قدمهای کوچک، آهسته اما پیوسته در انجام کار گروهی خانواده
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانواده باید کارش را با موضوعات ساده، دست یافتنی و کوچک شروع کند. پس از آن که انسجام درونی خویش را به دست آورد و به تفاهم رسید، آنگاه صورت مسئلهی بزرگتری را در دستور کار خود قرار میدهد.
در صورت داشتن یک مسئلهی بزرگ، باید آن را به چند مسئلهی کوچک تبدیل کرد و با به کارگیری چرخهی برنامهریزی برای انجام یک کار گروهی، اجرای آن کار و ارزیابی فرایندی که انجام دادیم و اقدام برای انجام کل کار و به گردش درآوردن پیوسته و پشت سر هم این چرخه به اعضای گروه آموخت که چگونه میتوانند در حل مسئله موفق شوند.
خانواده باید دقت کند تا برای حل مسئلهی بزرگ، دست به اقدامات یک باره نزنند. بلکه با قدمهای کوچک، اما پیوسته اقدام کنند.
والد هوشمند، ابتدا اهداف قابل دسترس و دست یافتنی؛ سپس موضوعات عینی را در دستور کار خانواده قرار میدهد.
باید دقت شود اعضای خانواده، کارها را به دیگران واگذار نکنند و یا اینکه تنها مادر را مسئول ندانند. بلکه کودک خود مسئول انجام کار و یافتن راهحل است.
همه اعضای خانواده با هم برابرند، همه آنها باید در کارها وقت صرف کنند و در تمام فرایند حل مساله، شرکت داشته باشند.
ممکن است بعضی از اعضای خانواده فکر کنند کارشان فقط تصمیمگیری است و دیگران باید تصمیمات آنان را اجرا کنند. این تفکر کاملاً اشتباه است. با این ذهنیت، خانواده در کار گروهی موفق نبوده و کارها بهبود نمییابد.
آنچه که دانستن آن میتواند راهگشا باشد، روشهای فعال شدن فرزندان در خانه است.
سرفصلهای این مقاله
از جملهی این روشها و اقدامات مواردی است که در زیر آمده است:
- درک اعضای خانواده و توجه به نیازهای مادی و معنوی آنان
- محبت و صداقت ورزیدن به آنان
- عدم شتاب در رسیدن به نتیجه
- برداشتن گامهای آهسته ولی پیوسته
- توجه به نقطه نظرات همه اعضای خانواده
- خلق محیطی صمیمانه برای یادگیری گروهی
- ادارهی خوب و فعال خانواده
البته والدین باید به این نکته که “ادارهی مطلوب خانه و غنی سازی آن، در گروی مشارکت همهی اعضای خانواده است،” باور عمیق داشته باشد.
منبع مقاله: کتاب مدیریت فرآیند مدار در مدرسه؛ نوشتهی دکتر حیدر تورانی.
دیدگاهتان را بنویسید