مهارت خواندن در کودکان {آیا کودک شما به راحتی میخواند؟}
سرفصلهای این مقاله
مهارت خواندن در کودکان
این امر مستلزم یک سلسله یادگیری گام به گام است. آنچه در دبستان به کودک آموزش داده میشود، مهارت خواندن، نوشتن و ریاضیات است که خواندن از مهمترین جنبههای زبان به شمار میرود.
کودکی که شروع به یادگیری خواندن میکند باید در وهلهی نخست از صداهای واژههای زبان آگاه شود. راهبردهای تدریس آگاهی واجی از جمله یادگیری شمردن صداهای موجود در کلمه، تعداد صداها و هجاها در هر کلمه و تشخیص واژههای قافیهدار.
برای اینکه مهارت خواندن در کودکان ثمری داشته باشد، باید معنی واژهها و مفاهیم را بدانند. هر چه کودکان بیشتر بخوانند، بیشتر به معانی واژهها و زبان پی میبرند. بنابراین برای پی ریزی گنجینهی واژگان کودک و درک او از واژهها لازم است از راهبردهایی سود جوییم.
دانش واژگانی و توانایی فهم مفاهیم کلمهها، ارتباط نزدیکی با پیشرفت خواندن دارد. محدود بودن دانش واژگانی به درک مطلب آسیب جدی میزند. افزون بر این، هر چه واژهها انتزاعیتر شوند، فهم مفهوم نیز دشوارتر میشود.
کاریلو مراحل رشد خواندن را به صورت مخروط رشد خواندن مطرح میکند. هر یک از این مراحل مهارتهای ویژهای را دربرمیگیرد که بدین صورت خلاصه میشود:
مرحله 1 : آماده شدن برای شروع خواندن
گستردگی این مرحله از هنگام تولد تا ششسالگی است. کاریلو معتقد است که رشد تجربههای یادگیری کودک در کسب آمادگی لازم برای موفقیت او در امر خواندن سهم بسزایی دارد.
یادگیریهای مهم این دوره عبارت است از:
رشد مهارتهای شنوایی و بینایی از طریق ادراک حافظه شنوایی و بینایی
رشد گفتار
هماهنگی بین حرکات چشم و دست
انجام دستورات امری
درک توالی رویدادها در امور واقعی زندگی و در داستانها
تمیز رنگها از یکدیگر
شناخت چپ و راست، بالا و پائین، جلو و عقب، دور و نزدیک (ادراک فضا و مکان)
مرحله 2: شروع خواندن
این مرحله معمولاً با آموزش رابطه بین نمادها یا نشانههای نوشتاری و صدای آنها آغاز میشود. تاکید این مرحله بیشتر بر شناخت کلمههای پایه، آموزشهای مهارتهای تجزیه و تحلیل کلمه و نیز ایجاد اعتماد به نفس در کودک برای امر خواندن است.
برای بهبود اختلال خواندن در کودکان بر روی لینک زیر کلیک کنید:
درک خواندن با بازی
برخی از آموزشهای مهم این دوره عبارت است:
رشد ادراک بینایی و شنوایی
چگونگی گرفتن کتاب و استفاده از آن
تشخیص حروف صدادار و کم صدا از یکدیگر
شناخت حروف الفبا
خواندن با صدای بلند برای تنوع آهنگ
فشار و بلند و کوتاهی صدا
تجزیه کلمات به بخشها و صداهای آن
ترکیب اجزا به صورت کلمه و چگونگی استفاده از کتابخانه.
مرحله 3: رشد مهارتهای خواندن
پیشرفت در شناخت کلمات بیشتر
رشد ادراک معنایی مربوط به آنچه خوانده میشود
ایجاد علاقه نسبت به خواندن یا تشویق شدن به مطالعه در مطالب متنوع
ایجاد مهارتهای مناسب برای خواندن.
مرحله 4: خواندن به طور گسترده
در این مرحله که غالباً در سالهای آخر مقطع دبستان ظاهر میشود؛ تاکید بر بیشتر خواندن مستقل است که با پیشرفت مداوم در خزانه لغات، دستیابی به مهارتهای بیشتر برای درک معنا، تحقق مییابد.
این مرحله با استفاده گستردهتر از مواد خواندنی و بهبود مداوم در سرعت خواندن بدون صدا، لذت بردن از تماس با کتاب و نوشته و ارزشیابی و سازماندهی انواع مطالب آموختنی مشخص میشود.
مرحله 5: افزایش کارآیی خواندن
این مرحله که غالباً در دوره راهنمایی و دبیرستان مشاهده میشود با درک بهتر جملات و افزایش مهارتهای یادگیری از طریق خواندن مشخص میشود.
در این مرحله کارآیی مهارت خواندن برای اهداف مختلف افزایش مییابد. به سخن دیگر، خواننده میتواند سرعت خواندن را کنترل کند و در خواندن واژههای مورد نظر خود، رشد و تکامل یابد.
کودکان و نوجوانی که با نارسائیهای ویژه در خواندن روبرو هستند، ممکن است در هریک از مراحل پنجگانه یاد شده با کاستیهای مهارتی روبرو باشند.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید