صحبتهای دکتر زهرا امیرآتشانی در جلسات مشکلات ویژه یادگیری منطقه 7 (جلسه اول)
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ناتوانیهای ویژه در یاد گرفتن مربوط به آن دسته از کودکان است که در یک یا تعدادی از فرآیندهای اساسی یادگیری، فهم مطالب، کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری دچار مشکلاند.
این مشکلات ممکن است در کودکان به صورتهای گوناگون مانند: دشواری در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن، حساب کردن ظاهر شود.
این تعریف شامل کودکان با صدمه مغزی، آسیبهای خفیف مغزی، نارساخوانی، آفازی رشدی و مشکلات ادراکی میشود. اما آن دسته از کودکانی را که اشکال اساسی یاد گرفتن آنان در نتیجه نقص بینایی، شنوایی، حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، مشکلات هیجانی یا محرومیتهای محیطی، فرهنگی و اقتصادی است، در برنمیگیرد.
سرفصلهای این مقاله
این تعریف برای معلمان چهار معیار تشخیصی فراهم میآورد که عبارت است از:
1- دشواریهای تحصیلی:
دانش آموزان با نارسایی ویژه در یادگیری دارای مشکلات در یادگیری چگونه خواندن، نوشتن یا انجام محاسبات ریاضیات در مقایسه با سایر دانش آموزان همسال خود هستند.
2- تفاوت فاحش بین توانایی بالقوه و بالفعل:
بین توانایی ذهنی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با نارسایی ویژه در یاد گرفتن تفاوت چشمگیر وجود دارد.
3- مستثنا شده از سایر عوامل:
دانش آموزانی که مشکلات یادگیری آنان به عللی مانند آسیبهای بینایی یا شنوایی، عقب ماندگی ذهنی. ناتوانیهای حرکتی، آشفتگیهای هیجانی یا عوامل محیطی است، تحت عنوان نارسائیهای ویژه در یادگیری قرار نمیگیرند.
4- بینظمیهای عصبی _ روانی:
بسیاری از محققان بر این باوراند که اساس نارسائیهای ویژه در یادگیری. در نتیجه برخی از انواع بینظمیهای عصبی _ روانی است.
ادامه این ویدیو را در جلسات مشکلات ویژه یادگیری منطقه 7 (جلسه دوم) ببینید.
برای آشنایی با انواع هوش و پرورش آنها در فرزندان خود میتوانید از فیلمهای زیر استفاده نمایید:
هوشهای نوین چه هستند و چگونه افزایش مییابند؟
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنونم توضیحات خیلی عالی وکاربردی بود برای شناخت بخشهایی از اختلالات یادگیری نیازه که این مراکز ومتخصصین به همه مدارس معرفی شوند
عرض سلام و احترام توضیحات خانم دکتر آتشانی بسیار اجرایی و راه گشا هستند و تعریف درستی درمورد مشکلات یادگیری دریافت کردم و بهتر می تونم با این مورد مواجهه شده و فقط همین مورد مورد بررسی قرار گیرد که دانش آموز همه جوره از لحاظ جسمی و ینایی و شنوایی و روحیه و مشکلات که اخیاناع در خانواده پیش بیاید مورد بررسی مجدد قرار گیرد و اطمینان به خانواده داده شودکه همراه خانواده و فرزند دلبند تان هستیم
عرض سلام و احترام توضیحات خانم دکتر آتشانی بسیار اجرایی و راه گشا هستند و تعریف درستی درمورد مشکلات یادگیری دریافت کردم و بهتر می تونم با این مورد مواجهه شده و فقط همین مورد مورد بررسی قرار گیرد که دانش آموز همه جوره از لحاظ جسمی و ینایی و شنوایی و روحیه و مشکلات که اخیاناع در خانواده پیش بیاید مورد بررسی مجدد قرار گیرد و اطمینان به خانواده داده شودکه همراه خانواده و فرزند دلبند تان هستیم من قبلا در این مورد پیام ندادم این اولین پیام جلسه اول بود چه طور بر ای من پیام می یاد که قبلا پیام تکراری ار سال کردم در صورتی که این اولین پیام بود که برای جلسه اول ارسال کردم