ویژگیهای یک اسباب بازی مناسب
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرفصلهای این مقاله
- 1– پرورش نیروی سازندگی
- 2– نزدیکی به واقعیتها و فرهنگ جامعه
- 3– تحریک حواس مختلف
- 4– پرورش خیالات و تصورات
- 5– کشف و جستوجو
- 6– داشتن انگیزه یا محرک
- 7– پرورش مهارتها و تواناییهای بدنی
- 8– تناسب با سن کودک
- 9– تناسب با جنسیت کودک
- 10– دوام و استحکام
- 11– قیمت
- کتابهای انتشارات فرزام برای پرورش فرزندانی توانمند:
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی)[نسخه چاپی]
- راهکارهای ایجاد تفکر منطقی در کودک(نسخه pdf)
- بازی پدیدهای شگفت انگیز(نسخه pdf)
- ویتامین دقت و تمرکز(نسخه چاپی)
1– پرورش نیروی سازندگی
اسباب بازی باید چنان باشد که ذهن کودک را برانگیزد و او را به سوی آفرینندگی و سازندگی سوق دهد. کار اسباب بازی سرگرم کردن، ساکت نگه داشتن و پر کردن وقت کودک نیست.
اسباب بازی باید علاوه بر سرگرم کردن کودک، او را به گونهای فعال به کاری مثبت و سازنده وادارد و نیروی سازندگی و خلاقیت او را پرورش دهد.
2– نزدیکی به واقعیتها و فرهنگ جامعه
اسباب بازی باید سبب نزدیکی به واقعیت و فرهنگ جامعه باشد. یک اسباب بازی مطلوب باید با دیگر وسایل و محیط زندگی کودک و با ارزشهای موجود در جامعه تناسب داشته باشد. چنین وسیلهای سبب میشود که کودک از آغاز کودکی ضمن نخستین تجربههای زندگی بسیاری از ارزشهای معلول در جامعه را بشناسد و آن را فرا گیرد.
3– تحریک حواس مختلف
هر اندازه اسباب بازی بتواند حواس بیشتری از کودک را به کار گیرد و لذت بیشتری ایجاد کند، مناسبتر است. کودکان از هر چیزی که آن را لمس کنند، ببینند و بشنوند بیشتر لذت میبرند تا چیزهایی که تنها مشاهده کننده آن باشند.
4– پرورش خیالات و تصورات
اسباب بازیها باید بتوانند تصورات و خیالات کودک را گسترش دهند، بنابراین کلیه لوازمی که بتواند در این امر به کودک یاری رساند مناسب و مطلوب شناخته میشود. کودک از اسباب بازی و یا وسایلی که امکان خیال پردازی در او ایجاد کند خسته نمیشود.
5– کشف و جستوجو
اسباب بازی باید به کودک در اکتشاف و جستوجو از طریق تجربه کمک کند، کودک باید قادر باشد آزادانه به اسباب بازی خود دست بزند، این وسایل نباید فقط یک هدف را در خود داشته باشد بلکه باید استفاده از آن باعث شود که کودک بسیاری از تجربیات روزمره و یا آموختههای خود را به وسیله تمرین، کاربرد صحیح و کشف کردن را از این طریق بیاموزد.
6– داشتن انگیزه یا محرک
اسباب بازی یا محرک:
اسباب بازی مناسب بایستی بتواند نظر کودک را جلب کند، اگر بازی با اسباب بازی توام با موفقیت باشد کودک به ادامه بازی ترغیب میشود.
برای مثال وقتی کودکی قطعات رنگی را بر اساس رنگ خاص هماهنگ میکند یا قطعات پازلی را در کنار یکدیگر میچیند، احساس موفقیت میکند و این بهترین پاداش است.
7– پرورش مهارتها و تواناییهای بدنی
اسباب بازی باید سبب توسعه مهارتها و تواناییهای جسمی کودک گردد، اسباب بازی مطلوب علاوه بر پرورش قوای روانی، عاطفی و خلاقیت باید توانایی کودک را در زمینه استفاده از اعضای بدنش توسعه دهد.
بنابراین برای پرورش کلیه حواس، باید اسباب بازی مناسب آن را در اختیار کودک قرار داد تا کودک علاوه بر سرگرمی به توانایی جسمی خویش آگاه گردد.
8– تناسب با سن کودک
اسباب بازی باید مناسب سن و همخوان با علایق و درخور تواناییهای ذهنی و رشدی کودک باشد؛ نه آن قدر سخت و پیچیده که کودک از بازی با آن عاجز شود نه آن قدر ساده که علاقه کودک را از بین ببرد.
در حقیقت چون خواستهها و تمایلات کودکان از نظر ساختار جسمانی و روان شناسی در سنین مختلف فرق میکند، پس بهتر است که در هر سن و سالی اسباب بازی مناسب همان سن را تهیه کنیم تا موجب رشد عقلی و شخصیتی آنان شود.
9– تناسب با جنسیت کودک
اسباب بازی باید متناسب با جنس کودک باشد. در زمینه نقش جنسیت در انتخاب اسباب بازی تحقیقات فراوانی شده. اگر پدر و مادری مشاهده کردند که پسرشان عروسک بازی میکند یا دختر آنان تفنگ بازی میکند حساسیتی نشان ندهند؛ تفاوت جنسی 7 تا 8 سالگی آشکار میشود و هر کدام به بازیهای خود خواهند پرداخت که با طبیعت و انتظارات جامعه از آنان منطبق است.
10– دوام و استحکام
اسباب بازیها باید آن قدر مستحکم و بادوام باشند که کودکان مدت طولانی با آنها بازی کنند. ظاهری جذاب و زیبا داشته باشند تا کودکان را به خود جذب نماید.
دارای تنوع و قابلیت تغییر باشد و در فعالیتهای آموزشی مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
11– قیمت
معمولاً یکی از مهمترین نگرانیهای والدین در انتخاب اسباب بازی، قیمت آن است. یک اسباب بازی مناسب الزاماً یک اسباب بازی گران قیمت نیست.
بنابراین خریدن یک اسباب بازی ارزان غیرمنطقی نخواهد بود، مخصوصاً وقتی که باعث رشد ذهنی، جسمانی و اجتماعی کودک شود.
دیدگاهتان را بنویسید