هوش اقتصادی و راههای پرورش آن
زمان مطالعه: 6 دقیقه
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه تلوزیونی به خانه برمیگردیم از شبکه پنج سیما.
صحبتهای مجری: ممکن است خیلی از ما تجربه داشتن قلک را داشته باشیم. اما از اسمش بامسماتر محتوای داخل آن است. اینکه زمانی که پسانداز میکنیم و محتوای آن به کارمان میآید و گره از مشکلمان باز میکند اثرگذاری آن را بهتر متوجه میشویم.
ممکن است بعضی از ما وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشیم. اما دوست داریم که بچههایمان در وضعیت خوب اقتصادی زندگی بکنند. برای آنها آرزوهای خوبی داریم و امیدواریم که این اتفاق برای آنها بیفتد.
اما بهعنوان پدر و مادرم باید یک سری کارهایی انجام بدهیم و گامهایی را برداریم و آموزشهایی را به آنها بدهیم.
پرسش مجری: موضوع این هفته برنامه ما بازی است و خیلی از کارهای سخت را میتوانیم با بازی به بچهها آموزش بدهیم.
آیا با بازی میتوانیم گامهایی در جهت رشد هوش اقتصادی بچهها برداریم؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: بله قطعاً. واقعاً باید ما تلاش بکنیم چون والدین قرن بیست و یکم هستیم و در هر حوزهای که باشیم هر شرایط مالی که داشته باشیم. قاعدتاً باید برای آینده بهتر فرزندانمان و آینده بهتر برای کشورمان تلاش بکنیم و تکتک ما در این حوزه وظیفهای بر عهده داریم.
فکر میکنم هوش اقتصادی از آیتمهایی است که برای همه جذاب باشد و همه دوست داشته باشند که به فرزندانشان آموزش بدهند.
پرسش مجری: هوش اقتصادی چیست و چرا ما باید آن را در فرزندانمان افزایش بدهیم؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: حوزه هوش تعاریف بسیار متفاوتی دارد. ولی یک تعریف ساده که میشود برای هوش اقتصادی بیان کرد این است که:
سرفصلهای این مقاله
- توانایی جذب مصرف بهینه و حفظ و نگهداری منابع مالی است.
- حالا ۸ گامی که ما باید به فرزندانمان آموزش بدهیم برای هوش اقتصادی از این قرار هستند:
- برای مشاهده برنامه پول تو جیبی به لینک زیر مراجعه نمایید:
- پول تو جیبی
- نکته اول: احساس بچهها در رابطه با اقتصاد چیست؟
- نکته دوم: بچه چی میبیند؟
- نکته سوم: بچه چه میشنود؟
- نکته چهارم: چه کاری انجام میدهد؟
- نکته پنجم: آرزوهای فرزند ما.
- نکته ششم: ترسها و نگرانیهای فرزندم چیست؟
- برای پرورش انواع هوش در کودکان خود میتوانید مجموعه پرورش ذهن را خریداری نمایید:
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی) [نسخه چاپی]
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی) [نسخه pdf]
توانایی جذب مصرف بهینه و حفظ و نگهداری منابع مالی است.
یعنی فرد هم توانایی این را داشته باشد که به قول خودمان پول دربیاورد و هم اینکه درست مصرف بکند. ما در حوزه اقتصادی فقط کسی که پول جمع میکند را خدای نکرده به تعبیری خسیس هست به عنوان فرد باهوش اقتصادی در نظر نمیگیریم. ولی کسی که درست ذخیره میکند میدانیم که هوش اقتصادی دارد و در نهایت در هر شرایطی و در هر موقعیت مالی جمع کردن و ذخیره کردن یکی از موارد خیلی مهمی هست که ما باید در نظر داشته باشیم.
شما بحث قلک را بیان کردید. قلک زمانی که بسته باشد در آن و مدل قلکهای قدیمی باشد روی هوش اقتصادی فرد تأثیر مثبت ندارد. زمانی تأثیر دارد که محلی باشد برای جمع کردن پول و دسترسی به آن وجود داشته باشد.
مثلاً یک جعبه کفش یا یک قوطی یا … هر لحظه امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد.
