مهارت اجتماعی کودکان (دوستیها در فضای مجازی)
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرسش مجری: امروز میخواهیم در این مورد صحبت کنیم که شرایط کرونا چه تغییراتی روی کودکان ایجاد کرده است؟ بخصوص در آداب اجتماعی فرزندان؟
کودکان زمانی که به مدرسه میرفتند، دوستانی را انتخاب میکردند و حتی گاهی ما پدر و مادرها هم نگران میشدیم که آن فرد خوب نیست. چرا فرزندم کنار این کودک نشسته است و تمام اینها باعث میشد که کودک وارد گروه دوستانه شود و آداب و رفتار اجتماعی را از این طریق فرا بگیرد.
الان چون شرایط فرق کرده است و کلاسها مجازی است، این امکانات از کودکان گرفته شده است که چگونه دوست پیدا کنند و چگونه دوست شوند و این شرایط خیلی تغییر کرده است.
مثل همیشه از کمکهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی دکترای تحقیقات آموزشی در این مورد استفاده میکنیم و از نکات خوبی که میگویند بهره مند میشویم.
پرسش مجری: خانم دکتر اصلاً لازم هست که فرزندان ما دوست داشته باشند؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: قطعاً لازم است. زندگی اجتماعی و رشد اجتماعی یکی از ابعاد زندگی ما است. اما رشد اجتماعی فرزندان ما در خلا اتفاق نمیافتد. مخصوصاً در شرایطی که همه چیز مجازی شده است.
سرفصلهای این مقاله
- باید بافت خانواده و محیط اطراف را در نظر بگیریم و حتی فضای مجازی که دارند استفاده میکنند.
- کودکان در فرایند رشد خیلی با همدیگر تنش دارند.
- کتابهای انتشارات فرزام برای پرورش فرزندانی توانمند:
- فرزند بادقت من: راهنمای والدین و مربیان (نسخه چاپی)
- بازی پدیدهای شگفت انگیز (نسخه چاپی)
- باهوش خوشرو (نسخه pdf)
- باهوش خوشاخلاق (نسخه چاپی)
باید بافت خانواده و محیط اطراف را در نظر بگیریم و حتی فضای مجازی که دارند استفاده میکنند.
اینها همه در رشد اجتماعی بچههای ما تاثیرگذار هستند. واقعاً اجتماعی شدن بچهها یک فرایندی است که از طریق آن، راه و رسم زندگی را یاد میگیرند و در یک چهارچوب قرار میگیرند که آن چهارچوب اجتماعی است. یک چنین چیزی در فضای مجازی آمده است و امروزه مشکل خانوادهها این است که در گذشته فضای اجتماعی فرزندشان خیلی قابل کنترلتر بود. ولی الان یک چنین اتفاقی رخ نمیدهد.
رشد اجتماعی کودکان چهار مرحله آن به دوست یابی برمیگردد. یعنی زمانی که فرزند ما دارد رشد میکند، با دوست و همتایان خیلی میتواند رشد اجتماعی کودک شکل بگیرد و این گروه همتایان را امروزه ما به صورت مجازی داریم.
بچههای ما اگر زیر 2 سال باشند، ما توصیه میکنیم اصلاً از موبایل استفاده نکنند و نوع دوستیابی اینها، خود همنشینی است. چون کودک با خودش بازی میکند ولی دوست دارد کسی کنار او باشد.
در سنین بالای 2 سال تا 7 سال کودکان معمولا همراه شدن و دوستیابی در آنها شکل میگیرد و اگر این اتفاق نیافتاد، کودک به سمت کودکی که مهارت اجتماعی ندارد، دارد میرود و کودک مهارت اجتماعی ندارد. برای همین در این بازهی زمانی (بدون در نظر گرفتن جنسیت) کودکان دوست دارند که بازی کنند.
پرسش مجری: خانم دکتر قبل از کرونا کودک به جز اینکه در مدرسه دوست داشته باشد، در فامیل هم ارتباط فامیلی وجود داشت. ولی الان شرایط فرق دارد و خانوادههایی که یک فرزند دارند، محدودیت کودک زیاد شده است. خانوادههایی که چند فرزند دارند، ارتباط کودکان با دیگران قطع شده است.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: اینها عوارض دنیای مجازی است، ولی در کنار آن فایدههایی دارد. کودکی که در فضای مجازی درس خوانده است، ارتباط اجتماعی کودک کمتر بوده است ولی تنش با گروه همتایان کمتر بوده است.
کودکان در فرایند رشد خیلی با همدیگر تنش دارند.
کودکان از ۸ سال به بعد دوست دارند که با گروه همسالان خود بازی کنند. قدرت گروه هم جنس، تاثیر بیشتری دارد و بالای ۱۳ سال ترجیهشان به شرایط است.
در فضای مجازی تنشها و ارتباطهایی که مشکل به وجود بیاورند، کمتر است نه اینکه اصلاً وجود نداشته باشد.
دلایل مختلفی وجود دارد که کودک نمیتواند دوست شود:
- ممکن است کودک اختلال داشته باشد. بعضی از اختلالها هستند که کودک مهارت اجتماعی ندارد و در خود مانده است و جزیرهای دوست دارد زندگی کند.
- بعضی از خانوادهها اجازهی تجربه را به فرزندشان نمیدهند. این کودک هیچ تجربهای برای ارتباط اجتماعی ندارد.
- برخی از والدین هم شخصیت آنها به گونهای است که مهارت اجتماعی خودشان ضعیف است و ارتباطی با دیگران ندارند.
- بعضی از والدین ترس اجتماعی در فرزندشان ایجاد میکنند.
سختگیری بیش از اندازهی والدین میتواند رشد اجتماعی کودکان را تخریب کند.
دیدگاهتان را بنویسید