دلبستگی در کودکان
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تقریباً تمام کودکان در سال دوم به مراقبت کننده دلبسته میشوند. ولی کیفیت این دلبستگی تفاوت دارد، برخی کودکان مطمئن هستند که مراقبت کننده به آنها محبت و از آنها حمایت میکند. ولی برخی دیگر مضطرب و نامطمئن هستند.
پژوهشگران طبق تحقیقاتی که انجام دادهاند یک حالت دلبستگی ایمن و سه حالت ناایمنی را مشخص کردند:
سرفصلهای این مقاله
- 1– دلبستگی ایمن:
- 2– دلبستگی دوری جو:
- 3– دلبستگی مقاوم:
- 4-دلبستگی آشفته / سردرگم:
- عواملی که بر دابستگی ایمن تاثیر میگذارد:
- دستاوردهای شناختی نوباوگان و کودکان نوپا
- اگر علاقهمند به افزایش حافظه فعال خود و عزیزانتان هستید، کتاب زیر را به شما پیشنهاد میدهیم:
- راهکارهای افزایش حافظه فعال(نسخه چاپی)
- راهکارهای افزایش حافظه فعال(نسخه pdf)
1– دلبستگی ایمن:
نوباوگان از والدین خود به عنوان تکیه گاهی امن استفاده میکنند. وقتی که از آنها جدا میشوند ممکن است گریه کنند یا نکنند. دلیل گریهی آنها این است که والدین از آنها جدا شدهاند و او را به فرد غریبهای سپردهاند و وقتی که والدین برمیگردند به طور فعال به دنبال تماس با او هستند و گریهی آنها فوراً کاهش پیدا مییابد.
2– دلبستگی دوری جو:
نوباوگان هنگامی که والدین حضور دارند نسبت به آنها بیاعتنا هستند و هنگام ترک شدن ناراحت نمیشوند و به فرد غریبهای که شبیه والدین است واکنش نشان میدهند و هنگام پیوستن مجدد به والدین از آنها استقبال نمیکنند یا به کندی این کار را انجام میدهند و هنگامی که والدین او را بلند میکنند اغلب به او نمیچسبند.
3– دلبستگی مقاوم:
نوباوگان قبل از جدایی به دنبال نزدیکی به والدین خود هستند. اغلب کاوش انجام نمیدهند و وقتی که آنها را ترک میکنند ناراحت میشوند و پس از برگشتن آنها عصبانی میشوند و رفتار خصمانه از خود نشان میدهند و به راحتی نمیشود آنها را آرام کرد.
4-دلبستگی آشفته / سردرگم:
این حالت بیشتر ناایمنی را نشان میدهد این کودکان هنگام پیوستن مجدد به والدین رفتاری سردرگم و متضاد از خود نشان میدهند، هنگامی که والدین آنها را بغل کردهاند روی برمیگردانند و حالات افسرده و هیجان سطحی از خود نشان میدهند.
هیجان خود را به صورت حالت صورت بهت زده نشان میدهند و بعد از آرام شدن، گریه میکنند و حالتهای بدنی عجیب و غریب و خشک نشان میدهند.
کیفیت دلبستگی در مورد بچههای دارای خانوادههای دارای جایگاه اجتماعی اقتصادی متوسط به صورت ایمن است.
کودکانی که ایمن هستند دارای مادران سازگار با پیوند خانوادگی و دوستی مثبت هستند و برعکس آنها کودکانی که در خانوادههای دارای جایگاه اقتصادی پایین هستند و دلبستگی ناایمن دارند و استرسهای زیادی را تجربه میکنند.
عواملی که بر دابستگی ایمن تاثیر میگذارد:
1- فرصت برقرار کردن رابطهی نزدیک: کودکانی که فرصت برقراری رابطه با مراقبت کنندهی خود را نداشتهاند. مشکلات زیادی را تجربه کردهاند، وزن آنها به شدت کاهش پیدا میکند، دچار افسردگی شدید میشوند و دارای مشکلات هیجانی هستند.
2-کیفیت مراقبت کننده: پاسخ دهی بیدرنگ، با ثبات و مناسب به نوباوگان و نگهداری محبتآمیز با آنها با دلبستگی ایمن ارتباط دارد.
3-خصوصیات کودک: دلبستگی حاصل رابطهای که بین دو نفر برقرار میشود، است. کودکانی که دارای مشکلات هستند، پرستاری از آنها دشوار است و این مشکلات با دلتنگی ناایمن رابطه دارد. اما اگر والدین وقت و تحمل داشته باشند و فرزندان خود را به صورت مثبت در نظر بگیرند، کودکان کاملاً به دلبستگی ایمن دست می یابند.
4- شرایط خانوادگی: بیکاری، زندگی زناشویی نابسامان، مشکلات مالی و… میتواند با ایجاد اختلال در حساسیت والدین دلبستگی را تضعیف کند و موجب دلبستگی ناایمن شود.
دستاوردهای شناختی نوباوگان و کودکان نوپا
تولد تا 1 ماهگی: واکنشهای چرخشی ثانوی با استفاده از مهارتهای حرکتی محدود. مانند مکیدن پستانک برای دستیابی به دیدنیها و صداهای جالب.
1 تا 4 ماهگی: آگاهی از چند ویژگی اشیا، از جمله پایداری شیء، استحکام شیء، و جاذبه. به صورتی که از یافتههای نقض انتظار، تقلید معوق از جلوهی صورت بزرگسالان با تاخیر کوتاه (1 روزه) برمیآید.
4 تا 8 ماهگی: بهبود آگاهی مادی و آگاهی عددی اساسی، به صورتی که از یافتههای نقض انتظار، تقلیدمعمول از اعمال تازه بزرگسالان با تاخیر کوتاه (1 روزه) برمیآید.
8 تا 12 ماهگی: توانایی جست و جو کردن شی پنهان در موقعیتهای مختلف وقتی با پارچهای پوشیده شده. وقتی دستی آن را زیر پارچهای پنهان کرده، و زمانی که از یک محل به محل دیگر انتقال داده شده است. توانایی حلکردن مسئلههای حسی-حرکتی از راه قیاس با مسئلهی قبلی.
12 تا 18 ماهگی: تقلید معوق از اعمال تازه بزرگسالان با تاخیر طولانی و در موقعیتهای مختلف.
18 ماهگی تا 2 سالگی: تقلید معوق اعمال بزرگسالانی که سعی دارند آنها را انجام دهند. بار دیگر توانایی پیبردن به مقام دیگران را نشان میدهد، تقلید از رفتارهای روزمره در بازی وانمود کردن.
دیدگاهتان را بنویسید