اثرات نامطلوب غلط املایی|اشتباه در دیکته
شما هم شاهد اشتباه در دیکته فرزند خود هستید؟ یا شاید هنوز خودتان هم اشتباه در دیکته دارید؟
اهمیت درست یا خوانا نوشتن به گونهای که قابل خواندن برای دیگران باشد، کاملاً روان و آشکار است. اکثر متخصصان برای نوشتن، نقشی اساسی قائل هستند و از آن برای یاددادن خواندن و هجی کردن استفاده میکنند. عملاً دیکته نوشتن به دلیل انتزاعی بودن آن برای کودک فعالیتی دشوار است. به ویژه با توجه به خودمداری کودکان، نوشتن مطالبی که دیگران بیان میدارند برای آنان مشکل میباشد.
به همین جهت زبان نوشتاری در سلسله مراتب توانائیهای زبانی، (گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) پس از سایر اشکال زبان، یاد گرفته میشود و لذا هر گونه مشکلی در سایر زمینهها مانند گوش دادن، سخن گفتن و خواندن میتواند بر یادگیری زبان نوشتاری تاثیر منفی داشته باشد و به اشتباه در دیکته منجر شود.
برخی از کودکان از مهارت کافی در نوشتن برخوردار نیستند و دچار اشتباه در دیکته میشوند. زیرا مهارتهای پیش نیاز با دست را که عمدهترین آنها عبارت است از: درک موقعیت بدن فرد نسبت به اشیا، مفاهیمی چون بالا، پایین، زیر، رو، راست و چپ، ادراک اندازهها، شکلها و بازشناسی آنها، درست گرفتن مداد و تنظیم وضعیت کاغذ نسبت به چشمها و بدن و چرخش دست برای تولید منحنیها و کپی کردن شکلهای هندسی را نیاموختهاند.
عمدهترین عللی که برای نارسانویسی و دشواری در نوشتن دیکته ذکر میشود، عبارت است از:
1- عدم توجه و دقت
2- ضعف مهارتهای حرکتی
3- اختلال در ادراک بینایی حروف و کلمات
4- ضعف حافظه بینایی و شنوایی
5- دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال دیگر یا در پیوندهای حسی
همه شما شاهد غلطهای دیکتهای بودهاید.
سپاسگزارم را به جای «ز» با «ذ» مینویسند. یا صابون را به جای «ص» با «س» مینویسند. یا طناب را به جای «ط» با «ت» مینویسند.
بحث این است که چه اتفاقی میافتد که این غلطهای دیکتهای به وجود میآیند؟
این موارد به حافظه فعال دیداری مربوط است. وقتی یک چیزی را میبینیم و کامل در ذهن ما قرار میگیرد و میخواهیم کاری روی آن انجام بدهیم؛ حالا مثلاً بخواهیم آن را بنویسیم در اینجا حافظه فعال دیداری ما درگیر میشود. افرادی که حافظه فعال دیداری ضعیفی داشته باشند به مشکل برمیخورند.
آیا این را ما فقط در سنین مدرسه میبینیم؟ خیر. در سنین کودکی نیز وجود دارد. بچه سه سالهای که جلوی چشم او مداد رنگیاش را داخل کشو گذاشتیم و او کاملاً دیده است، اما دو روز بعد در آشپزخانه به او میگوییم که «برو و مداد رنگیات را بردار و بیاور»؛ میگوید: کجاست؟ یا نمیدانم!
این بچهها در حافظه فعال دیداری مشکل دارند و باید روی آن کار بشود. حالا بعضی وقتها در 2 یا 3 مورد و بعضی وقتها بیشتر است.
حالا باید چه کار کنیم که حافظه دیداری او افزایش پیدا کند؟
بازیهای آن به این صورت است که یک ماز را کامل میبینیم و بعد شروع میکنیم و ماز را دوباره حل کردن. یا یک پازل را کامل میبینیم و بعد شروع میکنیم پازل را حل کردن.
اینها را شما در کتاب راهکارهای افزایش حافظه فعال میبینید. ۱۲۰ بازی حافظه فعال در این کتاب وجود دارد که هم در حوزه شنیداری و هم در حوزه دیداری را دربرمیگیرد.
سرفصلهای این مقاله
اشتباه در دیکته|ارتباط املا با سایر تواناییها
بین توانایی املا و توانایی کلامی و سیالی کلامی، همبستگی بالایی وجود دارد.
هنوز کاملاً روشن نیست که آیا توانایی املا عاملی مستقل است یا به عوامل مذکور وابسته است.
کودکی که زبان نوشتاری و نوشتن صورتهای املایی زبان خود را میآموزد، برای تولید این صورتها، اطلاعات مختلف را به کار میبرد و نه تنها از حافظهی خود، بلکه از دانش زبانی نیز بهره میگیرد. این موضوع ارتباط املا با سایر تواناییها را نشان میدهد.
اشتباه در دیکته|اهمیت یادگیری املا
از میان انواع اختلالهای یادگیری ویژه همچون اختلال خواندن، ریاضیات و اختلال زبان، دشواری در یادگیری املا از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که املا در کنار سایر مهارتهای پایهای نوعی مهارت کاملاً ضروری و اساسی است و اختلال در آن به صورتهای مختلفی میتواند فرد را با مشکل مواجه سازد.
برای مثال، دانش آموز در جلسه امتحان جواب سوال را میداند اما از لحاظ املایی قادر به پاسخگویی نیست. از این رو، فرد را در معرض شکست تحصیلی و عواقب منفی آن قرار میدهد.
اشتباه در دیکته|شکست در املا نویسی
همچنین شکستهای مکرر در املا، عزت نفس دانش آموز را تضعیف میکند و اگر برای این مورد چارهای اندیشیده نشود، در دراز مدت موجب افت تحصیلی و یا حتی ترک تحصیل دانش آموز خواهد شد که عواقب نامطلوب اجتماعی و فردی آن گریبان گیر فرد، خانواده و جامعه میشود.
اگر اختلال یادگیری در املا مورد توجه و مداخله قرار نگیرد در پایههای تحصیلی بالاتر، حتی در میان دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان نیز مشاهده خواهد شد و به دنبال آن، مشکلات خاصی ایجاد میکند.
از جمله اینکه خطاها یا غلطهای املایی در یک نوشته، افزون بر اثرات نامطلوب آن بر فرد که در بالا به آن اشاره شد، قضاوت خواننده را نیز دربارهی نویسنده متن به نحوه کاملاً منفی تحت تاثیر قرار میدهد.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید