محدودیتهای عملکردی از دیدگاه حسی (فایل شماره 2)
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این مطلب ادامه محدودیتهای عملکردی از دیدگاه حسی (فایل شماره 1) است.
سرفصلهای این مقاله
تأخیر و ناتوانی در رشد تطابقی
کودک در یادگیری و کسب مهارت لازم برای زندگی روزانه و بازی ناتوان است. این مشکلات در موقعیتهای مختلف در طول زمان اتفاق میافتد.
مشکلات تطابقی در کودک با اختلال عملکرد یکپارچگی حسی چگونه بروز پیدا میکند؟
مشکلات حسی در زمینهی رشد تطابقی در یک کودک نوپا ممکن است به صورت زیر باشد:
- دوست ندارد که بغل شود.
- واکنش بیش از حد/اندک به تغییرات دما و بافتی دارد.
- در صورت کثیف بودن دستها، صورت، لباس یا پوشاک واکنش بیش از حد یا کمتر از حد طبیعی نشان میدهد.
- مشکل در حس دفع یا اینکه بیش از حد میخواهد که به دستشویی برود.
- در حمام بیقرار میشود.
- آگاهی بدنی ضعیفی و برنامهریزی حرکتی ضعیف دارد که مشکلاتی را در پوشیدن لباس، غذا خوردن و دیگر رفتارهای تطابقی ایجاد میکند.
- مهارتهای بازی او متناسب با سن واقعیاش نیست.
- مشکل در محدوده عملکردی در جامعه دارد (خرید، بازدید از اقوام و دوستان، بازی گروهی و غیره)
- واکنش بیش از حد یا اندک به درد دارد.
- از سن ۵ سالگی به بالا کودکان در جبران مشکلات حسی بهتر عمل میکنند، چراکه علاقه شدید به تناسب و تطابق با همسالان خود دارند. بنابراین بزرگسالان بهتر میتوانند رفتار ناسازگار کودک را درک کنند.
این رفتار ممکن است به این صورت باشد:
- به حساسیت بیشازحد یا حساسیت اندک به تغییرات در بافت و دما ادامه میدهند.
- به اجتناب برای انجام فعالیتهای مراقبت از خود ادامه میدهند. (حمام، شانه زدن مو و…)
- مشکل در حس دفع یا درخواست زیاد برای رفتن به دستشویی دارند.
- حساس به درد یا با حساسیت اندک به درد باقی میمانند.
- ضعف در آگاهی بدنی و برنامهریزی حرکتی دارند.
تأخیر یا ناتوانی در رشد اجتماعی/عاطفی
کودک مشکلاتی را در زمینه مهارتهای عاطفی و ارتباطی خارج از سن تقویمی و زمینهی فرهنگی نشان میدهد. مشکلات به مرور زمان بروز پیدا کرده و در شرایط مختلف و به صورت نامطلوب رشد کودک را در ارتباطات مهارتهای متناسب با سن تحت تأثیر قرار میدهد.
مشکلات در این زمینه در یک کودک با اختلال عملکرد یکپارچگی حسی به چه شکل بروز پیدا میکنند؟
- در احوالپرسی با دیگران
- بازی با همسالان
- توانایی حل تعارضات
- دامنه توجه
- تطابق پذیری
- واکنش پذیری
- عاطفه
- واکنش به درخواستها
- آگاهی از خود/دیگران
- تقابل
- مشارکت اجتماعی
تأخیر یا ناتوانی در رشد حرکتی
کودک اختلالی را در دامنه تغییرات سن تقویمی نشان میدهد و تجربه عدم هماهنگی و الگوهای حرکتی، کیفیت اختلاف در دامنه حرکتی، قدرت حرکات ریز، درشت و درک حرکتی که به صورت نامطلوبی توانایی کودک در یادگیری مهارتها را تحت تأثیر قرار میدهد.
و مهارتها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- تحریک عملکردی (دویدن، راه رفتن)
- آگاهی حسی از بدن یا حرکت
- یکپارچگی حسی کامل
- دراز کردن دست و گرفتن اشیا
- استفاده از ابزار
- تواناییهای درکی و حرکتی (هماهنگی چشم و دست)
- توالی اجزا حرکتی برای رسیدن به هدف عملکردی.
با کلیک بر روی لینکهای زیر میتوانید انیمیشنهای آموزشی تهیه شده در موسسه پرورش ذهن فرزام را
تهیه نمایید و برای آموزش این مفاهیم به فرزند خود از آنها بهره ببرید:
-
انیمیشنهای مهارتهای اجتماعی
-
انیمیشنهای افزایش هوش
-
انیمیشنهای آواشناسی
-
انیمیشنهای آموزشی مفاهیم علوم
-
انیمیشنهای فلسفه برای کودکان(p4c)
دیدگاهتان را بنویسید