برنامهریزی برای امتحان
زمان مطالعه: 2 دقیقه
صحبتهای دکتر امیرآتشانی: مهارت برنامهریزی و اولویتبندی یک توانایی ایجاد نقشه برای دستیابی به هدف است.
فرزند ما هدفش هر چه که هست، باید بتواند مراحل کار را تقسیمبندی کند و اولویتبندی کند.
مهارت برنامهریزی یکی از مهارتهای اجرایی مغز است.
ما ۱۱ مهارت اجرایی در مغز داریم که این مهارتهای اجرایی از زمانی که به دنیا میآییم تا ۱۲ سالگی (شاید بیشتر)، در ما شکل میگیرد.
سرفصلهای این مقاله
این مهارتها دو دسته هستند:
یک دسته مهارتهای عملی یا همان مربوط به رفتار ما هستند. یک دسته مهارتهای درگیر فرایند تفکر هستند.
برنامهریزی از آن فرآیندهایی هست که مربوط به تفکر است، ولی این مهارتهای اجرایی مربوط به رفتار هستند. ناخودآگاه درگیر هستند.
در مهارتهای اجرایی ما پایداری به سمت هدف را داریم. مثلا تکلیفش را شروع کرده است و واقعاً تا آخر آن برود و انجامش بدهد و در میانه راه آن را رها نکند.
مدیریت زمان تا قبل از 12 سالگی کمتر است.
آغاز کردن یکی از مهارتها است که باید ایجاد شود. این مهارت بعد از پایداری به سمت هدف، مهارت بعدی است.
نکتهی بعد، توجه پایدار است. کودک به آن موضوع توجه کافی داشته باشد.
نکتهی بعدی، بازداری پاسخ است که کودک بدون مکث کردن جواب دهد که این هم یکی از مهارتها است.
نکتهی بعدی انعطافپذیری است. کودکان ما باید آن را یاد بگیرند و برای برنامهریزی خیلی مهم است.
مورد بعد، کنترل هیجانی است. اگر کودک نتواند کنترل هیجانی را داشته باشد، هیجانات باعث میشود از برنامهریزی خود دور شود.
پرسش مجری: برنامهریزی درست برای کودکان عملا چه برنامهریزی است؟
سن خیلی تاثیرگذار است. هر چه قدر سن بالاتر برود، اهمیت انجام تکالیف در مدرسه و با توجه به میزان زمانی که برای دستیابی به مهارتهایی که نیاز دارد، باید به این مهارت بیشتر توجه بشود.
دیدگاهتان را بنویسید