ذهنیت یا طرز فکر رشد -growth mindest- (فایل شماره سه)
زمان مطالعه: 6 دقیقه
این مطلب ادامه ذهنیت یا طرز فکر رشد -growth mindest- (فایل شماره دو) است.
خیلیها میگویند که: من نمیتوانم یک ربع یکجا بمانم و بنشینم، زود خسته میشوم. میگویند: خب آره من یک ربع نمیتوانم بدوَم، وقتی یک ربع میدوم نفسم تنگ میشود. 5 دقیقه یا 10 دقیقه هم نمیتوانم بدوَم. آیا من بیمارم؟ آیا من مشکل دارم؟
نه فقط باید تمرین کنی و کم کم باید یک روز 5 دقیقه بدوَی، بعد 10 دقیقه و بعد 15 دقیقه. یا آن یکی که میگوید من فقط ۵ دقیقه مینشینم و بعد ذهنم شروع میکند به خیالبافی و خسته میشوم و کلاس و درس را گوش نمیدهم.
به دلیل این است که ذهنت تمرین ندارد و میگویند همین ذهنیت یا فکر رشد را ما باید در مسئله ذهنیت، یادگیری، هوش و خویشتنداری و مسائل دیگر روانی دامن بزنیم.
اینکه من زود خسته میشوم. اینکه من زود ناامید میشوم. اینکه من زود مضطرب میشوم. اینکه در مقابل مشکلات کم میآورم.
سرفصلهای این مقاله
- همانطور که شما وقتی میدوید نفس کم میآورید، میتوانید جلوی مشکلات هم کم بیاورید.
- دانشآموزانی که به این گزینه برخورد کرده بودند که مغزتان را میتوانید بهتر کنید، افزایش نمره داشتند.
- خیلیها معتقد هستند که ذهنیت رشد به مسائل علوم و ریاضی برمیگردد.
- شما میتوانید به کودکان و نوجوانان خود این مطلب را منتقل کنید که:
- برای آشنایی با انواع هوش و پرورش آنها در فرزندان خود میتوانید از فیلم وبینارهای زیر استفاده نمایید:
- فیلم وبینار دوره مجازی باهوشتر زیستن
همانطور که شما وقتی میدوید نفس کم میآورید، میتوانید جلوی مشکلات هم کم بیاورید.
2 تا ۲۵ دقیقه این مطالب را به زبان ساده برای دانشآموزان گفتند. در گروه کنترل هم برای دانشآموزان 2 تا ۲۵ دقیقه صحبت کردند. اما به این مسئلهی عضلهسازی و اینکه با تمرین میتوان قوی شد، اشاره نکردند و فقط گفتند که مغز ما یک دستگاه خیلی پیچیده است که از اجزایی تشکیل شده است. اگر کدام قسمت آسیب ببیند، چه طوری میشویم. کدام قسمتها چه کارهایی را انجام میدهند. و این مثال فینیاس کیج را برایشان زدند.
یک فردی بوده است که 160 سال پیش کارگر معدن بوده است و در اثر انفجار معدن یک میله میرود داخل جمجمهاش، ولی زنده میماند. و بعد از آن دیدند که فینیاس کیج خیلی دیگر پشتکار ندارد. دیگر انرژی ندارد، آدم بیحوصله و بیانگزهای و عصبی است و نشان دادند که برخی کتنونهای مغز است که خیلی در خویشداری و کنترل و اراده نقش دارد. به این دانشآموزان این را گفتند و اشارهای به مقولهی رشد نکردند.
صبر کردند تا آخر سال بشود و نمرات تحصیلی آنها را به دست بیاورند. گروهی آنها را ارزیابی کردند که به اینکه هر دو گروه چه طوری بودند، ناآشنا بودند.
دانشآموزانی که به این گزینه برخورد کرده بودند که مغزتان را میتوانید بهتر کنید، افزایش نمره داشتند.
در مقابل آنهایی که 50 دقیقهی متفاوت را دیده بودند و بعد آمدند و تحقیق دقیقتری انجام دادند. و فقط 65 دبیرستان را همینطوری کنار هم مقایسه نکردند، گفتند که ما باید به مدارس مختلف نگاه کنیم.
برخی مدارس هستند که جزء مدارس تاپ هستند. و برخی مدارس متوسط و برخی جزء مدارس پایین بودند و به فرهنگ مدارس هم توجه کردند که آیا فرهنگ سختگیری دارد؟ استانداردهایش بالا است و یا نه فقط یک فرهنگ ساده دارد؟ و خیلی امتحانات را ساده برگزار میکنند و به نمره بها نمیدهند و یک جو ملایمی دارند.
چیز جالبی را متوجه شدند که اگر مدرسه خیلی تاپ است و از نظر آموزشی خیلی سطح بالایی دارد. و هنجارهایش خیلی بالا است، اثری که شما میبینید خیلی ملایم است. ولی در متوسط مدارس و متوسط دانشآموزان و متوسط هنجارها افزایش موفقیت را شاهد بودیم.
آنهایی که خیلی درسشان خوب است و خیلی موفق هستند اینکه بگوییم این مثل عضله است، شاید خیلی برایش فرقی نکند چون او الآن هم فکر میکند در اوج موفقیت است و دوست دارد این را ذاتی بداند. من خیلی باهوشم و خیلی نابغه هستم و نیازی به تمرین ندارم.
ولی آنهایی که ضعیفتر هستند به آنها این نوید داده میشود که درست است تو همیشه اول نمیشوی و 10% اول هم نیستی اینجوری هم نیست که ذهنت نمیکشد. اگر آن را تمرین دهی موفق میشوی.
خیلیها معتقد هستند که ذهنیت رشد به مسائل علوم و ریاضی برمیگردد.
و اکثراً بین مردم معروف است که من ژن و سرشت علوم و ریاضی را ندارم. و نمیگویند من ادبیات را نمیفهمم. میگویند ما مغز ریاضی نداریم. ما مغز فیزیک نداریم.
وقتی که به افراد بگوییم که ما دمبلهای مختلف داریم و همینطور که ما میتوانیم ورزش کنیم تا بدنمان ورزیده شود، میتوانیم این ذهنیت را روی ذهن هم منتقل کنیم.
برای برخی این سوال پیش میآید که ما چهطوری کتاب بخوانیم که این عضله بزرگ شود؟ برای اینکه بخواهیم بدنمان قوی شود باید ورزش کنیم و ورزش چگونه است. اینکه مربی به ما برنامه میدهد. آیا من دمبل 50 کیلویی استفاده کنیم؟
نه چون برای یک نفر دمبل 50 کیلویی مناسب است و برای یکی دیگر 2 کیلویی مناسب است و باید متناسب با بدن باشد. و در باشگاه که میروی یک قانون خاص دارد و براساس آن باید دمبل بزنید. و همین را هم متوجه شدند که مغز هم همینگونه است.
مثلاً 15 دقیقه استراحت بدهیم و 15 دقیقه مطالعه کنیم و این عدد بسته برای هر کس متفاوت است و نمیتوان از قبل گفت.
ولی ایدهی آن این است که باید در یک محدوهی مطلوب قرار بگیرید و آنجا از مغزتان کار بکشید و مغزتان شروع میکند به فعالیت. بدنسازان میگویند که باید از دمبلی استفاده کنید که 70% زورت باشد.
شما کلاسهایی را باید بروید که سعی کنید در آن کلاس نه شاگرد اول شوید نه جزء 20% آخر باشید و این میشود یک کلاس خوب که مغزتان دارد در آن فعالیت میکند.
اگر کلاسی رفتید که همش در آن شاگرد اول میشوید یعنی سطح آن برای شما پایین است و دارید دمبل سبک میزنید. و از آن طرف اگر کلاسی رفتید که همش در نیمهی دوم نمرات قرار میگیرید، یعنی سخته برایت و دارد بدنت میسوزد از نظر بدنسازان.
شما میتوانید به کودکان و نوجوانان خود این مطلب را منتقل کنید که:
همانطور که تو با تمرین بدنت قوی میشوی، با تمرین مغزت هم قوی میشوی و این امر خیالی نیست و واضح این را یافتههای علوم اعصاب تأیید میکند.
سیناپسها افزایش پیدا میکند و ترشحها و مولکولهای شیمیایی افزایش پیدا میکند و بسیاری از چیزها مثل اراده، خویشتنداری، کنترل تکانه، پرخاشگری، دقت، توجه و تمرکز قابل قوی شدن است.
وقتی افراد باشگاه میروند، یک عده میگویند که من خیلی دارم تلاش میکنم ولی بدنم سریع روی فرم نمیآید. بعضی از بدنها سریع روی فرم میآید. و میگوییم درست است بعضیها هم با مطالعه خیلی سریعتر مغزشان رشد میکند.
ولی معمولاً این بهانه را در باشگاه به راحتی از شما نمیپذیرند و میگویند که برنامه رژیم غذاییت را بهتر کن، ورزشهایت را بیشتر پیگیری و انشاالله نتیجه میگیری. و بیاییم همین شعار را هم در مورد مغز پیگیری کنیم و از این ذهنیتی که بعضی از مغزها خوب هستند و راحت رشد میکنند. و بعضی مغزها هر کاری کنیم، نمیتوانند خوب بیاندیشند، دور بشویم و به ذهنیت رشد کارل دوک بپیوندیم.
منبع مقاله: این متن نوشتهای از سخنرانی دکتر آذرخش مکری، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
دیدگاهتان را بنویسید