محدودیتهای عملکردی از دیدگاه حسی (فایل شماره 1)
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اکنون که به جدولهای رشدی و زیر مجموعههای آن (شناختی، زبانی، ارتباطی، حرکتی و از جمله بینایی، شنوایی، اجتماعی و تطابقی) نظری انداختیم، مشاهده میکنیم که یکپارچگی حسی یک جزء مهم در همه زمینهها به شمار میرود که در ادامه توضیح داده میشوند و عملکرد آن مورد بررسی قرار میگیرد:
سرفصلهای این مقاله
- تأخیر یا ناتوانی در رشد شناختی
- تأخیر یا ناتوانی در زبان و ارتباط
- یک کودک نوپا با مشکلات حسی در محدوده زبان و ارتباط ممکن است:
- یک کودک پیشدبستانی با مشکلی حسی در محدوده زبان و ارتباط ممکن است:
- تعدادی از کتابهای انتشارات فرزام برای پرورش فرزندانی توانمند:
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی)[نسخه چاپی]
- پرورش کودک با سواد اجتماعی(نسخه pdf)
- بازی پدیدهای شگفت انگیز(نسخه چاپی)
- ویتامین دقت و تمرکز(نسخه pdf)
تأخیر یا ناتوانی در رشد شناختی
کودک نقایصی را در تواناییهای هوشی خارج از محدودهی طبیعی سن و زمینههای فرهنگی نشان میدهد. این مشکلات ممکن است در توانایی برای کسب اطلاعات حل مسئله، استدلال، سازماندهی اطلاعات برای یادگیری، تأخیرهای حافظه و توجه وجود داشته باشد.
این کودک با اختلال عملکرد یکپارچگی حسی، چه مشکلاتی ممکن است داشته باشد؟
به عقیده ما، جدا کردن اجزای حسی از رشد شناختی خیلی سخت است. با توجه به اهداف مورد نظر در اینجا به مطالعهی رشد شناختی و ترکیبی مهارتهای اکتسابی و ارتباطی، حافظه و مهارتهای تطابقی میپردازیم.
تأخیر یا ناتوانی در زبان و ارتباط
گاهی کودکان نقایصی را خارج از دامنه طبیعی سن تقویمی و زمینهی فرهنگی نشان میدهند که به صورت نامطلوبی توانایی یادگیری و کسب مهارت اولیه زبان را درگیر میکند. این مشکلات ممکن است در زبان دریافتی، بیانی، تولید، آواشناسی، روانی، گفتار، مهارتهای دهانی/حرکتی یا صدا دیده شوند.
مشکلات در یک کودک با اختلال عملکرد یکپارچگی حسی چطور بروز پیدا میکند؟
کودک با مشکل در محدوده زبانی و ارتباطی ممکن است:
- زمان زیادی نیاز داشته باشد تا به صدای آشنا جواب بدهد. (یا جواب ندهد)
- قبل از جواب دادن نیاز است چندین بار اسم او را صدا بزنیم.
- در مکانهای شروع یا وقتی تنها است با صداهای غیر منتظره جیغ میکشد. (جیغ زدن تنها راهی که نشان دهد چیزی در جهان او اشتباه است)
- تماس چشمی ضعیف است.
- به چهرهها علاقهمند نیست.
- صداها را تقلید میکند. (صداسازی)
یک کودک نوپا با مشکلات حسی در محدوده زبان و ارتباط ممکن است:
- عاطفه سختی دارد (دامنه وسیعی از احساسات را نشان نمیدهد، مانند: خوشحالی، ناراحتی، تعجب و…)
- بعضی اوقات با وجود شنوایی طبیعی مانند افراد ناشنوا عمل میکند.
- به خوردن و جویدن مواد غیر خوراکی علاقه دارد.
- دهانش را با غذا پر میکند، بالا میآورد، و حالت خفگی را ایجاد میکند.
- آب زیاد از دهانش خارج میشود.
- برای بیان نیاز و خواستههایش به جیغ کشیدن و اشاره روی میآورد.
- دستورات ساده را نمیتواند اجرا کند.
- وقتی از او خواسته میشود که به اشیا اشاره کند یا نام آنها را بگوید، نمیتواند این کار را انجام دهد.
- مدام قشقرق به پا میکند.
یک کودک پیشدبستانی با مشکلی حسی در محدوده زبان و ارتباط ممکن است:
- به آنچه شنیده است به صورت مناسب پاسخ ندهد.
- در پیروی از دستورات به ویژه دستورات دو مرحلهای مشکل دارد.
- در واکنش به پیشنهادها و سوالات دیگران ناتوان است.
- در پرسیدن یا جواب دادن به سوالات دیگران ناتوان است.
- در زمان صحبت کردن در فهم کلاً مشکل دارد.
ادامه این مطلب را در محدودیتهای عملکردی از دیدگاه حسی (فایل شماره 2) بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید