تست هوش کودکان و موفقیت: آیا نیمه پر لیوان پرتر میشود؟
تست هوش کودکان برای اطمینان از اینکه از ضریب هوشی و پیشرفت برای به حداکثر رساندن فرصتهای یادگیری برای همه دانش آموزان استفاده میشود، لازم است.
سرفصلهای این مقاله
نتایجهای پژوهش انجام شده برای تست هوش کودکان
وقتی روان شناس آلفرد بینه در سال 1904 آزمایشی بر روی ضریب هوشی کودکان در مدرسه فرانسوی ایجاد کرد. نمیتوانست تصور کند که چگونه تحقیقاتش جهان را تغییر میدهد. در قرن گذشته، ضریب هوشی و موفقیت پیشرفت چهره تحصیلات و اشتغال را در سراسر جهان صنعتی تغییر داده است.
با توجه به جنجالهای مدرن در مورد ضریب هوشی، میتوان فهمید که Bine چگونه به هوش نگاه کرده است. بینه هوش را با عقل سلیم برابر دانست. وی هوش را “قضاوت… حس خوب… توانایی سازگاری خود با شرایط” خواند.
بینه همچنین معتقد بود که هوش ترکیبی از بسیاری از مهارتها است؛ مهارتهایی که به شدت توسط محیط شکل میگیرند. هدف تحقیق او بر روی تست هوش کودکان کمک به معلمان بود که روشهای تدریس خود را با نیازها و تواناییهای دانش آموزان تطبیق دهند. به عنوان مثال دانش آموزان با ضعف در ریاضیات میتوانند در این زمینه خاص مورد توجه ویژه قرار گیرند.
با پیوند تست هوش کودکان و موفقیت در آمریکا، اوضاع تغییر کرد.
برخی از محققان همچنان بر این باور بودند که هوش ترکیبی آموخته شده از مهارتها و تواناییهای مختلف است. با این حال، دیگران فرض کردند که هوش یک ویژگی منحصر به فرد است که به شدت توسط ژنتیک تعیین میشود.
بعضی از افراد فرض كردند كه اختلافات قومی و نژادی زیادی در هوش عمومی وجود دارد. اکنون موج جدیدی از تحقیقات از پیش فرضهای اصلی و مترقی بینه پشتیبانی میکند. به عنوان مثال، محققان نشان دادهاند كه ضریب هوشی سال به سال، در سرتاسر جهان صنعتی به طور مداوم در حال افزایش است.
این تمایل تاریخی برای افزایش ضریب هوشی متوسط، اثر فلین نامیده میشود که به نام جیمز آر فلین نامگذاری شده است. تأثیر فلین تأثیرات عمیقی در نحوه تفکر فرد در مورد تست هوش کودکان دارد.
به عنوان مثال، تأثیر فلین به این معنی است که سیاه پوستان امروز از ضریب هوشی متوسط بالاتری نسبت به سفیدپوستان 60 یا 70 سال پیش برخوردار هستند. این تفاوت نمیتواند ژنتیکی باشد زیرا در این مدت کوتاه ژن انسانی تغییر نکرده است.
اهمیت و کاربرد عملی پژوهش بر روی تست هوش کودکان
همه اینها یعنی چه؟
تست هوش کودکان در طول قرن گذشته چه اهداف مفیدی داشته است؟
آیا به هیچ وجه از تست هوش کودکان و آزمونهای موفقیت استفاده نادرست شده است؟
این بستگی زیادی به دیدگاه فرد دارد. با این حال، مفید است که به یاد داشته باشید که قبل از عصر مدرن آزمون فکری. اینکه آیا دانش آموز فرصتی برای تحصیل خوب داشته است. منحصراً به جنسیت، قومیت و زمینه اقتصادی و مالی آن دانش آموز بستگی داشته.
اگر پدر شما در پرینستون شیمی تدریس میکرد، و شما کروموزوم Y داشتید، به احتمال زیاد روزی میتوانستید همین کار را انجام دهید. و اگر پدر شما به عنوان سرایدار کار میکرد، این احتمال وجود داشت که تنها در معرض مواد شیمیایی به صورت سفید کننده و آمونیاک باشید.
امروزه آزمونهای موفقیت و تست هوش کودکان این توانایی را دارند که دانش آموزان با استعداد از همه اقشار را شناسایی کنند. و در نتیجه زمینه عدالت آموزشی را برقرار کنند. البته هنوز زمین بازی مساوی نیست اما نشانههایی از بهتر شدن اوضاع وجود دارد.یک علامت این است که تست هوش کودکان و پیشرفت همچنان بهبود مییابند.
به عنوان مثال، در پاسخ به نگرانی در مورد تعصبات فرهنگی و قومی در تست هوش کودکان سنتی. هوارد گاردنر، دکترای روانشناسی رشد، عبارت ” هوشهای چندگانه ” را رواج داد تا این واقعیت را نشان دهد که هوش چند وجهی است.
آزمونهای ضریب هوشی گاردنر نه تنها مهارتهای کلامی و ریاضیاتی بلکه مهارتهای موسیقی، مکانیک، جسمی و حتی اجتماعی را نیز سنجیده است.
به همین ترتیب، روانشناس شناختی، رابرت استرنبرگ، دکترا، نظریه سه گانه (“سه جزء”) هوش را توسعه داده است که شامل هوش تحلیلی، خلاقانه و عملی است.
احتمالاً بینه بیشتر به مفهوم هوش عملی استرنبرگ (یعنی عقل سلیم) علاقهمند خواهد بود. به گفته استرنبرگ، در تست هوش کودکان که بصورت سنتی است ضریب هوشی ارزیابی نمیشود، اما اندازه گیری آن آسان است. و به افراد امکان میدهد تا به طور موثر با کار و زندگی روزمره سازگار شوند.
استرنبرگ ادعا میکند که هوش عملی موفقیت شغلی افراد را بهتر از نمره افراد در آزمون ضریب هوشی سنتی، پیش بینی میکند. استرنبرگ با همکاری هیئت کالج، پروژه Rainbow را کارگردانی کرد. این پروژه تحقیقاتی که در 15 پردیس دانشگاهی در سراسر کشور انجام شده است، برای تکمیل SAT با افزودن معیارهای خلاقیت و هوش عملی طراحی شده است.
نتایج نشان میدهد که SAT توسعه یافته، موفقیت واقعی در دانشگاه را با دقت بیشتری نسبت به نمرات سنتی SAT پیش بینی میکند. نتایج اولیه همچنین نشان میدهد که اختلافات قومی که از نظر تاریخی در بخشهای ریاضی و کلامی SAT مشاهده شده است،
برای آزمایش خلاقیت یا هوش عملی بسیار کاهش مییابد.
با وجود SAT، مشخص نیست که آیا تحقیقات معاصر منجر به تغییرات بنیادی در روش آزمایش و آموزش دانش آموزان در ایالات متحده میشود یا خیر. علاوه بر این، بسیاری از تکنیکهای آموزش غیر سنتی با این فرض ضمنی ساخته میشوند که هوش مولفههای بسیاری دارد.
به عنوان مثال، تکنیکهای یادگیری مشارکتی که توسط روانشناس دکتر الیوت آرونسون و دیگران توسعه داده شده است. بر این ایده بنا شده که موفقیت کودکان در مدرسه نیاز به این دارد که آنان از مهارتهای فکری گستردهای استفاده کنند و این کار را در یک محیط اجتماعی انجام میدهند.
مطمئناً هیچ نیمه پر لیوان با دقت بیشتری نسبت به لیوان که نماد تست هوش کودکان و پیشرفت است، مورد موشکافی قرار نگرفته است. علی رغم همه جنجالهای مربوط به آزمایش هوش، افراد کمی خواستار کنار گذاشتن عمده هر نوع آزمایش در هر شرایطی میشوند.
بنابراین، احتمالاً اثربخشی ضریب هوشی و آزمونهای موفقیت سالهای زیادی نیاز دارد. این موضوع این نکته را به ذهن متبادر میکند که برای اطمینان از استفاده از تست هوش کودکان برای به حداکثر رساندن فرصتهای یادگیری برای همه دانش آموزان، تحقیقات بیشتری لازم است. نه اینکه به مانع دیگری برای پیشرفت کودکان تبدیل شود. کارهای زیادی انجام شده است، اما کارهای بیشتری باقی مانده است.
تست هوش کودکان ریون: ماتریسهای رنگی( 5 تا 11 سال)
تست هوش کودکان ریون یا همان ماتریس پیشرونده رنگی ریون (CPM) یکی از ابزارهای ارزیابی شناختی یا سنجش هوش تصویری کودکان است که در مطالعات پژوهشی و علمی منتشر شده است. تست هوش غیر کلامی ریون در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و ده ها سال به عنوان یک ابزار موثر از آن یاد شده است.
در این تست از توانایی بالقوه کودک برای ایجاد ارتباطات منطقی بین محرکها استفاده میشود. تست هوش کودکان ریون شامل سه مجموعه از موارد A ، Ab و B است که هر یک از آنها 12 ماده است. این آزمون در مجموع 36 تصویر دارد و برای کودکان 5 تا 11 ساله قابل اجرا است. همچنین برای افراد بالغی که محدودیت فیزیکی و ذهنی دارند نیز قابل اجراست.
تست هوش دیداری یک سرگرمی جذاب برای کودکان ما است.
در تست هوش کودکان ریون آزمودنی باید از میان تصاویر پایینی قسمت بریده شده تصویر اصلی یا نمونه را پیدا کند. براین اساس، آزمودنی ابتدا تصویر بالایی را خوب نگاه می کند و سپس از بین 6 تصویر پایین، تصویر مورد نظر را انتخاب می نماید. ماتریس های این آزمون به تدریج دشوارتر می شوند. زمان لازم برای اجرای ریون کودکان 30 دقیقه تا 1 ساعت است. این تست هوش کودکان استدلال انتزاعی و هوش سیال ( وابسته به ژنتیک) فرد را می سنجد.
شیوه انجام تست:
هر یک از تصاویر یا نمودارها را با انتخاب یک تصویر از بین چند تصویر ارائه شده در پایین صفحه کامل نمایید. یافتن پاسخ هر سوال مستلزم آن است که رابطه بین اجزای تصاویر را کشف کنید، سپس رابطه کشف شده را برای یافتن جزء ناقص به کار ببرید.
برای انجام صحیح تست لازم است که فیلم را نگه دارید، پاسخ خود را یادداشت نمایید و سپس فیلم را ادامه دهید.
پاسخها:
تصویر 1: 4
تصویر 2: 5
تصویر 3: 1
تصویر 4: 2
تصویر 5: 6
تصویر 6: 3
تصویر 7: 6
تصویر 8: 2
تست هوش کودکان|نگاهی به خرده آزمون وکسلر
استدلال سیال (استدلال ماتریسی، تشخیص وزنها) عملکردهای ذهنی برای تکلیف جدیدی که عملکردهای ذهنی نمیتوانند به طور خودکار بر روی آنها کار کنند، ضروری است.
مثالهایی از استدلال سیال عبارتند از:
- درک درست روابط موجود میان الگوها
- استنباط کردن
- تشخیص و صورتبندی مفاهیم
- حل مسائل
- نتیجهگیری
- درک معانی ضمنی مفاهیم
- تشخیص و انتقال اطلاعات
- قیاس کردن
پردازش بصری (طراحی مکعب، معماهای بصری، شاخص بصری_فضایی) ادراک، تولید، ترکیب، دستکاری، تبدیل، ذخیرهسازی و بازیابی اطلاعات بصری.
نمونههایی از پردازش بصری عبارتاند از:
- دریافت و دستکاری الگوهای فضایی
- حفظ جهتگیری فضایی
- تفسیر کیفیت تغییر اشیا زمانی که در فضا حرکت میکنند.
- چرخش وارونهسازی ذهنی اشیاء
استدلال سیال کلامی (شباهتها، درک مطلب) در ارتباط با مطالب کلامی، شامل کسب دانش عمیق و گسترده از طریق تعامل با فرهنگ و سپس توانایی خلاصه کردن و به کارگیری این دانش است.
دانش لغوی (خزانه لغات، شباهتها) دانش انباشته عمیق و گسترده درباره فرهنگ و نحوه استفاده از دانش کلامی، میزانی که از لغات فهمیده و به کار بسته میشوند.
اطلاعات عمومی (درک مطلب، اطلاعات) دامنه اطلاعات عمومی.
حافظه بلندمدت (خزانه لغات، اطلاعات) ترکیب دامنه دانش عمومی با دانش کلامی، که هر دو آنها در حافظه بلندمدت ذخیره شدهاند.
حافظه کوتاهمدت (توالی حرف_عدد، فراخنای ارقام) نگهداری و استفاده از اطلاعات در هوشیاری فوری، محدود به 7 قطعه اطلاعات به اضافه یا منهای 2. به عنوان مثال از یادآوری شماره تلفنها، توانایی نگهداری دستورالعملها تا پایان تکلیف است.
سرعت دیداری_ حرکتی (طراحی مکعب، رمزنویسی، نمادیابی) پردازش سریع اطلاعات برای اطلاعات بصری شامل استدلال سیال ویژه اطلاعات غیرکلامی است (در مقابل استدلال سیال کلامی).
حل مسئله بدون سرعت دیداری_حرکتی (استدلال ماتریس، معماهای بصری، مفاهیم تصویر، تشخیص وزنها) در اندازهگیری خالص حل مسئله غیرکلامی.
منبع مقاله: راهنمای کاربردی و تفسیر بالینی مقیاسهای هوشی وکسلر با نگاهی جامع به آزمون وکسلر کودکان WISC-V. ای. جردن رایت، گری گراث مارنات؛ ترجمه: دکتر ابوالفضل کرمی و رعنا کرمی.
سایت انجمن روانشناسی آمریکا
عنوان مقاله منبع:
?Intelligence and Achievement Testing: Is the Half-Full Glass Getting Fuller
برای تست هوش کودکان خود میتوانید از مشاوره و تست های ارزیابی خانم دکتر زهرا امیرآتشانی بهرهمند شوید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
دیدگاهتان را بنویسید