نقش همسالان در ایجاد حس تنهایی در کودکان تیزهوش (فایل شماره 1)
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تحقیقات در مورد سازگاری اجتماعی و رشد فرزندان تیزهوش نشان میدهد. که هرچه کودک هوش بیشتری داشته باشد، احتمالاً کمتر از تنظیم بهینه اجتماعی و عاطفی وجود خواهد داشت. اکثر این کودکان (بیش از ضریب هوشی 160) تمایل به داخلی سازی مشکلات دارند.
از بیرون آنها از نظر اجتماعی به نظر بالاتر میرسند. اما از درون آنها تنهایی، انزوا و مشکلات همسالان بیشتری را نسبت به کودکان با هوش متوسط تجربه میکردند.
كودكان مشكلات مربوط به پذيرش اجتماعي و احساس ارزشي براي نظراتشان، مشكلات مهارتهای اجتماعي و برخورد با همسالان خود را نشان میدادند. سنین چهار تا نه سالگی به دلیل اختلاف در سطح رشد اجتماعی این کودکان. بر خلاف همسالان، سنین مشکلآفرین برای آنها معرفی کردهاند.
تحقیقات در مورد دوستی بچهها نشان میدهد کودکان بزرگتر. بالاتر از ده سال یا بالاتر، با داشتن احساس مشترک احترام و محبت. مشترکات و علاقهها، افکار و احساسات خصوصی را انتخاب کردند. با بزرگتر شدن كودكان، آنها به طور فزاينده دوستی را از لحاظ متقابل میفهمند. به یکدیگر وابسته میشوند (مردم به یکدیگر احتیاج دارند)، با گذشت زمان دوام دارند و دلالت بر درک افکار، احساسات و شخصیتهای افراد میکنند.
کودکان باهوش ممکن است در درک متقابل در روابط، در سطح بالاتری از پیشرفت قرار داشته باشند. ولی در انتظارات مربوط به دوستی با همسالان با مشکل روبهرو شوند.
با این حال، آنها ممکن است هنوز به سطح سن ذهنی همسالان نرسیده باشند، به خصوص در سالهای اولیه. هرچه میگذرد ، اختلافات در رشد اجتماعی کاهش مییابد زیرا اساس دوستی برای همه کودکان متقابلتر میشود، فقط عمق و درجه تعهد همچنان در حال رشد است.
ناهمگونی اجتماعی ممکن است به عنوان نتیجه رشد ناهمزمان عمومی و یا رشد نامتوازن توصیف شود، یعنی سنهای ذهنی، فکری، اجتماعی، عاطفی، جسمی و زمانبندی کودک کاملاً متفاوت است.
سرفصلهای این مقاله
- کودک ممکن است با همسالان همسان نباشد و درک او از اساس روابط با هر دو گروه کاملاً متفاوت باشد.
- برای خواندن مقاله «خواندن و نارساخوانی در کودکان» به لینک زیر مراجعه نمایید:
- این رفتارها شامل:
- کتابهای انتشارات فرزام برای پرورش فرزندانی توانمند و باهوش:
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی)[نسخه چاپی]
- مجموعه کتاب داستان(3 جلدی)(نسخه چاپی)
- راهکارهای ایجاد تفکر منطقی در کودک(نسخه pdf)
- ویتامین دقت و تمرکز(نسخه چاپی)
کودک ممکن است با همسالان همسان نباشد و درک او از اساس روابط با هر دو گروه کاملاً متفاوت باشد.
با این حال، قرار دادن کودک با همسالان در سن اجتماعی برای همه فعالیتها نیز جواب نمیدهد؛ زیرا در این صورت او از نظر فکری یا سطح علاقهای متناسب نخواهد بود.
در حقیقت، یکی از مشکلاتی که کودکان تیزهوش زیادی با کودکان بزرگتر از خود بازی میکنند این است که فقط بزرگتر شدن هیچ تضمینی برای این کار نخواهد بود. کودکان بزرگتر ممکن است با سطح درک یا عمق و وسعت علاقهها مطابقت نداشته باشند.
این کودکان دوستانی را انتخاب میکنند که در فعالیتهای موردعلاقهشان شبیه آنها باشند. و معتقدند که آنها الگوهای رفتاری مشترکی دارند اما اگر چنین دوستی وجود نداشته باشد، کودک تیزهوش احساس میکند که منزوی شده و مورد قبول واقع نمیشود.
برای خواندن مقاله «خواندن و نارساخوانی در کودکان» به لینک زیر مراجعه نمایید:
آنها ممکن است از جهاتی نسبت به همسالان کم سن و سال بالغ باشند، اما از نظر فکری بسیار جلوتر هستند. علاوه بر این، بسیاری از رفتارهای نامناسب نشان میدهند که باعث تمسخر و طرد از همسالان میشوند.
به طور کلی تحقیقات نشان میدهند کودکان تیزهوش از نظر اجتماعی ارتباط مثبت کمی با همسالان داشتند.
تحقیقات در مورد محبوبیت كودكان تیزهوش در بین همسالان خود نشان میدهد. كه این کودکان رفتارهایی را نشان میدهند كه باعث میشود آنها روی حرف خود ایستادگی كنند و منجر به طرد شوند.
این رفتارها شامل:
- پرسیدن سوالاتی بود که با موضوع گروه بیربط است و فراتر از آن است.
- صحبت کردن در مورد خود و مشکلات خود.
- احساسات.
- عقاید و علایق وقتی دیگران در حال انجام کار دیگری بودند.
- موضوعات جدید را به طور ناگهانی معرفی میکردند.
- درک نکردن نحوه اختلاف نظر مثبت (قاعده کلی نقض شده و پیشنهاد جایگزین میدهد).
- آنها تصور چندانی از نحوه نزدیک شدن به دیگران برای شروع یک فعالیت یا پیوستن به یک فعالیت در حال پیشرفت ندارند.
- بسیاری از آنها مهارتهای اجتماعی نامناسبی را برای سن خود به نمایش گذاشتند مانند جایگزین کردن مونولوگها برای مکالمات.
- اصرار در دستور کار خود در مقابل رفتن با یک هدف گروهی یا به اشتراک گذاشتن ایدهها با دیگری.
- پرسیدن سوالات نامربوط و واقعیت محور در حالی که کودکان دیگر آنها را لجباز، متفکر و خودمحور میدیدند.
سایر رفتارهای نابالغ برای سن آنها باعث بروز بسیاری از مشکلات مانند واکنش ضعیف در برابر استرس خفیف مانند گریه، فرار یا گفتن به معلمان در مورد همسالان شد. آنها معمولاً تمایل دارند به جای حضور در گروه همسالان، در بازی فانتزی غوطهور شوند.
پس از حدود نه سالگی، غوطهوری شدید در بازی فانتزی توسط بسیاری از همسالان عجیب تلقی شد. همه این رفتارهای مشکلساز در انواع مختلفی از کودکان تیزهوش از جمله کودکانی که در کلاسهای معمولی، برنامههای فراگیر و کلاسهای ویژه برای افراد تیزهوش حضور دارند، رخ داده است.
کودکان تیزهوش که در برخورد با همسالان موفقتر هستند. کسانی هستند که میتوانند در کنار اهداف گروهی باشند، انعطافپذیر و قادر به ایفای نقشهای اجتماعی چندگانه باشند. (شنونده، سوال فعال در مورد علاقه دیگران، توجه به وضعیت و فعالیت همسالان خود، پیدا کردن مشترکاتی که با آن میتوان به دیگران متصل شد).
بسیاری از دختران تیزهوش این کارها را بسیار خوب انجام میدهند.
گردآوری: دکتر یاسمن شهریاری
ادامه این مطلب را در نقش همسالان در ایجاد حس تنهایی در کودکان تیزهوش (فایل شماره 2) بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید