افزایش دقت و تمرکز در حوزه دیداری، شنیداری و حرکتی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه تلوزیونی به خانه برمیگردیم از شبکه پنج سیما.
موضوعی که خانم دکتر امیرآتشانی مطرح کردند، تحت عنوان مواردی که میتواند بر تمرکز و دقت مؤثر باشد، موضوع خیلی مهمی است. در ادامه این گفتگو، بحث امروز میرسد به دقت و تمرکز و افزایش دقت و تمرکز.
پرسش مجری: شما معتقد هستید که این موارد شامل تمام اعضای خانواده میشود. از کودک تا سالمندی که ما در خانه از آنها نگهداری میکنیم؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: بله دقیقاً.
پرسش مجری: من میخواهم از شما خواهش کنم صحبتهایی که میفرماید یک مقدار ملموستر باشد. اغلب ما آدمها اصلاً به سن و سال ارتباطی ندارد. مثلاً میرویم در آشپزخانه و با خود میگوییم الآن چه چیزی میخواستم! کسی را در خیابان میبینیم و میگوییم این اتفاق برای من قبلاً افتاده اما یادم نمیآید!
این آیا به عدم تمرکز ربط دارد؟
سرفصلهای این مقاله
- آیا راهی هست که ما بتوانیم تمرکزمان را انقدر قوی نگه داریم که اتفاقات و کارها از ذهنمان نرود؟
- سه حوزه: شنیداری، حرکتی و دیداری.
- اما این لحظه دقت شنیداری خود را افزایش میدهد.
- کتابهای انتشارات فرزام برای افزایش و بهبود دقت و تمرکز در تمامی سنین:
- ۱۵گام تا تمرکز کودکان بر اساس نظریه های فرآیندی(۳ تا ۷ سال)
- راهکارهای افزایش دقت و تمرکز (8 تا 12 سال)(نسخه pdf)
- ویتامین دقت و تمرکز (12 تا 60 سال)(نسخه pdf)
- راهکارهای افزایش دقت و تمرکز بالای 60 سال(نسخه چاپی)
آیا راهی هست که ما بتوانیم تمرکزمان را انقدر قوی نگه داریم که اتفاقات و کارها از ذهنمان نرود؟
ریشه این موارد در کجاست؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: مطلبی که شما فرمودید اینقدر گسترده است و ممکن است به مسائل ژنتیک برگردد یا داروهایی که ما مصرف میکنیم تأثیرگذار باشد در سنین بزرگسالی. آلودگی هوا تأثیرگذار باشد و خیلی چیزهای دیگر.
زاویهای که ما میخواهیم به آن نگاه کنیم این هست که چقدر مغزمان را ورزش میدهیم. واقعاً چقدر ما تمرینهایی را انجام میدهیم در منزل که خودمان و بقیه خانواده مغزشان به کار بیفتد.
واقعیت این است که شما اگر یک هفته فقط بخوابید و هیچ حرکتی نکنید تمام بدنتان درد میکند تمام عضلات شل است.
چنین چیزی برای مغز انسان نیز وجود دارد. مغز ما نیز نیاز به بازیابی مداوم و تقویت مداوم دارد. امروز میخواهیم خیلی شسته و رفتهتر برگردیم به سراغ بازیها و کارهایی که من به عنوان یک مادر خانواده یا یک پدر خانواده میتوانم انجام بدهم که فرزندم یا بقیه اعضای خانواده با پدر و مادر سالمند خود، کار کند تا دقت و تمرکزش افزایش یابد.
پرسش مجری: باید با مغز بازی بکنیم؟
پاسخ دکتر امیر آتشانی: بله مسلماً کارهایی که ما انجام میدهیم اگر از رویکرد پژوهشهایی که من انجام دادم بخواهیم به آن نگاه کنیم. نمیتوانیم تنها در یک حوزه کار بکنیم و انتظار یک بازخورد خیلی مثبت داشته باشیم. مثل بقیه کارها، مثلاً در آشپزی نیاز به مهارت آشپز، مواد غذایی و لوازم و ابزار داریم.
برای دقت نیز باید طراحی کنیم و انجام بدهیم و در سه حوزه کار بکنیم.
سه حوزه: شنیداری، حرکتی و دیداری.
قطعاً در این صورت به جواب میرسیم.
برای کودکان پژوهشها نشان دادهاند که در ۱۵ جلسه چنین کاری انجام داده شود اثرگذار است و بزرگسالی بحث این است که حداقل ۲۰ کلاس را داشته باشیم.
اما این جلسات طوری نیست که بخواهند به جایی مراجعه بکنند. بحث این است که من ۲۰ روز برای خودم برنامهریزی انجام داده باشم. مثلاً در حوزه شنیداری ما میتوانیم از تمام موارد موجود در خانه استفاده بکنیم. من نشستم در خانه حالا صدای بوق ماشین از بیرون میآید یک بازه زمانی میتوان به آن دقت کرد. ولی دقت کنم که من در حال حاضر چه چیزهایی را دارم میشنوم.
یک وقت ممکن است من از این رویکرد استفاده بکنم یکی از اعضای خانواده یک سری عدد به من بگوید و من بعد از او تکرار بکنم. با اعضای خانواده با هم شعر یاد بگیریم.
در حافظه شنیداری و تمیز شنیداری آزمایشی انجام دادیم برای خودم جای تعجب داد که چقدر تمیز شنیداری کم شده است.
خیلی وقتها ما کلمات را میگوییم و میخواهیم بدون نگاه کردن به ما کلمهها را بگویند و اگر عین هم گفتیم دست بزنند. یا اینکه میتوانیم چند تا حرکت را انجام بدهیم.
پرسش مجری: این موارد چه محدوده سنی دارد؟ ممکن است که بزرگتر هستند جذاب نباشد و تن ندهند؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: نوع اصول اولیه کار یکسان است اما ارائه آن متفاوت است. مثلاً در یک بچه 10 یا 12 ساله این کار را راحتتر میتوان انجام داد. اما یک پسر ۱۸ ساله قطعاً نیاز به همکاری است.
ولی برای این فرزند میتوانید مدل دقت شنیداری را به جای اینکه بخواهیم روی بازی خودمان انجام دهیم استفاده بکنیم از یک فیلمی که جذاب است. مثلاً با هم نشستیم یک فیلم را دیدیم بگوییم ببین چند بار اسم شخصیت داستان مطرح میشود بشمار. این فیلم را میبیند دارد به محتوا توجه میکند.
اما این لحظه دقت شنیداری خود را افزایش میدهد.
آهنگهایی که زیر صدا ارائه میشود چه چیزهایی هست؟ آیا میتواند بعد ریتم آن را بزند. برای افراد بزرگتر نیز همینطور است. اینها بازیهای شنیداری است که ما خودمان برای خودمان میتوانیم انجام بدهیم.
یک سری عددی را بگوییم تکرار بکنیم و معکوس اعداد را گفتم خیلی کمک کننده است. مثلاً از آسان شروع کنید. از 10 کمتر است و بعد برویم بالاتر و یک وقتی این کار را با حرکت ترکیب کنیم. مثلاً به فرد بگوییم سه تا سه تا بیاید پایین اما هر وقت به عدد فرد رسیدی یک دست بزن یا پات رو بکوب. یا به عدد زوج رسیدی بزن به لبههای میز.
پرسش مجری: این بازیها افزایش دقت و تمرکز است و برای بی خوابی چطور خوب است؟ مثلاً اعداد را برعکس بشماریم؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: میگویند قبل از خواب انجام بدهید اما چون بیشتر فرد را هوشیار میکند خیلی مناسب نیست. یک نکته در رابطه با اعداد این هست که وقتی بلند بلند به زبان بیاوریم راحتتر است.
اگر بتوانید در دلتان بگویید اثرگذاری بیشتری دارد چون کار سختی است. اول بلند بلند بگوید و بعد در دل خود بگویید. برای بهبود خواب میتوانید از شمارش مستقیم استفاده بفرمایید.
پرسش مجری: در حوزه حرکتی چه کارهایی میتوانیم انجام بدهیم:
پاسخ دکتر امیرآتشانی: برای حرکتی چند کار دیگری که میتوانید انجام دهید. یک تکه کاغذ را مثل بادبزن درست کردن، درست کنیم. اما بدون استفاده از قیچی، خطهای تا زده را جدا بکنیم.
یکی از بازیهای دیگری که داریم مثل توپ انداختن و توپ برای گرفتن. سه مرتبه با دست راست و سه مرتبه با دست چپ باشد. تأکید این هست که باید دو تا دست باهم باشند.
لی لی کردن، بازی گردو شکستن که از قدیم داشتیم، اینها همه حرکتی است.
در حوزه بازیهای دیداری کلماتی که حرف آ دارد را در روزنامه میتوانید پیدا کنید و دور آن خط بکشید.
دیدگاهتان را بنویسید