مسئله 30 میلیون کلمه (فایل شماره دو)
زمان مطالعه: 7 دقیقه
این مطلب ادامه مسئله 30 میلیون کلمه (فایل شماره یک) است.
یک پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده است، این پژوهش به پژوهش sprryها معروف است:
بررسی محیط کلامی کودکان از زمینههای اقتصادی و اجتماعی.
Reexamining the verbal Environments of children from different socioeconomic backgrounds
کاری که کردند این بود که چند مطالعهای که بعد از هارد و ویزلی بوده است را بررسی کمی و کیفی کرده است.
پنج مطالعه پیدا کرده است که شبیه مطالعهی هارد و ویزلی بوده است و روی ۴۲ کودک صورت گرفته است (۲۲ دختر و ۲۰ پسر) و خیلی از موارد با مطالعهی هارد و ریزلی نمیخواند.
در گروهی که وابسته به بهزیستی بودند، ۱۱۶ کلمه با کودک صحبت میشود و خانوادههای مرفه، ۲۱۵۳ کلمه در ساعت با کودک صحبت میشود و مطالعهی کلاسیک را نشان میدهد.
سرفصلهای این مقاله
- صرف شمردن لغات و کلمه کافی نیست و باید اجزای دیگه هم بررسی شود.
- برخی اجزایی که تحلیل میکند:
- گردش کلام باعث قویتر شدن سیستمهای مغزی میشود.
- با کودک در ۶ ماهگی خیلی صحبت میکنند و در ۱۸ ماهگی کمتر میشود.
- محیط با مغز یک تعامل ویژهای دارد.
- برای آشنایی با انواع هوش و پرورش آنها در فرزندان خود میتوانید از فیلمهای زیر استفاده نمایید:
- هوشهای نوین چه هستند و چگونه افزایش مییابند؟
صرف شمردن لغات و کلمه کافی نیست و باید اجزای دیگه هم بررسی شود.
در این مطالعه صحبتهای والد و کودک بررسی میشود. ولی سهم عمدهی این صحبتها همهی آنهایی که از کودک مراقبت میکنند، هست. تنوع بسیار زیادی در محیط اطراف میبینید. صحبتهایی که بزرگترها انجام میدهند و در مطالعات هارد و ریزلی برسی نشده است.
گروه گالین کاف در سال ۲۰۱۹ میآید مطالعات دقیقتری را انجام میدهد. علاوه بر تعداد لغات، مقدار گرامر و دستور زبان را هم بررسی میکنند.
مثلاً در ۱۸ ماهگی آنچه که مهم است، تعداد لغات است. ولی وقتی به ۳۰ ماهگی میرسد، تنوع لغات مهم است.
یعنی چقدر لغات و کلمه متنوع میشود در مقابل لغات تکراری و در مرحلهی بعد آن چیزی که تأثیرگذار است، گفتوگوی رفت و برگشت با کودک است. یعنی مادر با کودک صحبت میکند و کودک پاسخ میدهد و براساس پاسخ کودک، مادر صحبت میکند. یک گفتوگوی رفت و برگشتی انجام میشود. چرخش مکالمه مهم است. و در مقابل این، آن گفتوگوی بزرگسالان هم یک مقداری کمک کننده است و میتوانند جبران این را کند.
مقالهی Beyond the 30 million word Gap که آن ۳۰ میلیون لغت در کودکان ۴ تا ۶ ساله را بررسی کرده است، در سال ۲۰۱۸ از تکنولوژی LENA استفاده کرده است. یعنی Language Environment Analysis تحلیل محیط زبانی یک دستگاهی به خانواده میدهند و آن را در لباس کودک میگذارند و گفتوگو و میزان خواب را ثبت میکند و میزان لغات در ۱۶ ساعت مکالمه کودک را بررسی میکند و آمار میدهد.
برخی اجزایی که تحلیل میکند:
- میزان کلام کودک
- میزان کلام بزرگسالان با مخاطب کودک
- گردش مکالمه بین کودک و بزرگسال
- هر چه قدر درآمد و تحصیلات خانواده بیشتر باشد، هوش کلامی در ۴ تا ۶ سالگی بیشتر میشود.
- والدینی که تحصیلات عالی دارند، هوش کلامی کودک بالاتر است.
یافتههای هارد و ویزلی با تحقیقات جدید هماهنگ است.
در این تحقیق سر کودک را در دستگاه اف ام ار آی گذاشتند و فعال شدن قسمتهای مغز را در هنگام شنیدن کلام، ثبت و مقایسه کردند.
وقتی که کودک کلمه و کلام را میشنود، در مقایسه با وقتی که گروه کنترل، کلام والدین را معکوس پخش میکند، نشان داده شده است که چون تن صدا و آهنگ صدا یکی است و فقط کلام قابل فهم نیست، یک تفاوت زیادی را ایجاد میکند در مراکز درک کلامی مغز کودک و در مقایسه با شنیدن کلام و غیر کلام، مراکز شنیداری کودک تغییر میکند.
وقتی گردش مکالمه بالاتر است، کودکان وقتی کلام میشنوند، منطقهی بروکا افزایش پیدا میکند.
وقتی در دوره ۱۴ ماهگی گردش لغات بیشتر است، در 4 سالگی مراکز درک لغات خیلی بیشتر و پر زورتر است. اینکه اجازه دهیم با کودک بیشتر صحبت شود و لغات بیشتری کودک بگوید، منطقهی بروکای قویتری دارد.
گردش کلام باعث قویتر شدن سیستمهای مغزی میشود.
مقالهای در سال ۲۰۲۱ در ژورنال pediatrics طب کودکان:
یک مطالعهی استرالیایی است که نشان میدهد این تفاوت در حوالی ۱۸ ماهگی ظاهر میشود.
The education word gap emerged by 18 months. findings from an Australian prospective study
این مطالعه هنوز تمام نشده و اسم مقاله Lilo یعنی language in little ones، زبان در کوچولوها است.
دو گروه از مادران که دیپلم دارند و حداقل مدرک کارشناسی دارند را مقایسه کردهاند. مطالعه ۵ ساله است و حجم مطالعه ۲۵۰ نفر است و در ۱۸ ماهگی شروع شده است و تا ۵ سالگی ادامه دارد.
تعداد لغاتی که مادر با کودک صحبت میکند، در ۶ و ۱۲ ماهگی تفاوتی نداشته است ولی در ۱۸ ماهگی تفاوتی معنادار ظاهر میشود.
تفاوتها و شکاف ۳۰ میلیون لغت در حوالی ۱۸ ماهگی شروع میشود. خانوادههای مرفه بیشتر با کودک خود صحبت نمیکنند بلکه خانوادههای کم درآمد با کودک خود میزان صحبتشان کمتر میشود و به دلایلی که مشخص نیست.
با کودک در ۶ ماهگی خیلی صحبت میکنند و در ۱۸ ماهگی کمتر میشود.
در خانوادههای مرفه کودکان اصوات بیشتری را بیان میکند و جلوتر از کودکان دیگر قرار میگیرد. و گردش مکالمه در اوایل ۱۸ ماهگی جلوتر میافتد.
مقالهی ژستها و بیانات بدنی کودکان در سال ۲۰۰۹ چاپ شده است.
همه میآمدند کلمات را میشمردند ولی ژستهای کودکان هم اهمیت زیادی دارد. بعضی از کودکان ژستهای بدنی را زودتر نشان میدهند.
کودکان در ۱۴ ماهگی بررسی شدند و کودکانی که در خانوادههای مرفه هستند، زودتر و بیشتر بیان بدنی دارند. تنوع ژستی دارند و از 10 ماهگی کودکان شروع میکنند به نشان دادن ژست.
سطح تحصیلات و درآمد همبستگی دارد و والدینی که درآمد بیشتری دارند، ژستهای بیشتری هم انجام میدهند و این ژستها به بیان مسخره نیست، بلکه به حالتهای بدنی اشاره کرده است.
میزان کلام والدین و کودکان را هم مقایسه کردند و میزان ژستها با خزانهی لغات و هوش کلامی کودک در ۱۴ ماهگی ارتباط دارد.
بیشتر این یافتهها برای خانوادههای ضعیف و دچار مشکلات روانی هست که به دلیل این مشکلات نتوانستند با کودک خود کار کنند تا مغز راه بیافتد.
اگر شما دارید فایلهای علمی را گوش میدهید، یعنی راه درستی رفتهاید و نگران نباشید.
محیط با مغز یک تعامل ویژهای دارد.
ژستها و حرکات کودک، دست مایهی حرکات بعدی والدین است که والدین بیشتر به او لبخند بزنند، تماس چشم به چشم برقرار کنند که باعث افزایش گفتوگو و افزایش هوش میشود.
بخش زیادی از مغز توسط ماده تاریک گونه شکل میگیرد. تأثیرات محیط که ما از آن غافل هستیم.
خیلیها گفتند برای والدین و خانوادههای طبقهی پایین، کلاس فوقالعاده بگذاریم. در صورتی که مشکل تعداد لغات و کلمه در ساعت است و باید آن را افزایش داد.
اینکه کودک اسم اشیا را در چه مدت یاد بگیرد، به زمان خیره شدن او به آن شی ربطی ندارد؛ بلکه به زمان خیره شدن به چشم مادر ربط دارد. وقتی که دارد به شما خیره میشود، آن وسیله را یاد میگیرد.
منبع مقاله: این متن نوشتهای از سخنرانی دکتر آذرخش مکری، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
دیدگاهتان را بنویسید