ذهنیت یا طرز فکر رشد -growth mindest- (فایل شماره یک)
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مقالهای که در ژورنال Nature به تاریخ 23 دسامبر 2019 چاپ شده است، Nature یک ژورنال علمی است که معتبرترین مقالهها به آن راه پیدا میکنند. و معمولاً یک سیستم داوری قوی دارد که مقالههایی را چاپ میکند که هم از لحاظ علمی بالا باشند و کاربرد و ارزشی برای جامعه داشته باشد.
اسم مقاله A national experiment reveals where a growth mindset improves achievement یک آزمون علمی نشان میدهد که ذهنیت رشد دستآوردهای تحصیلی را بهبود میبخشد.
یکی از نویسندگان اصلی و مهم در این مقاله Carol S. Dweck هست. که از ایشان ما چند کتاب مشهور داریم. که یکی از کتابهای ایشان Mindset the new psychology of success است که به فارسی هم ترجمه شده است و دو ترجمه از این کتاب داریم.
یکی «طرز فکر روانشناسی نوین موفقیت» و «ذهنیت روانشناسی جدید موفقیت» کتابی است علمی که توصیه میشود اگر علاقه به مطالعه دارید، برای فرزند پروری، تحصیل و کسبوکار کمک میکند و واقعاً یافتههای آن تبلیغی نیست و علم قوی در پشت آن وجود دارد.
سرفصلهای این مقاله
- Carol S. dweck یک محققی است که سالها بر روی مسئلهی ذهنیت و طرز فکر ما کار کرده است.
- اقلیدوس برای عهد قدیم و هیلبرت برای عصر معاصر است.
- برای پرورش انواع هوش در کودکان خود میتوانید مجموعه پرورش ذهن را خریداری نمایید:
- مجموعه پرورش ذهن کودک (هفت جلدی) [نسخه چاپی]
- مجموعه پرورش ذهن کودک (هفت جلدی) [نسخه pdf]
Carol S. dweck یک محققی است که سالها بر روی مسئلهی ذهنیت و طرز فکر ما کار کرده است.
انسانها میتوانند در برخورد با مسائلی مثل رشد، هوش، موفقیت و استعداد دو نوع ذهنیت داشته باشند. یکی حالتی است که ما به آن میگوییم ذهنیت ثابت و دیگری حالتی است که به آن ذهنیت رشد میگوییم.
ذهنیت ثابت باورش بر این است که انسانها استعداد ثابتی دارند و با آن استعداد به دنیا میآیند. و هر کسی در یک حوزهی خاصی استعداد دارد و وظیفه دارد که بگردد و استعدادش را پیدا کند. پس پیدا کردن استعداد مهم است نه خلق کردن استعداد و خیلی نمیشود آن را تغییر داد.
اصطلاحاً میگویند یکی استعداد موسیقی دارد. یکی استعداد نقاشی دارد. یکی استعداد ریاضی دارد. یکی استعداد پول درآوردن دارد. و بعضیها اینگونه میگویند که در ما ژنش نیست، در ذات ما نیست، در سرشت ما نیست و این میشود باور به ذهنیت ثابت و بعضیها باورشان به ذهنیت، مسئلهی موفقیت و استعداد اینگونه نیست.
ذهنیتشان در مورد رشد اینگونه هست که همه چیز را همه ندارند و با تمرین، تلاش، پیگیری و یادگیری میتوانند استعداد خاص را به دست آورند. مثلاً این جملهای که «من اصلاً مغز ریاضی ندارم» اصلاً درست نیست.
اگر شروع کنید، مطالعه کنید، تمرین کنید و سر کلاس بروید به تدریج قوی خواهید شد. و یا اصلاً این داستانی که «من هیچگونه ذوق و استعداد هنری ندارم». اینها اصلاً وجود ندارد. چرا کارهای کارلدوک ارزش دارد؟
کارلدوک کار خودش را دو دهه پیش منتشر کرد و به این صورت بود که اولین پژوهشهایش مثلاً: در کلاس درس ریاضیات آمد دو نوع زندگینامه و دو نقل قول از مشاهیر ریاضی را به دانشآموزان معرفی کرد که در یکی از آن تأکید به مقوله ذهنیت ثابت بود و این دو نفری که مثال زد یکی اقلیدوس بود و یکی داوید هیلبرت بود.
اقلیدوس برای عهد قدیم و هیلبرت برای عصر معاصر است.
و اشاره کرد که آنها از کودکی بارغهی نبوغ داشتند. در زندگینامه یکشان که آن از ابتدا مغز ریاضی داشتند. تلاش کرد و البته که دروغ نمیگفت و فقط آن جنبهها را پرنگ کرده بود که در خانوادهای به دنیا آمده بودند که از کودکی به این مسئله علاقه داشتند و این نشانهها را از همان زمان کودکی نشان دادند و برجسته شدند.
برای یک عده دیگر آمد ذهنیت را یک شکل دیگر معرفی کرد که آنها اشتباه زیاد میکردند. و اوایل کار اصلاً نمیتوانستند موفق شوند و در فلان کلاس نمره کم آوردند. دروغ نگفت و فقط جنبههای آن را پررنگ کرده بود که بعد با تلاش بیشتر، تمرین بیشتر، ناامید نشدن از شکست و تأثیرات عمدهای در ریاضیات داشتند.
چیزی که به دست آورد آن بود که گروهی که ذهنیت رشد را به آنها ارائه داده بود. در آخر سال نمرههای بهتری در ریاضی به دست آوردند تا آن گروهی که ذهنیت ثابت داشتند.
و در واقع این باعث شده بود که آنهایی که ذهنیت ثابت به آنها ارائه میشود. مثل این است که من از آنهایی هستم که شم هیلبرتی ندارم، شم ریاضی ندارم، من از اقلیدوس عقبتر هستم چه برسد به آنهایی که خیلی مدرنتر هستند.
آن زمان کارلدوک خیلی تأکید داشت که خیلی مهم است که ما به افراد منتقل کنیم که خیلی روی مسئله استعداد ذاتی و نبوغ ذاتی و اینکه یک چیزی که با آن به دنیا میآیند، مانور ندهیم. بلکه برعکس بر این مانور بدهیم که انسانها را میتوان پرورش داد، رشد داد و مراحل موفقیت را بالاتر بُرد.
منبع مقاله: این متن نوشتهای از سخنرانی دکتر آذرخش مکری، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
ادامه این مطلب را در ذهنیت یا طرز فکر رشد -growth mindest- (فایل شماره دو) بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید