مونتاژ؛ این بیولوژی به راستی فوقالعاده چگونه عمل میکند؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نوزادان در یکی از برجستهترین پروژههای ساخت و ساز در زمین، دیدگاه روشنی را برای ما فراهم میآورند. هر نوزاد میبایستی با برچسب “مونتاژ کنید” به دنیا بیاید.
از آنجایی که تنها بخشی از مغز انسان به هنگام تولد ساخته شده است. سالها زمان نیاز است تا به طور کامل مونتاژ شود. بزرگترین برنامه ساخت و شکلگیری مغز، همچنان تا اوایل 20 سالگی و حتی با تغییرات کوچکی تا نیمهی دههی 40 ادامه دارند.
مغز بچه به هنگام تولد، به تعداد فرد بزرگسال دارای ارتباط است؛ اما این زیاد دوام نمیآورد. در 3 سالگی اتصالات در مناطق خاصی از مغز آنها دو یا سه برابر میشود. (این موضوع باور عموم را مبنی بر اینکه رشد مغز نوزاد کلید اصلی موفقیتهای عقلانی او در زندگی میباشد را تقویت میکند ولی اینطور نیست، داستان چیز دیگری است).
دو یا سه برابر شدن ارتباطات مغزی نیز زیاد به طول نمیانجامد. مغز به زودی هزاران قیچی به دست گرفته، آنها را کوچک و کوچکتر میکند تا جایی که تعداد ارتباطات مغزی کودک در 8 سالگی و بعد از آن، به تعداد موجود در فرد بزرگسال باز میگردد. اگر کودک هرگز به بلوغ نمیرسید، این پایان ماجرا بود ولی در حقیقت اینجا هنوز نیمهی داستان است.
سرفصلهای این مقاله
در بلوغ همه چیز از نو شروع میشود.
مناطقی کاملاً متفاوت در مغز شروع به رشد میکنند. دوباره شاهد رشد مجدد عصبی، همراه با شور و حرارت فراوان و سپس قطع و کوتاهی آنها خواهیم بود.
این مسئله زمانی اتفاق میافتد که والدین درگیر گرفتن کمک مالی برای کالج فرزندان دبیرستانی خود هستند (اواخر نوجوانی)! در این دوره مغز آنها به نوعی خود را در شکل مغز بزرگسالان تثبیت میکند. از نظر اتصالات حجم بسیار زیادی از فعالیتها در طفل وجود دارد که در دوران نوجوانی به مقدار بیشتری افزایش مییابد.
اگر چه ممکن است در ظاهر، سلولها مانند سربازان، فرمانهای رشد را در همان شکل و ساختار اطاعت کنند. ولی هیچ چیز در دنیای آشفتهی مونتاژ و تکامل مغز دقیق به نظر نمیآید و درست در همین نقطهی مبهم و غیر دقیق، بحث تکامل مغز مطرح میشود.
حتی بررسی اجمالی اطلاعات موجود، گوناگونیهای قابل ملاحظهای را در الگوهای رشد و توسعه از فردی به فرد دیگر نشان میدهد. تحقیق چه بر روی کودکان و چه نوجوانان مشخص میسازد مناطق مختلف در افراد مختلف، به میزانهای متفاوت رشد و نمو مییابد.
در مناطق خاصی از مغز، تنوع چشمگیری از رشد و توقف رشد دیده میشود. که اتفاقاً با چه اشتیاقی هم این رشد و توقف انجام میشود.
اگر چشمان ما اشعهی ایکس با قابلیت نفوذ در جمجمههای کوچک آنان را میداشت. درمیافتیم مغزهای این کودکان همچون جسمهایشان روند تکاملی متفاوتی را طی میکنند.
منبع مقاله: قوانین مغز: برای بقا و موفقیت در محیط خانه، کار و تحصیل؛ جان مدینا، ترجمه: زهره احمدیان.
دیدگاهتان را بنویسید