پرسش مجری: یکی از کارشناسان خوب و اقتصادی در یک برنامه عنوان میکردند که از سنین خیلی پایین عیدیها و پساندازهای فرزندشان را در بورس سرمایهگذاری میکردند و الآن که فرزندشان ۱۶ ساله است یک پسانداز میلیونی دارد. آیا شما این روش را میپسندید با توجه به فرمایشات شما که فرمودید باید به آن دسترسی داشته باشد؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: کاملاً میپسندم از این جهت که درک و فهم اقتصادی بچه بالا میرود. ما در پرورش هوش اقتصادی گامهای متفاوتی داریم.
حالا ۸ گامی که ما باید به فرزندانمان آموزش بدهیم برای هوش اقتصادی از این قرار هستند:
- درک و فهم اقتصادی
- درک و فهم حرفهای
- کارآفرینی
- بهرهوری
- شناخت و علاقه به افزایش منابع کشور
- عدالت اقتصادی
- انضباط اقتصادی
- کیفیت گرایی
برای یک بچه سه ساله من به خانواده میگویم بازی که طراحی میکنید برای افزایش هوش اقتصادی، بازی فروشنده بازی باشد. یعنی خرید و فروشی با بچه انجام بدهند که بچه تفاوت بین پولها را بشناسد و بداند 2000 تومانی از 1000 تومانی با ارزشتر است. اگر میرویم خرید بداند با کدام پول میشود یک بستنی خرید و یا با کدام پول میشود دو بسته بیسکویت خرید.
هدف من آموزش تعداد نیست. بلکه میخواهیم زیاد و کم را از هم تشخیص بدهد. اما در رابطه با یک نوجوان اینطور برخورد میکنیم که از او میپرسیم که چطور میشود پول را افزایش داد؟ آیا بهتر است با آن چیزی بخریم یا در بورس سرمایهگذاری بکنیم؟
پرسش مجری: خیلی از خانوادهها معتقد هستند که مایحتاج فرزند را خودشان تهیه کنند و پول کمتری به بچه بدهند تا به اصطلاح پولکی نشوند شما این روش را میپسندید؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: نه قطعاً پول تو جیبی یکی از مقولههایی هست که واقعاً باید روی آن کار شود. من برنامهای در شبکه ۵ با عنوان پول تو جیبی داشتم و مفصل در این باره توضیح دادهام. پول تو جیبی باید بر اساس نیازهای فرزند و یک درصدی بیشتر از آن باشد.
برای مشاهده برنامه پول تو جیبی به لینک زیر مراجعه نمایید:
پول تو جیبی
مثلاً اگر برای بچه هفتهای 5000 تومان پول تو جیبی نیاز هست ما طوری برنامهریزی بکنیم که ۵۵۰۰ تومان در هفته داشته باشد تا فرزندمان یاد بگیرد ۵۰۰ تومان را ذخیره کند و یاد بگیرد باید پول جمع کند.
یک نکته ظریف دیگر در این رابطه ما در آموزشی که بخواهیم به فرزندمان بدهیم باید یک نقشه شناخت در رابطه با فرزندمان داشته باشیم. زمانی که من مادر یا پدر قرار است که هوش اقتصادی فرزندم را افزایش بدهم باید در ۶ حوزه حواسم را جمع کنم:
نکته اول: احساس بچهها در رابطه با اقتصاد چیست؟
اگر ما مداوم در رابطه با مشکلات اقتصادی صحبت بکنیم حس فرزندمان را نسبت به اقتصاد خراب کردهایم. و این آسیبزننده به فرزندم است و در تصمیمگیریها مردد میشود و ریسکپذیریاش کم میشود.
نکته دوم: بچه چی میبیند؟
اگر من بعد از سرکار کلی گله از کار داشته باشم احساس بچه من نسبت به کار و مسائل اقتصادی خراب میشود.
نکته سوم: بچه چه میشنود؟
اولین کاری که میکنید وقتی که تقویم میخرید تعطیلیها را نشمارید. چون حس منفی به بچه میدهد.
نکته چهارم: چه کاری انجام میدهد؟
نکته پنجم: آرزوهای فرزند ما.
نکته ششم: ترسها و نگرانیهای فرزندم چیست؟
پرسش مجری: پدرها میتوانند در این حوزه آموزش بهتری بدهند یا مادرها؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: هر دو عزیز. انشاالله در برنامههای بعدی برای هر کدام از گامها بازیهای عملی ارائه میدهیم.
دیدگاهتان را بنویسید