آیا الگوی قابل تشخیصی برای قوتها و ضعفهای مهارتهای اجرایی کودکتان وجود دارد؟
اگر چه مهارتهای اجرایی بعضی از کودکان تأخیر دارد، اما به طور کلی کودکان (و همانطور که قبلاً اشاره شد بزرگسالان) در بعضی مهارتها قویتر و در بعضی دیگر ضعیفتر هستند.
کودکانی که در بازداری پاسخ ضعیف هستند، کنترل هیجانی ضعیفی دارند، بدون فکر عمل میکنند و هیجانات خود را نشان میدهند، آنها احتمال دارد که حرف نامناسبی را بگویند و یا یک باره عصبانی شوند.
کودکانی که انعطافپذیری ضعیفی دارند، اغلب در کنترل هیجانی هم مشکل دارند (تغییرات غیر منتظره در برنامه منجر به عصبانیت آنها میشود).
سرفصلهای این مقاله
- بعضی کودکان همزمان در هر 3 این مهارتهای اجرایی (بازداری پاسخ، کنترل هیجانی، انعطافپذیری)
- ضعیف هستند.
- برای خواندن مقاله «بهبود اختلال و ناتوانی در ریاضیات» به لینک زیر مراجعه نمایید:
- کودکان کوچکی که در آغاز کردن کار ضعیف هستند، اغلب توجه پایدار ضعیفی هم دارند.
- ترکیب دیگر از مهارتها، مدیریت زمان، برنامهریزی و اولویتبندی است.
- به علاوه اغلب بین حافظه فعال و سازماندهی هم رابطه وجود دارد.
- با کلیک بر روی لینکهای زیر میتوانید انیمیشنهای آموزشی تهیه شده در موسسه پرورش ذهن فرزام را
- تهیه نمایید و برای آموزش این مفاهیم به فرزند خود از آنها بهره ببرید:
- انیمیشنهای مهارتهای اجتماعی
- انیمیشنهای افزایش هوش
- انیمیشنهای آواشناسی
- انیمیشنهای آموزشی مفاهیم علوم
- انیمیشنهای فلسفه برای کودکان(p4c)
بعضی کودکان همزمان در هر 3 این مهارتهای اجرایی (بازداری پاسخ، کنترل هیجانی، انعطافپذیری)
ضعیف هستند.
اگر کودکتان در این طبقه قرار میگیرد، خونسردی در زمان مدیریت چالشهای ناشی از ضعف مهارتهای اجرایی کودکتان، بسیار سخت و طاقتفرسا میشود.
برای خواندن مقاله «بهبود اختلال و ناتوانی در ریاضیات» به لینک زیر مراجعه نمایید:
ترکیبات دیگری از ضعف مهارتهای اجرایی که به طور فراوان دیده میشوند عبارتاند از:
کودکان کوچکی که در آغاز کردن کار ضعیف هستند، اغلب توجه پایدار ضعیفی هم دارند.
آنها نه تنها در آغاز کردن تکلیف کند هستند بلکه احتمال دارد به محض شروع کار از آن دست بکشند. این کودکان معمولاً پایداری به سمت هدف ضعیفی هم دارند. اگر پایداری به سمت هدف نقطه قوت کودک است، میتوانید کودک را تشویق کنید که از آن برای غلبه بر ضعف خود در آغاز کردن کار و توجه پایدار استفاده کند.
اینها کودکانی هستند که اگر انگیزه داشته باشند، تکالیفشان را انجام میدهند. میتوانید به آنها بگویید که امتیازاتی برای انجام به موقع تکالیف برایشان در نظر گرفتهاید و در صورت کسب امتیازات کافی میتوانند بازیهای ویدئویی که قبلاً از شما خواسته بودند را بخرند.
ترکیب دیگر از مهارتها، مدیریت زمان، برنامهریزی و اولویتبندی است.
کودکان قوی در این مهارتها به ندرت در مدیریت تکالیف بلندمدت مشکل پیدا میکنند. اگر کودکان در این مهارتها ضعیف باشند، آنها نه تنها نمیدانند که تکلیف بلندمدت را از کجا شروع کنند، بلکه در رابطه با زمان شروع آن هم به مشکل میخورند.
به علاوه اغلب بین حافظه فعال و سازماندهی هم رابطه وجود دارد.
به طور خلاصه توانایی خوب در بعضی مهارتها میتواند ضعف مهارتهای دیگر را جبران کند. (برای مثال مهم نیست که اتاق کودکتان چقدر به هم ریخته است. اگر میتواند دقیقاً به یاد بیاورد که وسایلش را کجا گذاشته است).
متأسفانه اغلب کودکانی که حافظه فعال ضعیفی دارند، مهارتهای سازماندهی ضعیفی نیز دارند. والدین باید زمان بیشتری برای آماده شدن این کودکان قرار دهند، زیرا باید در بین وسایل به هم ریخته اتاق، دنبال وسایل مورد نیاز خودشان بگردند.
مرکز پرورش ذهن فرزام میتواند به شما کمک کند که مهارتهای اجرایی خود و کودکانتان را افزایش دهید.
با کلیک بر روی لینکهای زیر میتوانید انیمیشنهای آموزشی تهیه شده در موسسه پرورش ذهن فرزام را
تهیه نمایید و برای آموزش این مفاهیم به فرزند خود از آنها بهره ببرید:
-
انیمیشنهای مهارتهای اجتماعی
-
انیمیشنهای افزایش هوش
-
انیمیشنهای آواشناسی
-
انیمیشنهای آموزشی مفاهیم علوم
-
انیمیشنهای فلسفه برای کودکان(p4c)
دیدگاهتان را بنویسید