توقع خانوادهها از مدرسه
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چه آموزشهایی بر عهده مدرسه باشد و چه آموزشهایی بر عهده خانواده است؟
انتظار ما این است که مدرسه کنار آموزش، پرورش را انجام بدهد. اما واقعیت این هست که مدرسه به تنهایی توان انجام این کار را ندارد و خانواده هم دخیل هست.
مقوله آموزش و توقع والدین از آموزش از دو بخش تعلیم و تربیت به نحوه مشارکت و باید و نباید و تعامل والدین با کادر آموزشی بستگی دارد. مخصوصاً زمان تناقض بین آموختهها در خانه و مدرسه، مشکلاتی ایجاد میشود.
خانواده باید بداند خودشان چگونه یاد گرفتهاند. نوع آموزش مدارس در سالهای ۷۵ و قبلتر جز به کل بوده است. اما روش آموزشی دهههای اخیر کلنگرانه است، پس لطفاً قبل از مدرسه به آموزشی که به بچه میدهید توجه کنید. مخصوصاً در نوشتن و خواندن، شما به جای حروف بهتر است کلمهها را آموزش دهید تا برخی تناقضات با روش آموزشی جدید مدرسهها، کاهش یابد.
سرفصلهای این مقاله
مهارتهای اجرایی:
مهارتهای اجرایی مغز از مقولههای مهم است، که در لوب پیشانی که به مرور رشد میکند و همچنین در یک فرآیند دوازده ساله این مهارتها رشد میکنند.
برخی از آنها برنامهریزی، سازماندهی و مدیریت زمان هست و این مهارتها در فرزندان شکل نگرفته و کمک والدین را میطلبد. لازم به ذکر است والدین باید توجه زیادی به تفاوت بین کمک و مداخله کامل داشته باشند.
نکته اساسی این است که با سختگیریها و دخالتهایمان در مسائل درسی، دیواری بین خودمان و فرزندمان نکشیم.
بحث تکلیف و میزان آن بستگی به تجربه معلم و شرایط مدرسه و سیاستهای آموزشی آن دارد.
یادگیری در خارج از مدرسه هم بسیار مهم بوده و نیازمند تکلیف خانه است که حتماً باید به شرایط، ویژگیها و تواناییهای فرزند ما توجه شود.
برخی کودکان در حوزههای مختلف یادگیری دچار اختلال هستند. نیاز به توسعه مهارتهای حرکتی، دیداری یا شنیداری دارند، مشکل در حافظه فعال دارند و یا شرایطی مثل اضطراب و …. دارند که نیازمند کمک و رفع این اختلالات هستند.
در انتخاب مراکز اختلال یادگیری توجه کنید. از آموزش و پرورش درخواست کنید مراکز معتبر و مرتبط به شما معرفی کند تا در مسیر درستی این مشکلات را مرتفع کنید.
دو نکته طلایی در مهارتهای اجرایی شروع هدف (انتخاب مسیر هدف) و پایایی نسبت به هدف را داریم که بیشتر در این دو بخش بچهها مشکل دارند. مادران عزیز صبور باشند. این دو مهارت تا پایان دوازده سالگی کامل میشوند.
در برخورد با مشکل ابتدا مشکل و نقطه ضعف فرزندتان را پیدا کنید سپس به دنبال بهبود باشید.
معلم خصوصی زمانی موثر است که فرزند ما دارای اختلالات یادگیری نباشد و مشکلات توجه و تمرکز نداشته باشد و از نظر علمی بررسی شده باشد و دچار مشکلاتی در این زمینهها نباشد.
ما در آموزش، اجباری نباید داشته باشیم. در سنین قبل از مدرسه، آموزش حین بازی و خواندن کلمات، در صورت تمایل فرزند توصیه میشود. اما نوشتن صرفاً لوح نویسی جهت ایجاد مهارتهای حرکتی و هماهنگی دست و چشم و پرکردن میباشد و نوشتن کلمات را نداریم.
بسته به اینکه ابزارهای کمک آموزشی چه چیزی هستند و از جای معتبری تهیه شده باشند، زمانی مفید هستند که روی حوزههای مختلف دیداری و شنیداری و حرکتی و … همزمان کار شود.
دیدگاهتان را بنویسید