صحبتهای دکتر زهرا امیرآتشانی در جلسات مشکلات ویژه یادگیری منطقه 7 (جلسه سوم)
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این ویدیو ادامه جلسات مشکلات ویژه یادگیری منطقه 7 (جلسه دوم) است.
گفتار بخش مهم ارتباط انسانی است. رشد زبانی و رشد تفکر هر دو تحت تأثیر توانایی فرد در تلفظ کلمات و صداها به عنوان واحدهای معنادار سخن است. مشکلات گفتاری ممکن است از چند لحاظ موجب نقص یادگیری شود.
سرفصلهای این مقاله
معلولیت گفتاری معمولاً شامل موارد زیر است:
- مشکلات تولیدی مانند جایگزین کردن و یا حذف صداها.
- لکنت زبان که در آن تولید صدا دچار سکته و بینظمی است.
مشکلات دیگر گفتاری عبارتاند از: گفتار با تأخیر، کام شکافته و مشکلات گفتاری که با اختلال شنوایی، فلج مغزی و یا عقبماندگی ذهنی همراه است.
بینظمیهای گفتاری ممکن است به صورت تنها یا همراه با سایر معلولیتها باشد.
به طور متوسط در هر کلاس یک نفر وجود دارد که مشکل صحبت کردن او در حدی است که توجه خاص به او را ایجاب میکند.
مشکلات در این زمینه اغلب به مشکلات دیگر نیز میانجامد.
بسیاری از دانشآموزانی که دچار مشکلات گفتاریاند، در سازگاری اجتماعی با مشکل روبهرو هستند. از اینگونه دانش آموزان باید مراقبت ویژه به عمل آید تا خودپندارهی مثبت پیدا کنند. به ایشان باید کمک کرد تا در حد ممکن کاستیهای خود را جبران کنند.
برخی از دانشآموزانی که دچار این اختلال هستند برای آنکه اهداف واقعبینانهتری در زندگی خود انتخاب کنند، نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشند.
منبع مقاله: روانشناسی تربیتی: اصول و کاربرد آن، جان گلاور، راجر برونینگ؛ ترجمه: علینقی خرازی.
برای افزایش و بهبود دقت و تمرکز میتوانید کتابهای زیر را تهیه نمایید:
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خوشحالم که با مرکز ذهن فرزام آشنا شدم درسالهای مختلف دانش آموزانی داشتم که به مراکزی خارج از آموزش وپرورش ارجاع دادم