صحبتهای دکتر زهرا امیرآتشانی در جلسات مشکلات ویژه یادگیری منطقه 7 (جلسه دوم)
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این ویدیو ادامه جلسات مشکلات ویژه یادگیری منطقه 7 (جلسه اول) است.
مایکل باست و همکارش برای ترمیم مشکل کودکانی که دچار نارساخوانی بینایی، یعنی دشواری در تداعی کلمات چاپی و معنایی آن هستند، و از حس شنوایی سالمی برخورداراند، روش فنوتیک را پیشنهاد میکند.
در این روش آموزش از صداهای مجزا که تدریجاً با هم ترکیب میشوند. و کلمات را به وجود میآورند، شروع میشود.
مربی چند حرف بی صدا را که از نظر صدا و ظاهر کاملاً متفاوتاند، مانند”م، س، ت” برمیگزیند.
سپس هر یک از این حروف را بر کارتی تایپ میکند، آنگاه با نشان دادن آن حرف به کودک، صدای آن را در میآورد، و کودک را نیز تشویق به تلفظ صدای آن میکند.
بعد از اینکه کودک شکل و صدای حرف را آموخت. از او خواسته میشود به کلماتی که با این حرف شروع میشود، فکر کند.
پس از فراگیری چند حرف بی صدا، فعالیت تغییر میکند، و در تمرینی دیگر ترکیب صداها و نیز حروف با صدا و به دنبال آن جملات ساده و کوتاه و در نهایت داستان به کودک آموخته میشود.
مایک باست در اینجا تاکید میکند که هرچند آموزش از طریق شنوایی انجام میشود. اما هدف بهبود بخشیدن به مشکلات بینایی است.
بنابراین فعالیتهایی چون: جور کردن تصاویر و کلمات نوشتاری، نقاشی خطوط اصلی کلمات و اشیا توصیه میشود.
سرفصلهای این مقاله
بدین گونه به کودک میآموزیم که هر کلمه شکل و مفهوم مشخصی دارد.
مایکل باست و همکارش برای ترمیم مشکل کودکانی که دچار نارساخوانی شنوایی، یعنی دشواری در تشخیص صداهای مختلف و یا توالی حافظه شنوایی هستند، و از حس بینایی سالم برخوردار هستند، روش آموزش کل کلمه را به صورت نوشتاری توصیه میکنند.
برای مثال کارتی را که حاوی “سگ” و نیز کلمه سگ است به کودک نشان میدهند. و همزمان کلمه را بیان میکنند و از او میخواهند کلمه را تکرار کند.
یا در آموزش کلمه” پریدن” از کودک میخواهند که عملاً بپرد و بلافاصله کارت حاوی کلمه پریدن را به او نشان میدهند و او را تشویق به تلفظ آن میکنند.
ادامه این ویدیو را در جلسات مشکلات ویژه یادگیری منطقه 7 (جلسه سوم) ببینید.
برای بهبود مهارت خواندن در فرزندان خود میتوانید کتاب زیر را تهیه نمایید:
بهبود خواندن با رویکرد نوروسایکولوژیک
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خیلی مچکرم خیلی خوب بود کمک میکنه به رسیدگی به وضع شاگردانمون🙏🌸
با عرض سلام و عرض ادب و تشکر درمورد بیش فعالی توضیح خانم دکتر آتشانی بیان نمودند بهتر متوجه شدم و این که باید حتما مطمئن باشیم که دانش آموز دچار نقص توجه هست یا نه که این لازم هست همون معلم و هم والدین همسو و با مسئولیت و با دقت توجه کنند دچار نقش جسمانی مثل شنیداری و بینایی یا حرکت دست و چشم هماهنگ نباشد یا دانش آموز دچار ضعف عضلانی با دوار کم وزنی در هنگام تولد تمام این مسائل را باید دقت کرد و این که سازمان های ندارند مثال ابتدا کاپشن می پوشد بعد دنبال بلوز پوشیدن هست یعنی سازماندهی یا هماهنگی در انجام کار ندارند این ا مطمئن شویم دانش آموز بیش فعال است یعنی شش آبتم از نه تا آیتم بیش فعالی را بیش از شش ماه دارند و بگوییم دچار بیش فعالی هست از بازی های ساده مثل این که با ماسه کارکنند و حروف و کلمه را روی آن را تمرین کنید که بسیار هم خوب است مثلابا ماکارونی درست کنید یعنی با بازی بتوانیم دقت را ایجاد کنیم و به مرور حتما موثری است بخواهیم گوش کند یک داستان دو خط و با زبان ساده بیان کند یا چند کلمه بگوییم قوه شنیداری و ادراکی را با هم جلو ببریم جمله کوتاه و ساده بگویم و بخواهیم تکرار کنیممی توانیم از فرزند اوتیسم فرزندانی با استعداد و توانمند داشته و آینده روشن و آگاهانه با همراهی خانواده برای او رقم بزنیم جملات کلیدی بگوییم مخصوصا برای بچه های با انواع مشکلات یادگیری ب لی دانش آموز همراه کمک خانواده هدف تحصیلی را مشخص کنیم یک وقتی رنگ انگشتی بگیرند روی کاشی حمام انجام دهند و این تمرین های جدید فرصت های جدید ایجاد می کند با تشکر ویژه از خا نم دکتر زهرا آتشانی