چگونگی رفتار با کودک مضطرب (فایل شماره دو)
سرفصلهای این مقاله
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این فایل ادامه فایل چگونگی رفتار با کودک مضطرب (فایل شماره یک) است.
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی مدیر مرکز پرورش ذهن فرزام.
راه کمک به بچههایی که بیش از حد ترسیدن و اضطراب ناخوشایند دارند، این است که آنها را درک کنید. دقت کنید زمانی که آنها در چرخه ترس و اضطراب قرار میگیرند چه اتفاقی رخ میدهد. آنها تلاش میکنند تا به طور شناختی حالتهای محرک را اصلاح کنند.
چرخه ترس و اضطراب دارای سه جزء است:
- احساسات جسمی
- تفکر اتوماتیک
- رفتار
چرخه اضطراب میتواند با هر یک از سه جزء شروع شود و به دو قسمت دیگر گسترش یابد. به عنوان مثال: یک کودک ممکن است ابتدا یک ضربان قلب سریع را متوجه شود و سپس شروع به این فکر کند “من نمیتوانم این کار را انجام دهم؛ این برای من خیلی ترسناک هست” یا ممکن است یک کودک ابتدا فکر کند “من باید کامل باشم؛ من نمیتوانم این کار را درست انجام دهم” و سپس ناگهان شروع به لرزیدن کند.
ممکن است کودک شما در شرایط ترسناک بسیاری از علائم جسمی رایج را تجربه کند. ممکن است ضعف در پاها، لرزش در دستها یا صدای لرزان به وجود آید.
ممكن است دچار تنگی نفس گردد. بعضی از بچهها دچار سرگیجه و بی حسی میشوند.
سایر علائم جسمی عبارتند از: ضربان قلب، ناراحتی قفسه سینه، خشکی دهان، درد معده یا احساس خفگی.
نکتهی بعدی در رابطه با کودک مضطرب میشود اینکه انتظاراتش را بگوید.
الآن شما به عنوان یک مادر قرار هست چه کار کنید؟ بغلش کنید، یک لیوان آب بیاورید یا کارهای دیگری را از شما انتظار دارد.
نکتهی سوم اعمال کودک مضطرب است.
چه رفتار و عملی میتوانیم انجام دهیم و خودش میتواند انجام دهد و آن لحظه را برایش لحظهی پر آرامشی کند. رفتار را کودک بیان کند. مثلاً بهتر است مامان الآن بنشینم.
در نهایت پاداش به کودک مضطرب که بر اضطرابش غلبه کرده است.
قطعاً وقتی فرزندتان مدیریت بر اضطراب را یاد میگیرد نیاز به پاداش دارد. پاداش میتواند یک بوسهی شیرین از طرف مادر و پدر باشد.
دیدگاهتان را بنویسید