نقش ویژگیهای شخصیتی در ایجاد حس تنهایی در کودکان تیزهوش
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کمالگرایی(کمالزدگی!): کمالگرایی اغلب یکی از مشخصههای تعیینکننده است. دانش آموزان تیزهوش توجه به استانداردهای بالایی دارند و توجهشان به دستاورد است. و معمولاً مراحل موفقیت را کمتر در نظر میگیرند و اگر به موفقیت با آن استانداردهای ذهنی خود نرسند، احساس درماندگی مینمایند.
کمالگرایی نیز میتواند تلهای برای دانش آموزان باهوش، که غالباً استانداردهای غیرواقعی بالایی را تعیین میکنند، باشد. این میتواند بخشی از ویژگیهای شخصیتی آنها باشد.
تحریکپذیری: تحریک در پنج حوزه:
- روانی/ تحرک
- حسی
- تخیلی
- روشنفکرانه
- عاطفی
معلمان و والدین و همسالان غالباً این سطح فعالیت را ناامیدکننده میدانند. اغلب تمام حواس اطرافیان این کودکان به هوش تحصیلی آنها معطوف شده است و از حواس مختلف آنها و آستانههای تحریکپذیری آنها غافل شدهاند.
اگر فرد تیزهوش را به حواس مختلفش معطوف کنیم و راههای تقویت را به او آموزش دهیم، از تلههای مختلف احساس تنهایی، کمتر آسیب میبیند.
مشکلات روانی کودکان و نوجوانان تیزهوش دارای مجموعهای از ویژگیهای شخصیتی که باعث میشود آنها به طور منحصر به فرد آسیبپذیر باشند.
مدرسه و والدین باید از این عوامل خطر، آگاهی داشته باشند تا بتوانند این امر را انجام دهند.
آنها میتوانند هماهنگ و جامع، آموزش اجتماعی را ارائه دهند. فرصتهایی برای تقویت و در صورت لزوم پیشگیری فراهم میکند و مداخلات بهداشت رواندرمانی برای این دانش آموزان با مشکلات روانی واقعی را مدنظر قرار دهند.
گردآوری: دکتر یاسمن شهریاری
دیدگاهتان را بنویسید