ویژگیهای کودکان مبتلا به اوتیسم
این فایل ادامه فایل قصهی یک قشقرق است.
تظاهرات براندن به صورت مجموعه علائمی برای اختلالات طیف اوتیسم بود.
طیف اوتیسم با دو علامت اصلی در دو حوزه شناخته میشود که شامل نقص در برقراری روابط اجتماعی و نقص در رفتار و علایق تکراری و تثبیت شده است.
به وضوح مشخص است که براندن در برقراری تعامل با همسالانش مشکل دارد. او همچنین در به وجود آوردن رابطه دوستی با توان است؛ در بازی تعاملی درگیر نمیشود و در درک تعامل اجتماعی دچار معضل است.
افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در درک تظاهرات احساسی در چهره دیگر افراد، درک زبان بدن و سایر رفتارهای غیر کلامی دیگر افراد دچار مشکل هستند.
براندن همچنین فاقد شوخ طبعی بود و مسائل را بسیار تحت اللفظی برداشت میکرد. این علائم، همان مجموعه معیارها برای تایید نقص ارتباط اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است.
براندن یک تثبیت شدگی در رفتار و علایق تکراری را نشان میداد که به یک تنش جدی در وی منجر شده بود.
به نظر میرسید که او نسبت به ماشین و قطار علاقه مفرطی دارد و این که به نظر میرسید که هیچ آگاهیای نسبت به این مسئله نداشت که شاید سایر بچهها نسبت به علایق او واکنش قابل توجهی نشان ندهند.
او به دنبال یکنواختی بود؛ چیزی که در صورت تغییر به بروز تنش در وی منجر میشد.
سرفصلهای این مقاله
- براندن هر دو مجموعه معیارهای تشخیص را برای ابتلا به اختلال طیف اوتیسم داشت.
- ویژگیهای کودکان مبتلا به اوتیسم
- مشکلات اجتماعی:
- مشکلات ارتباطی:
- علایق خاص و رفتارهای تکراری:
- کتابهای انتشارات فرزام برای پرورش فرزندانی توانمند:
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی)[نسخه چاپی]
- مسیر ایجاد تفکر انتقادی(نسخه چاپی)
- پرورش کودک با سواد اجتماعی(نسخه pdf)
- پرورش هوش اخلاقی کودکان و نوجوانان
براندن هر دو مجموعه معیارهای تشخیص را برای ابتلا به اختلال طیف اوتیسم داشت.
در گفتار براندن وجود لغزش کلامی، مکثهای طولانی و تکرار کلمات یا بخشهایی از کلمات به چشم میخورد.
این علائم معادل لکنت زبان است که به عنوان یکی از اختلال های ارتباطی با عنوان اختلال روانی کلام با آغاز در دوران کودکی نام برده میشود.
در صورت عدم مداخله مناسب برای هر دو حوزه علائم با هسته اوتیستیک و لکنت زبان وی، براندن در معرض خطر جدی آسیب روان شناختی و انحراف تحصیلی قرار خواهد گرفت.
ویژگیهای کودکان مبتلا به اوتیسم
مشکلات اجتماعی:
- بی علاقگی مفرط به دیگران
- تماس چشمی غیر عادی
- ترجیح تنهایی
- ناتوانی در ذهنخوانی
- ناتوانی در اتخاذ نوع واکنش در مقابل رفتار دیگران
- ناتوانی در تشخیص احساسات و هیجانهای دیگران از روی چهره، صدا یا حالات فیزیکی آنها.
- ناتوانی در قبول امکان وجود نگرشها و نظرهای متفاوت، بلکه اعتقاد به وجود تنها یک نگرش صحیح
مشکلات ارتباطی:
- گفتار طوطیوار (تکرار کلمات و جملات بدون درک معنی آنها)
- نئولوژیسم (واژهسازی، استفاده از کلمات من درآوردی به جای اسامی رسمی اشیا)
- درک تحت اللفظی کلام
- تاخیر زبانی، با شدتها و درجات مختلف
- استفاده از گفتاری که با شرایط محیطی و اجتماعی آنها مناسبت ندارد.
علایق خاص و رفتارهای تکراری:
- تکان دادن دستها
- دور خود چرخیدن
- علایق وسواسی (دست زدن به همه چیز، جمع آوری خورده سنگها، جمع آوری اطلاعات در مورد موضوعی خاص)
- ردیف کردن اشیا
- چرخاندن چرخهای ماشین اسباب بازی و مات و مبهوت به اشیای در حال چرخش نگاه کردن.
- عصبی و خشمگین شدن در مقابل هرگونه تغییر
- دانش حیرتانگیز فقط در یک یا چند زمینه
- هوش سرشار تنها در یک یا چند زمینه
- حافظهی خارقالعاده
- نیاز به یکنواختی
دیدگاهتان را بنویسید