مشکلات ویژه یادگیری (اختلال یادگیری)
سرفصلهای این مقاله
- مشکلات ویژه یادگیری (اختلال یادگیری) چیست؟
- تعریف اختلال یادگیری یا ناتوانی ویژه یادگیری
- تشخیص اختلال یادگیری قبل از سن دبستان به چه صورت است؟
- تشخیص اختلال یادگیری در سن دبستان به چه صورت است؟
- علائم اختلال یادگیری چیست؟
- بهترین سن تشخیص اختلال یادگیری
- برای بهبود اختلالات یادگیری در فرزندانتان میتوانید از کتابهای زیر استفاده نمایید:
مشکلات ویژه یادگیری (اختلال یادگیری) چیست؟
بعضی از کودکان مشکل خاصی در یادگیری ندارند ولی بعضیها مشکل دارند. مثلاً ممکن است کودک دچار یک اختلال روانی و یا مشکل جسمی باشد.
تعریف اختلال یادگیری یا ناتوانی ویژه یادگیری
تعریف اختلال یادگیری که الان بیشتر میگوییم ناتوانی ویژه یادگیری، یک ناتوانی در گروهی از بچهها است که کودکان و نوجوانان هم میتوانند به آن مبتلا باشند که در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه وجود دارد.
مثل: درک زبان، کاربرد زبان، مسائل نوشتاری، ناتوانی در گوش دادن، فکر کردن و مباحث صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن و یا انجام محاسبات ریاضی.
این ناتوانی برای کودکانی است که حداقل از هوش معمول برخوردار هستند، یعنی هوش آنها متوسط و یا بالا است. ما کودکانی داریم که بسیار باهوش هستند اما در درک شنیداری، بیان شفاهی و یا موارد دیگر دچار مشکل هستند. ما به این مشکلات میگوییم مشکلات یادگیری.
باید حواسمان باشد که گاهی مشکلات یادگیری ما معلولیتهای دیداری، شنیداری، حرکتی، عقب ماندهی ذهنی، یا بر اثر وضع نامناسب محیطی، فرهنگی یا اقتصادی است.
امروز بحث ما در مورد این مباحث نیست در رابطه با مباحثی است که کودک ما، یک کودک طبیعی است، حداقل هوش یا متوسط را دارد، یا ممکن است خیلی باهوش باشد ولی متاسفانه دچار مشکل در یادگیری است.
تشخیص اختلال یادگیری قبل از سن دبستان به چه صورت است؟
در سنین قبل از دبستان ما اختلال یادگیری کودکان را با اختلال در دقت و تمرکز متوجه میشویم یا مشکلات زبانی.
کودک درست نمیتواند صحبت کند، کلمات را به جا به کار نمیبرد، در کل مشکلات زبانی باعث میشود که ما مشکوک شویم که این کودک دچار اختلال یادگیری است.
تشخیص اختلال یادگیری در سن دبستان به چه صورت است؟
در سنین دبستان معمولاً مشکلات خواندن ایجاد میشود و این یکی از بارزترین علائم است.
در سنین نوجوانی نوشتن، بیشتر نشان دهندهی این است که فرزندمان مشکل دارد. گاهی کودک خیلی باهوش است و بروز این اختلال خیلی واضح نیست. اما اگر به کودک کمک شود و اختلال برطرف شود قطعاً در تحصیل موفق تر خواهد بود.
علائم اختلال یادگیری چیست؟
علائمی که والدین باید به آنها توجه کنند:
اختلال توجه:
ممکن است با بیش فعالی-نقص توجه همزمانی داشته باشد. اگر کودکی دقت و تمرکز کافی نداشته باشد، میتواند جز علائم اختلال یادگیری باشد.
توانایی حرکتی کم:
میبینیم که کودک خیلی ناشیانه رفتار میکند. در عملکرد فعالیتهای حرکتی خیلی توانمند نیست، درک فضایی خیلی خوبی ندارد، این علائم هم میتوانند ما را مشکوک به اختلال یادگیری کنند. کودکانی که مشکلات درک و پردازش اطلاعات دارند.
برای تشخیص اختلال یادگیری در فرزندان خود بر روی لینک زیر کلیک کنید:
بهترین سن تشخیص اختلال یادگیری
مشکلات زبان شفاهی:
هم در گوش دادن و بیان کردن کودکان مشکل دارند.
ناتوانی در سبک یادگیری میگوییم تجهیز کاربردهای شناختی یعنی کودک یاد میگیرد که چگونه باید یاد بگیرد و مطالعه کند.
گاهی کودکان در نوشتن عملکرد ضعیفی دارند.
در حوزهی ریاضیات، تفکر کمی داشتن، به زمان، فضا و محاسبه توجه داشتن هم از مشکلات یادگیری است.
نقص مهارتهای اجتماعی از تبعات اختلال یادگیری
یک نکتهی اساسی که وجود دارد رفتار نامناسب اجتماعی است. مشکل عمدهی کودکانی که دارای ناتوانی یادگیری هستند، نقص مهارتهای اجتماعی است. این افراد یاد نگرفتند که چه طوری در موقعیتهای اجتماعی صحبت کنند و عمل کنند. نقش خود را در اجتماع هنوز یاد نگرفته اند و باعث میشود که روابطشان تنش زا باشد.
مشکل اصلی ما این است که روابط اجتماعی فی نفسه جز مشکلات یادگیری نیستند ولی تبعاتی هستند که مشکلات یادگیری برای فرد ایجاد میکند.
تاثیر محیط و جنسیت بر اختلال یادگیری
ممکن است تا 30% یک محیطی را ما در آن اختلال یادگیری ببینیم.
جنسیت و مشکلات ویژه یادگیری
معمولاً پسرها بیشتر از دخترها دچار اختلال یادگیری میشوند و پسرها 4 برابر دخترها دچار اختلال یادگیری هستند.
در پژوهشی گفته شده بود که پسرها با مقولهی اختلال یادگیری به صورت ستیزه جویی و فقدان کنترل خودشان بیشتر برخورد میکنند و بروز آن بیشتر با این دو مدل است.
ولی دخترها وقتی این مشکل را دارند، در روابط اجتماعی و در مباحث گفتاری و زبانی مشکل دارند که این موردی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.
محیط و مشکلات ویژه یادگیری
هر چه قدر محیط غنی تر باشد، یادگیری بهتر انجام میگیرد.
سرما و گرما در یادگیری تاثیر میگذارد. اگر جایی بسیار گرم باشد، فرد خموده میشود و اگر خیلی سرد باشد، تمرکز از بین میرود.
اگر نور خیلی زیاد باشد، تاثیرگذار است در یادگیری. اگر فضایی که ما در آن هستیم آلودگی محیطی بسیار زیادی داشته باشد، در یادگیری تاثیر میگذارد. محیط کاملاً تاثیرگذار است در یادگیری.
اگر کودکی اختلال یادگیری دارد، معلم خصوصی به هیچ وجه راهکار نیست. مثل این است که کودک دچار یک بیماری است و نیاز شدید به قرص دارد شما به جای اینکه قرص اصلی را برای درمان مشکل بدهید، یک مسکن به کودک بدهید.
این مثال در ذهنتان باشد و حواستان باشد که معلم خصوصی در جایی که کودک مشکل اختلال یادگیری ندارد و تنبلی کرده و یا شرایطی نبوده که سرکلاس باشد، مدلی که معلم آموزش داده است را یاد نگرفته است، در این موارد میتواند کمک کننده باشد؛ ولی در مواقعی که کودک دچار اختلال یادگیری است مفید نیست.
مهم ترین چیز این است که در حوزههای مختلف نقص کودکمان را متوجه شویم.
ما در حوزهی شنیداری، پنج حوزه داریم: تمییز شنیداری، درک شنیداری، آگاهی واجی، حافظهی فعال شنیداری و دقت شنیداری را باید بررسی کنیم.
بازیهای مختلفی وجود دارد. بازیهایی که برای حوزهی شنیداری وجود دارد، بازیهایی که یک صدا را پخش میکنیم و میگوییم این صدا برای چی هست.
یا وقتی که صدا بالا و پایین میشود از کودک یک حرکتی را میخواهیم، بازی گردو شکستم بازی خیلی خوبی است.
بازی لی لی، انجام هزارتو یا مار در حوزهی دیداری میتواند کمک کند.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید