یادداشت برداری و فواید آن
هنگام مطالعه همیشه قلم و کاغذی برای یادداشت برداری در دست داشته باشید. چه آنچه که میخوانید رمان باشد چه شعر، چه مطالعهی آزاد، چه کتاب درسی، اعم از حفظ کردنی یا فهمیدنی.
در یک مطالعهی فعال و پویا، کمتر چیزی میتواند به اندازهی قلمی که در دست دارید، ذهن شما را درگیر و متمرکز کند.
این قلم، مهمترین ابزار شماست. با آن همه چیز را یادداشت میکنید. اگر رمان میخوانید همینطور که جلو میروید در حاشیهی کتاب و یا در کاغذی دیگر با نویسنده درگیر شوید. اگر جایی برایتان خیلی جالب بود، در حاشیه بنویسید: چه جالب! اگر برایتان تعجبآور بود علامت تعجب! بگذارید.
اگر برایتان سؤال برانگیز بود حتی میتوانید در حاشیه، سؤال خود را مطرح کنید و حتی در جایی نظرتان را اعلام کنید. نظرتان را با نظر نویسنده مقایسه کنید.
یک مطالعه کنندهی فعال با قلم خود مدام با نویسنده درگیر میشود و عقاید و عواطف خود را خواه موافق یا خواه مخالف، به شکلی با نوشتن اعلام میکند.
خودتان را ملزم کنید که با نوشتن، نظر خود را بگویید؛ اینگونه ذهن شما همواره متمرکز میماند، چون ملزم است در هر لحظه عاطفه و اندیشه خود را بیان کند. اگر کتاب، کتاب درسی شماست، از نکات مهم کتاب یادداشت برمیدارید که این یادداشتها بهتر است در برگهای جدا نوشته شود.
برای آنکه به اهمیت یادداشت برداری پی ببرید، اینک فواید آن را برای شما توضیح میدهیم:
سرفصلهای این مقاله
– فواید یادداشت برداری
الف – ایجاد خط ذهنی
تا خلأ نباشد، جذب صورت نمیگیرد و هر خلاً، همیشه جذبی نیز به دنبال دارد. تا خالی نشوید، نمیتوانید به درون بکشید.
اولین و مهمترین فایدهی یادداشت برداری، ایجاد خلأ ذهنی است. آنچه را که از کتاب و نویسنده فرا میگیرید، با نوشتن بیرون بریزید تا برای جذب مطالب بعدی آماده شوید.
در روانشناسی مطالعه و یادگیری، یکی از موانع یادگیری، «منع قبلی» است. منع قبلی یعنی اینکه مطالبی که شما قبلاً آموختهاید از تمرکز شما بر مطالب اخیر و فراگیری این مطالب، ممانعت به عمل میآورند. مثلاً وقتی قرار است که شما ده نکته را به ترتیب فرا بگیرید، معمولاً نکات اولیه و ابتدایی چنان ذهن شما را به خود مشغول میکنند که یادگیری مطالب بعدی و انتهایی دشوارتر میشود.
شما خودتان این موضوع را تجربه کردهاید. شما در دقایق اولیهی مطالعه متوجه میشوید که به تدریج تمرکز حواستان کمتر میشود و بیشتر دچار حواسپرتی میشوید. علت آن است که همان مطالب اولیه مانع تمرکز بر مطالب بعدی میشوند.
برای اینکه منع قبلی ایجاد نشود، بهترین و مؤثرترین راه، همین یادداشت برداری است. با یادداشت برداری است که مطالب قبلی از ذهن شما بر روی کاغذ تخلیه میشوند و این خلأ ذهنی ایجاد شده، فراگیری مطلب بعدی را آسانتر میکند.
ب- تحریک حافظهی حرکتی
وقتی که مینویسید، دست و قلم شما حرکت میکند، بنابراین نه تنها حافظهی حسی و چشمی شما بلکه حافظهی حرکتی شما نیز فعال میشود و مطالب را بهتر به خاطر میسپارید. حال آنکه وقتی یادداشت برنمیدارید و صرفاً میخوانید، فقط حافظهی حسی شما فعال است که مسلماً بازدهی شما در این حالت کمتر است.
پ- از بین رفتن وسواس ذهنی
وقتی که یک سری مطالب را پشت سرهم و دنبال هم میخوانید و مجبورید همهی آنها را به خاطر بسپارید، ذهن شما وسواس پیدا میکند: مبادا مطالب قبل را فراموش کنم؟ و درنتیجه به جای آنکه به نکات جدید و تازهای که میخوانید توجه داشته باشد؛ به مرور دانستههای قبلی مشغول میشود تا خیالش راحت شود که آن نکات فراموش نشدهاند.
نوشتن هر مطلب پس از فراگیری، ذهن شما را آسوده میکند. خیال شما راحت است که این مطلب، جایی نوشته شده و فراموش نمیگردد و اینگونه شما با همان تمرکز اولین لحظات، به مطالعهی خود ادامه میدهید.
ت – تأکید بر درک و فهم مطلب
توجه داشته باشید که منظور ما از نوشتن این نیست که به کتاب نگاه کنید و رونویسی کنید، بلکه میگوییم هر چه را که فراگرفتید و فهمیدید، به زبان خودتان روی کاغذ بیاورید. حتماً بعد از آنکه جملهای را فهمیدید، بنویسید؛ آن هم نه به صورت جملات طولانی و متنی کلی، بلکه به صورت اشارهای و کوتاه و مختصر.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید