شناخت در فضای مجازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرسش مجری: چه دختر چه پسر امکان دارد در این فضا تهدید شوند و خانم و آقا ندارد. به این بستگی دارد که فرد چه قدر بیمهابا در این فضا حضور داشته باشد.
ما یک سوالی داشتیم که چرا فرد میآید با چهرهی غیرواقعی و اطلاعات غیرواقعی در صفحهای که خود را معرفی میکند، حضور پیدا میکند که از نظر روانشناسی بسیار جای صحبت دارد.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: در اصل مفهوم ارتباط در فضای مجازی یا حقیقی یک مفهوم مبهم است و حد و مرز مشخصی ندارد.
سرفصلهای این مقاله
- ما اول میآییم ببینیم که ارتباط میان فردی چی هست و براساس آن توضیح میدهیم.
- ما آن عکس را داریم انتخاب میکنیم و آن انتخاب، نشان دادن یک سری مسائل روحی ما است.
- ما باید در چند حوزه به این موارد دقت کنیم:
- برای پرورش هوش اخلاقی و هوش اجتماعی در فرزندان خود میتوانید از کتابهای زیر استفاده نمایید:
- باهوش خوشاخلاق (نسخه چاپی)
- باهوش خوشاخلاق (نسخه pdf)
- باهوش خوشرو (نسخه چاپی)
- باهوش خوشرو (نسخه pdf)
ما اول میآییم ببینیم که ارتباط میان فردی چی هست و براساس آن توضیح میدهیم.
در تعریف آن میگوییم که فرایندی است که طی آن اطلاعات و معانی احساسات از طریق پیامهای کلامی و غیرکلامی به اشتراک میگذاریم.
در مورد فضای مجازی بیشتر همان کلمات و عکسها و فیلمهایی که داریم و خیلی از احساسات را میتوان در غالب کلام بیان کرد. ولی در حوزهی غیرکلامی در بروز احساسات ضعیف هستیم.
پیامی که ما در فضای مجازی به افراد میدهیم، افکار، ایدهها، و پاسخ ما به شرایط درونی خودمان است. ولی در اصل نکتهای که در پیام وجود دارد، خیلی مهم است. چیزی که ما قصد بروز آن را داریم.
خیلی وقتها شاید ناخودآگاه ما رفتاری را انجام بدهیم که درون شما را یک روانشناس یا یک فردی که تخصصی دارد، نگاه میکند و برداشتی داشته باشد. ولی در اصل چیزی است که ما میخواهیم در میان بگذاریم با دیگران.
مثلاً حالا عکس نمایش شما فرمودید که حالا پروفایل که در جامعه افراد میشناسند، چیزهای مختلفی را افراد میشناسند. بعضیها عکس لاکچری میگذارند که مثلاً حالا در کنار یک اتومبیل خیلی گران قیمت هستند. بعضیها عادت دارند عکس کودکیشان را میگذارند، بعضیها عکس دل نوشته میگذارند.
در یک کتاب روانشناسی موبایل یک قسمتی در آن مطرح شده بود که معتقد بود با توجه به اینکه ما کتاب خوانیمان کم شده است، محتوای خواندن متنیمان هم کم شده است و این عجیب بود که این همه ما نوشته در فضای مجازی میبینیم.
ما آن عکس را داریم انتخاب میکنیم و آن انتخاب، نشان دادن یک سری مسائل روحی ما است.
ولی ممکن است آن چیزی را که در لحظهی اول میبینیم، نباشد. ولی ناخودآگاه ما داریم یک سطحی از تفکرات خود را نشان میدهیم.
ما وقتی در یک فضای مجازی هستیم، یعنی ما یک هدفی داریم از بودن در این فضا. حالا ممکن است یک ارتباط دوستانه با اطرافیان باشد، با یک بافت مشخصی باشد مثلاً گروه دوستان یا همسایگان ما باشند. ولی این مهم است که فرد میخواهد خود را چگونه نشان دهد.
واقعیت این است که وقتی ما میخواهیم یک دانش از یک فرد بگیریم، یکسری عملیات ذهنی در آن اطلاعات دریافتیمان است و یک سری از چیزهایی که ما از قبل میشناسیم را به آن فرد ربط میدهیم.
هر کدام از ما علاوه بر آنکه آن عکس را میبینیم، به بک گراند آن فرد هم ربط میدهیم. مشکل گاهی پیش میآید که ما آن فرد را اصلاً نشناسیم و یک فرد ممکن است در فضای مجازی، 6 صفحه داشته باشد و این خودش میتواند برداشتهای مختلفی برای مردم ایجاد کند.
او هدفمند دارد کار میکند، ممکن است هدفش سواستفاده باشد یا هدفش تجاری باشد. نمیتوانیم بگوییم فرد، فردی بزهکار است و گاهی افراد عادی هم در این راه میافتند
ما باید در چند حوزه به این موارد دقت کنیم:
نکتهی اول خود طرحواره است.
یعنی دانشی که خودمان از فرد و خودمان داریم. دانش و آگاهی در مورد خودمان باعث میشود که یک سری جاها را انتخاب کنیم.
نکتهی بعدی رویدادهای اجتماعی است.
بعضی وقتها ممکن است جایی مثلاً سیل بیاید و افراد بیایند عکسهای آنها را بگذارند. ولی قاعدتاً ممکن است کسانی باشند با هدف سودجویی که ممکن است سودجویی مالی، اجتماعی و … باشد.
یک وقتی هنجارهای جامعه ایجاد میکند و باعث چنین چیزهایی میشود مثل جنسیت، نژاد و .… باشد.
گاهی مقولهبندی اجتماعی باعث گذاشتن عکس در فضای مجازی میشود.
ما نمیتوانیم در فضای مجازی درک کنیم که هدف فرد از گذاشتن این عکس چه بوده است. شاید یک برداشت ذهنی داشته باشیم ولی دلیل اصلی را نمیتوانیم بدانیم.
ما در فضای مجازی مشکلی که داریم، سرقت احساسات و سرقت امنیت روانی فرد است. شاید خیلی ساده عکس پروفایل شما را با فوتوشاپ تغییر دهند و به کسانی که دانش کمتری دارند، بفرستند با لباس نادرست و بگویند من این را پخش میکنم.
امروزه هر کسی این را ببیند و بزرگ کنند، معلوم میشود که عکس فوتوشاپ است. ولی کسی که اطلاعاتش کم است ممکن است بترسد و تن بدهد به خواستههای طرف مقابل. پس باید حواسمان جمع باشد.
هر پیامی را که میخواهید بفرستید چند ثانیه نگاهش کنید و تصمیمگیری مجدد کنید و بعد آن را بفرستید.
دیدگاهتان را بنویسید