهیم ارائه بدهیم.
در این روش توصیه میشود برای یافتن ایده های جدید از سوالات تیپ چی میشه اگه استفاده کنیم.
این بازی را اینقدر ادامه بدهید که برای شما به صورت عادت در بیاد.
مثلاً یک سره از خودتان سوال کنید و از فرزندتان سوال کنید.
چی میشد اگه قد همه ی مردم یکسان بود.
چی میشد اگه همه کتاب ها مجانی ارائه می شد.
جاده ها متحرک بوده و ماشین ها ثابت بود.
اگر هفته ها به جای ۷ روز ۸ روز بود چی میشد؟
در آن یک روز اضافه چیکار می کردیم؟ شما واقعاً روز اضافتان چی میشد؟
آن هم مثل جمعه استفاده می کردیم یا یک روز به روز های هفته اضافه می شد؟
چی میشد اگه واقعا هرکی دروغ میگفت روی دماغش مو درمی آورد. چی میشد اگه فرش هامون مثل آب مایع بود.
سعی کنید برای پاسخگویی از جنبه های مختلف این مسائل را ببینید.
این بازیها شاید به ظاهر بازی های ساده ای باشد که میتواند بیان شود.
ولی واقعاً بازی هایی هست که به رشد خلاقیت فرزندمان کمک زیادی میکند.
یکی دیگر از روش هایی که ما می توانیم برای پرورش استعداد خلاقیت فرزندمان به کار ببریم روش ارتباط اجباری هست.
این روش، اینطوری بیان شده است که میشه رابطه ی اجباری و تحمیل شدهای، بین دو یا چند چیز یا چند فکر ایجاد کرد.
دو چیزی که معمولا هیچ ارتباطی با هم ندارند.
یا مربوط ساختن آنها در حالت عادی اتفاق نمیافتد. ولی ما میخواهیم دو تا چیزی را که هیچ ارتباطی با هم ندارند.
و مفهوم تازه ای را ایجاد میکنند به هم ربط بدهیم. و یک مفهوم جدید بسازیم.
در این روش، فکر ما و خلاقیت ما می تواند به ما خیلی کمک کند.
این روش مبتنی بر اندیشه است. هر فکر یا شبه ای ترکیب جدیدی از امور میتواند بسازد.
آسان ترین راه برای انجام این روش، استفاده از جدول است شما میتوانید یک جدول چند در چند مثلاً جدول ۵ در ۵ طراحی بکنید.
و در ستون آن یک سری کلمه بنویسید اولین ستون، اولین سطر هم یک سری کلمه دیگه با رویکرد متفاوت مثلا، اگر در اولین ستون شما اشیا را نوشتید.
مثلا گذاشتید میز، تلفن ،جوراب، تابلو، و الی آخر چیزی که دوست داشتید.
در سطر میتوانید رنگ ها را بنویسید میتوانید صفت ها را بنویسید حالا مثلاً گرم ،شاد، و الی آخر.
ترکیب اینها کلمات جدیدی را به ما میدهد که که میتواند فکر کردن در مورد آن جمله سازی با آنها داستانپردازی با آنها و یا توجیهش کمک بکند.
به پرورش تفکر خلاق، و ذهن خلاق نقطه تلاقی هر کدام از اینها ترکیب و مفهوم تازه ای را می سازد.
مثلاجوراب عصبانی، مثلاً میز خوشمزه، و الی آخر در اینها ما تصورات جدیدی را برای کودک ایجاد میکنیم.
در این روش افرادی که دارند این کار را انجام می دهند چه مادر چه کودک برای یافتن ارتباط بین دو تا چیز نامأنوس باید فکر کنند.
به این ترتیب است که ایدههای جدیدی به ذهنشان می رسد. قطعاً همه شما کلاغ سپید را دیدید کتابهایی هستند که موجود است.
این کتاب ها، ترکیب دو تا کلمه ی نامانوس را در به ما میدهد این دو تا کلمه اغلب می توانیم به راحتی از این روش استفاده کنیم.
و بهره خوبی از آن بگیریم. این روش برای کودکان خیلی مفید است.
چرا میتواند به صورت یک سرگرمی و یک بازی باشد.
و مداوم کودکان کلمه های جدیدی را بسازند و سرگرمی های جدیدی را برای این کار داشته باشند. این دیگه به طبقه شما به عنوان یک مادر بر می گردد.
که ستونها و سطر ها را از چه چیزهایی پر میکنید.
شما می توانید از اسم گل ها، و رنگ ها استفاده کنید از اشیا و اسم حیوانات را استفاده کنید و الی آخر.
حتی اشیا را دسته بندی کنید و وسایل کشاورزی در کنار مثلاً تخصص های مختلف پزشکی، چیزی که واقعاً خیلی نامانوس به ذهنمان میاد.
ولی شاید ترکیب های آن با هم برای کودکان ترکیب های خنده دار شادی را ایجاد بکند.
و هم میتوانند بهتر در مورد آن فکر کنند.
روش های دیگه ای هم برای پرورش خلاقیت وجود دارد.
از این روش های ترکیبی، یک روش دیگه ای وجود دارد در این روش می آییم از اتصال و همراهی استفاده میکنیم.
دو چیز به ظاهر بی ربط که واقعا هیچ ربطی به هم نداشتند. گونه های دیگری از همین ارتباط اجباری هست.
ولی مدل آن یک کوچولو فرق دارد. در این شیوه، ما بیشتر از فعالیتهای استعاری و تمثیلی استفاده میکنیم یعنی شباهت ها و موارد دیگر.
شباهت کلمات را هم در مقایسه چیزها به کار می بریم.
حالا اگر بتوانید دوتا چیزی را که ظاهراً هیچ شباهتی با هم ندارند.
انتخاب کنید و بیایید آنها را با هم مقایسه بکنید چه اتفاقی براتون میافتد. یک فکر تازه حتما میدهد به ما، مثلا اگر من بخواهم میز را با تفاوت ها و شباهت های آن با یک پرنده در نظر بگیرم.
مثلاً یک پرتغال را تفاوت ها و شباهت های آن را با مثلاً یک ستاره در نظر بگیرم.
در این وضعیت، در خلال استفاده از این ارتباط ها قاعدتاً تخیل شما هم شکل پیدا میکند.
و این فکرهای تازه ای که از این افکار نا آشنا و ارتباطهای ناآشنا دارد به ذهنتان میرسد. برای ایجاد خلاقیت خیلی برای شما کمک کننده است.
در این مشابه ها و تشابه پیدا کردن ها خیلی تفکر های خلاق میتواند ایجاد شود.
اگر چیزی نداشتید برای تشابه پیدا کردن حداقل این هست که میتوانید مشابه هم توصیف بکنید. همانقدر که یک میز میتواند زیبا باشد.
یک پرنده هم زیبا است. همانقدر که یک پرتقال میتواند درخشان باشد یک ستاره هم میتواند درخشان باشد.
یعنی به جای اینکه اینجا من بخواهم صفت های خاص مشابهی پیدا کنم میگردم موارد مشابهی پیدا بکنم.
میگردم دنبال صفت های مشابهی که برای آنها وجود داره.
خوب واقعاً فراموش نکنید که شما برای بردن به دنیا آمدید نه باختن.
پس حتما در مسیر پرورش کودکی خلاق برنده هستید.
مطمئن باشید و راهتان ادامه بدید.
لطفاً باز هم ما را در برنامه های آتی همراهی بفرمایید.
خدانگهدار.
ادامه این مطلب را در خلاقیت 10 بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید