مشکلات کودکان دارای اوتیسم
سرفصلهای این مقاله
- مشکلات اجتماعی:
- ترجیح تنهایی:
- مشکلات ارتباطی:
- علایق خاص و رفتارهای تکراری:
- سایر خصوصیاتی که جزو طبقات بالا قرار نمیگیرد:
- کتابهای انتشارات فرزام برای کمک به والدین در جهت پرورش فرزندانی توانمند:
- فرزند بادقت من: راهنمای والدین و مربیان (نسخه چاپی)
- باهوش خوش رو (نسخه pdf)
- باهوش خوش اخلاق (نسخه pdf)
- مسیر ایجاد تفکر انتقادی (نسخه چاپی)
مشکلات اجتماعی:
مفرط به دیگران.
تماس چشمی غیرعادی: تقریباً هرگز به چشمهای دیگران نگاه نمیکند یا به مدت طولانی به او خیره میشود که نوعی تجاوز به حریم شخصی محسوب میشود.
دیالوگ وجود ندارد: بلکه فقط مونولوگ وجود دارد.
ترجیح تنهایی:
ناتوانی در ذهنخوانی: ناتوانی در حدس زدن احساسات و افکار دیگران.
ناتوانی در تشخیص احساسات و هیجانهای دیگران از روی چهره، صدا یا حالت فیزیکی آنها.
ناتوانی در قبول امکان وجود نگرشها و نظرهای متفاوت: بلکه اعتقاد به وجود تنها یک نگرش صحیح.
مشکلات ارتباطی:
گفتار طوطیوار: تکرار کلمات و جملات بدون درک معنی آنها.
نئولوژیسم: واژهسازی، استفاده از کلمات من درآوردی به جای اسامی رسمی اشیا.
درک تحتاللفظی کلام: مثلاً وقتی گفته میشود «فلانی زمین خورد» آنها فکر میکنند که زمین چیزی خوردنی است.
تأخیر زبانی با شدتها و درجات مختلف: این موارد بیشتر در اوتیسم دیده میشود تا در سندروم آسپرگر.
استفاده از گفتاری که با شرایط محیطی و اجتماعی آنها مناسبت ندارد.
علایق خاص و رفتارهای تکراری:
تکان دادن دستها: این موارد بیشتر در اوتیسم دیده میشود تا در سندرم آسپرگر.
دور خود چرخیدن: این موارد بیشتر در اوتیسم دیده میشود تا در سندروم آسپرگر.
علائم وسواسی: دست زدن به همه چیز، جمعآوری خردهسنگها، جمعآوری کفشدوزک، جمعآوری اطلاعات در مورد موضوعی خاص.
ردیف کردن اشیا.
چرخاندن: چرخاندن چرخهای ماشین اسباببازی و مات و مبهوت به اشیای در حال چرخش نگاه کردن. مانند: ماشین لباسشویی، پرههای پنکه آسیاب بادی.
رفتارهای بسیار تکراری.
عصبی و خشمگین شدن در مقابل هرگونه تغییر.
دانش حیرتانگیز فقط در یک یا چند زمینه: «سندروم دانشمند» یا هوش سرشار تنها در یک یا چند زمینه.
حافظه خارقالعاده.
نیاز به یکنواختی.
سایر خصوصیاتی که جزو طبقات بالا قرار نمیگیرد:
ضریب هوشی کمتر از متوسط یا ناتوانی یادگیری در بعضی زمینهها.
احتمال زیاد ابتلا به صرع.
خود ناسزاگویی.
حساسیت بیش از حد به صداها: بافتها، نرمی و زبری اشیا، مزهها، بوی پا و دمای هوا.
دیدگاهتان را بنویسید