تأثیر خانواده در آرامش فرزندان
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرسش مجری: نه آنهایی که در کنکور قبول شدند صرفاً آدمهای خوشبخت و موفقی هستند نه آنهایی که در کنکور رد شدند، آدمهای بدبختی هستند. دانشگاه رفتن و علمآموزی خیلی عالی است ولی همهی زندگی نیست.
خانم دکتر با توجه به اینکه در آستانهی برگزاری کنکور سراسری هستیم، ما میدانیم که خانوادهها چه حس و حالی دارند. چون ما این مرحله را گذراندیم.
انشاالله تمام بچهها موفق باشند و گاهی چون ما تمام توفیق فرزندانمان را وابسته به قبولی در این آزمون میدانیم و گاهی بدتر از آن، بچهها را وارد رقابت با بچههای فامیل هم میکنیم، روی بچهها یک فشاری وارد میشود که نه تنها باعث موفقیت آنها نمیشود و اگر خدایی نکرده با عدم موفقیت مواجه شوند، تبعات بدی خواهد داشت.
در مورد نقش خانوادهها در مورد آرامش بخشی به فرزندان کنکوری میخواهیم نکات خوبی را از زبان شما بشنویم.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: یک خانواده چه کارهایی برای فرزندش میتواند انجام دهد؟ ما دستهبندیهای مختلفی در این راستا داریم. ولی یک دستهبندی وجود دارد که شش قسمتی است.
سرفصلهای این مقاله
- اولین نکته این است که خانواده، حل مسئله باید داشته باشد.
- نکتهی دوم ارتباط است.
- نکتهی سوم نقشها را باید به بچهها بیاموزند.
- نکتهی چهارم پاسخدهی عاطفی هست.
- نکتهی پنجم، مشارکت عاطفی یعنی علاقه به فعالیتهای دیگر است.
- و نکتهی ششم کنترل رفتار است.
- اولین حوزه، جسمی است.
- دومین حوزه، حوزهی شناختی است.
- سومین حوزه، از طریق رفتارش آن را بروز دهد.
- کتابهای انتشارات فرزام برای پرورش فرزندانی توانمند:
- فرزند بادقت من: راهنمای والدین و مربیان (نسخه چاپی)
- بازی پدیدهای شگفت انگیز (نسخه چاپی)
- راهکارهای ایجاد تفکر منطقی در کودک (نسخه pdf)
- باهوش خوشرو (نسخه pdf)
- باهوش خوشاخلاق (نسخه چاپی)
اولین نکته این است که خانواده، حل مسئله باید داشته باشد.
یعنی کل اعضای خانواده باید بتوانند برای حل مشکلاتی که برای کل خانواده ایجاد میشود، تلاش کنند و حلش کنند.
نکتهی دوم ارتباط است.
خانواده باید تعامل کلامی و غیرکلامی با هم داشته باشند.
نکتهی سوم نقشها را باید به بچهها بیاموزند.
الگوی رفتاری هر یک از اعضای خانواده، خصوصاً پدر و مادر میتواند تأثیر به سزایی برای فرزندانمان داشته باشد.
نکتهی چهارم پاسخدهی عاطفی هست.
میزان و نوع پاسخ به محرک که در خانواده رخ میدهد.
نکتهی پنجم، مشارکت عاطفی یعنی علاقه به فعالیتهای دیگر است.
ما نباید فقط به فرزندمان بگوییم که: درس بخون، چندتا تست زدی و … یک مقداری هم شنونده باشیم. برویم با علاقه بگوییم: مامان کدوم درس رو خوندی. یا آنها برای ما صحبت کنند.
در مرحلهی قضاوت قرار نگیرند. والدین در مرحلهی یک شنوندهی فعال قرار بگیرند که نوجوان و جوان ما این احساس را داشته باشد که ما علاقهمند هستیم به فعالیتی که او دارد انجام میدهد.
و نکتهی ششم کنترل رفتار است.
کنترل رفتار والدین از لحظهی تولد کودک شکل گرفته است. وقتی که ما به عنوان والد برخورد درستی انجام دهیم، ناخودآگاه فرزندانمان هم یک همچنین چیزی را یاد میگیرند.
متأسفانه خانوادههایی که کارکرد ناکارآمد دارند، در حوزهی مشارکت و کنترل رفتار بچههایشان دچار اضطراب و افسردگی میشوند. این اضطراب خُلق ما است که با هیجانات منفی شدید در شرایط خاص ایجاد میشود. کنکور شرایط خاص است.
در سه حوزه فرزندان ما بروز اضطراب را دارند:
اولین حوزه، جسمی است.
مثلاً دل درد دارد یا سر درد دارد. حالش از نظر جسمی مناسب نباشد که این میتواند نتیجهی اضطرابش باشد.
دومین حوزه، حوزهی شناختی است.
درک یک موقعیت خطرناک را داشته باشد. مدام نوجوان ما فکر کند که الآن اگر موقعیت کنکور باشد چه میشود؟ هر چیز مختلفی را در ذهنش میتواند داشته باشد.
سومین حوزه، از طریق رفتارش آن را بروز دهد.
رفتارهایی مثل ناخن جویدن، ضربه زدن با انگشتان دست و حرکت سریع پاها. اینها رفتارهایی است که نشان میدهد که فرزندم دچار اضطراب شده است.
وظایفی که خانواده میتواند داشته باشد در سه حوزه آن را میگنجانیم: وظایفی مثل غذا، حمایت، امنیت.
وظایف رشدی، بعضی وقتها بچههای ما در حال رشد هستند و شاید دچار مشکلاتی شوند که باید به آنها توجه شود.
بعضی وقتها وظایف ما اتفاقی است. مثل امسال هم کرونا است و هم کنکور است که هر دو میتواند اضطرابآور باشد. اینجا نقش والد میتواند خیلی اثرگذار باشد. ما باید تلاش کنیم هم شرایطی که فرزندمان در سلامت باشند و بهداشت را رعایت کنند را فراهم کنیم.
خانوادههای ناکارآمد در تربیت فرزندشان از سرعت و منطق لازم بهرهمند نیستند.
پژوهشها ثابت کرده است که رشتهای که قبول میشوید، دانشگاهی که میروید، باعث موفقیت ما نیست و عوامل زیادی وجود دارد که یکی از آن آرامش داشتن و یک خانوادهای خوب است که میتواند به هر انسانی کمک کند.
دیدگاهتان را بنویسید