مسئولیت پذیری
مسئولیتپذیری
زمان مطالعه: 4 دقیقه
صحبت های سرکار خانم دکتر زهرا امیر آتشانی در برنامه تلوزیونی دالان از شبکه پنج سیما با موضوع: مسئولیت پذیری
چگونه می توانیم فرزندان خود را مسئولیت پذیر بار بیاوریم؟
پرسش مجری: ما چطور میتوانیم فرزندان خود را مسئولیت پذیر کنیم؟
پاسخ خانم دکتر امیرآتشانی: ما مسئولیت پذیری را به این جهت انتخاب کردیم.
که یکی از ویژگیهای فرد کارآفرین است و اگر قرار است فرزندی کارآفرین پرورش بدهیم.
باید یکسری ویژگیها را در او از زمان کودکی ایجاد کنیم که یکی از مهمترین آنها مسئولیتپذیری است.
مسئولیت پذیری را از کودکی از سن 5/2 یا 3 سالگی میتوانیم شروع کنیم.
اما اگر خانوادهای تا سن ۵ سالگی کودک هنوز شروع به آموزش مسئولیت پذیری به او نکرده است.
حتماً دیگر باید شروع کنند؛ چون باید شرایطی را ایجاد کنیم که فرزند ما یاد بگیرد.
ما در هر بحث علمی که بخواهیم ارائه بدهیم، هم نگرش را داریم و هم دانش را.
در بحث فرزند کوچک ما، ابتدا باید نگرش مسئولیتپذیری را در فرزندمان ایجاد کنیم. هم با رفتار خود به عنوان پدر و مادر و هم با وظایفی که از فرزند میخواهیم.
مهمترین چیزی که در شروع کودکی در نظر می گیریم، انگیزه است که فرزند ما این مسئولیت پذیری را احساس کند.
نکته دوم پذیرش تبعات رفتاری است.
مثلا اگر ما از فرزند ۵ ساله بخواهیم کفشش را خودش بپوشند اما بعضی از مادرها با ایجاد حس گناه در فرزند این کار را انجام میدهند.
که به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم. فرزندمان باید کفش را خودش بپوشد.
چون باید توانمند و بزرگ شود و مسئولیتهای بزرگتری به دوش بگیرد نه برای اینکه مادرش پیر نشود و یا اینکه گناهی نکرده باشد.
نکته بعدی احترام گذاشتن به دیگران است.
کسی که به دیگران احترام می گذارد یکی از پله های مسئولیتپذیری را طی کرده است.
ما در راستای ایجاد فرزندی کارآفرینی وایجاد مسئولیت پذیری باید احترام گذاشتن را به او بیاموزیم.
مادری که خود احترام به دیگران می گذارد می تواند احترام گذاشتن را به فرزندش بیاموزد.
احترام گذاشتن به بزرگترها، احترام گذاشتن به دیگران را فرزندان از دو سالگی از پدر و مادر خود می آموزند.
نکته بعدی در رابطه با مسئولیت پذیری امانت داری است.
نگهداری یک وسیله برای ما خیلی مهم است و درست استفاده کردن از آن؛
چون قرار است که فرزند ما یاد بگیرد تا پولش را درست نگهداری و درست از آن استفاده کنند.
زمانی که کودک ما کتاب را از دوستش امانت می گیرد باید بدانند که درست از آن نگهداری کند و درست از آن استفاده کند.
آموزش استفاده درست و نگهداری درست از وسایل باعث میشود.
بعداً در حفظ منافع ملی کوشا باشد که یکی از بخشهای مهم هوش اقتصادی است.
ویک موضوعی که شاید فراموش شده باشد این است که خانواده های سنتی بیشتر از نگاه به جای کلام استفاده می کردند؛
مثلاً اگر فرزندی یک وسیله را پرت می کرد و مادر قبلاً درباره آن به کودک تذکر داده بود،
این بار فقط به کودک نگاه می کرد و بعد به وسیله.
ناخودآگاه تأثیر این نگاه بیشتر از صحبت کلامی بود.
معلم های قدیمی و پدر و مادرهای قدیمی خیلی بیشتر از این ابزار استفاده می کردند.
اما امروزه استفاده از نگاه خیلی کمتر شده است.
توصیه ما این است که بیشتر استفاده کنند چون قاعدتاً تأثیر بیشتری می گیرند.
پرورش ذهن
دقت و تمرکز
حافظه فعال
دیدگاهتان را بنویسید