یک داستان واقعی: کودک تحقیر شده
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مانی که دارای قدی کوتاه و کله دراز است، دانشآموز سال پنجم دبستان است. او به محض اینکه وارد دبستان میشود، دانشآموزان اطراف او جمع شده و همراه او راه میافتند و بوق میزنند و به نوعی او را تحقیر میکنند.
بوق زدن دانشآموزان به استحضار و تمسخر نشانه آن است که کله مانی به شکل اتوبوس است. مانی مورد استهزا، نظم مدرسه را به هم میزند.
و مدیر مدرسه مجبور شده است که از مانی بخواهد بعد از خوردن زنگ که دانشآموزان به کلاس رفتهاند، به دبستان وارد شود و در زنگ تفریح هم قبل از تعطیلی کلاس با اجازه معلم به دفتر بیاید تا مورد تحقیر دیگر دانشآموزان قرار نگیرد.
سرفصلهای این مقاله
تازه این برنامه هم مشکل را حل نکرده است.
صدای بوق دانشآموزان در نزدیکی دفتر و کلاسی که مانی در آنجا هست به گوش میرسد.
مانی هم از این وضعیت بسیار ناراحت و از نظر روانی احساس حقارت و بدبینی دارد. بالاخره کار به اینجا میرسد که مدیر مدرسه از مرکز مشاوره منطقه آموزش و پرورش استمداد میکند.
مرکز مشاوره یکی از مشاوران خبره خود را جهت کمک به مهمانی به مدرسه اعزام مینماید. مشاوره وضعیت مانی را بررسی نموده، مشاهده میکند از نظر درسی وضع مطلوبی ندارد ولی یک عامل مثبت در او پیدا میکند.
مانی صدای بسیار خوبی داشت و آواز خوبی میخواند. چاره کار را در این دید که با استفاده از این عامل مثبت درمانی، او را مورد قبول دانشآموزان قرار دهد و به از بین رفتن این احساس حقارت و طرد شدن او کمک کند.
مدرسه عصر همان روز جشن داشت. جشن فارغالتحصیلان دانشآموزان سال گذشته که با شرکت تعدادی زیادی دانشآموز و اولیای آنان برگزار میشد.
مشاور از مدیر مدرسه خواست مانی در این جشن آواز بخواند. او قبول کرد. مشاور خود شخصاً نیز در جشن شرکت کرد.
زمانی که مانی شروع به خواندن آواز کرد، همه با حالت تعجب از این هنر مانی به او خیره شدند و هر شعری میخواند صدای کف زدن و صلوات در سالن طنینانداز میشد.
زمانی مورد تأیید و تشویق قرار میگرفت.
پس از آنکه آواز تمام شد، تمام سالن کف زنان و یک صدا میگفتند «مانی باید بخواند». این برنامه دنیای مانی را عوض کرد. دیگر دانشآموزی که مورد استهزا و تحقیر باشد، نبود.
همه او را به طرف خود میکشیدند تا از هنر او استفاده کنند. مانی با این موفقیت هماکنون در شرایطی است که در اکثر جشنها به عنوان یک هنرمند دعوت میشود.
از نظر روانی متعادل و محبوب دیگران است، از نظر درسی پیشرفت نموده و برای ادامه تحصیل در رشته هنر و موسیقی برنامهریزی میکند.
با استفاده از نکات مثبت و مهارتهای پیشرفته در کودکان میتوان او را از انزوا، طرد شدن و کمرویی به طرف مقبولیت اجتماعی و از بین رفتن کمرویی سوق داد.
پیدا کردن این نکات مثبت و کسب مهارت در زمینه استعدادهای نهفته نیاز به مشورت دارد که مراجعه به مشاور میتوانند در این مورد کارساز باشد.
دیدگاهتان را بنویسید