مراحل رشد شناختی از نظر اریکسون
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از نظر اریک اریکسون رشد شناختی دارای 8 مرحله است و این 8 مرحله به شرح زیر است:
سرفصلهای این مقاله
- از تولد تا ۱ سالگی: اعتماد یا عدم اعتماد
- از ۱ تا ۳ سالگی: خودمختاری یا شرم و تردید
- از ۴ تا ۶ سالگی: ابتکار یا احساس گناه
- از ۶ تا بلوغ جنسی: شایستگی یا خودکمبینی
- نوجوانی: احساس هویت یا سردرگمی
- برای خواندن مقاله «تمرکز، مشکل انسان امروز» به لینک زیر مراجعه نمایید:
- آغاز بزرگسالی: صمیمیت یا انزوا
- میانسالی: باروری یا رکود
- پیری: کمال یا نومیدی
- کتابهایی برای پرورش فرزندانی توانمند و هوشمند:
- راهکارهای ایجاد تفکر منطقی در کودک (نسخه pdf)
- باهوش خوش اخلاق(نسخه چاپی)
- باهوش خوش رو (نسخه pdf)
- مسیر ایجاد تفکر انتقادی (نسخه چاپی)
از تولد تا ۱ سالگی: اعتماد یا عدم اعتماد
کودک، در لابهلای روابط با دیگران، باید نسبت به خود و دیگران اعتماد کسب کند. این کار زمانی ممکن خواهد بود که محیط به نیازهای کودک به نحو مناسب پاسخ دهد. در حالت عکس، او عدم امنیت و عدم اعتماد کسب خواهد کرد.
از ۱ تا ۳ سالگی: خودمختاری یا شرم و تردید
تسلط بر خود و محیط موجب میشود که کودک خودمختاری احساس کند. اما اگر کودک، به جای موفقیت، با شکستهای متعددی روبرو شود، شرم و تردید احساس خواهد کرد.
از ۴ تا ۶ سالگی: ابتکار یا احساس گناه
کودک، بر اثر فعالیتهایی که انجام میدهد حس ابتکار خود را رشد میدهد، اما گاهی احساس میکند که مقررات را زیر پا گذاشته است. اینجاست که او احساس گناه میکند.
از ۶ تا بلوغ جنسی: شایستگی یا خودکمبینی
کودک، بر اثر یادگیریهای مختلف، تسلط و شایستگی احساس میکند، اما، زمانی که کودک در مورد برخی یادگیریها دشواری پیدا میکند، عدم شایستگی و خودکمبینی احساس میکند.
نوجوانی: احساس هویت یا سردرگمی
نوجوان به دنبال تغییراتی که از نظر جسمی- روانی و اجتماعی پیدا میکند، باید هویت خود را بسازد. اما، اگر نتواند این تغییرات متفاوت را در شخصیت خود یکپارچه کند، با سردرگمی روبرو خواهد شد.
برای خواندن مقاله «تمرکز، مشکل انسان امروز» به لینک زیر مراجعه نمایید:
آغاز بزرگسالی: صمیمیت یا انزوا
اگر نوجوان، در ساختن هویت خود موفق شود، به عنوان یک بزرگسال، خواهد توانست با دیگران روابط صمیمی برقرار کند. این روابط، که ممکن است عاشقانه یا دوستانه باشد، ایجاب میکند که فرد، بدون داشتن ترس از گم کردن هویت خود، چیزهایی از دست بدهد، در حالت عکس، او به انزوا کشیده خواهد شد.
میانسالی: باروری یا رکود
میانسال، بر اثر شکست در فعالیتهایی که از زمان حال فراتر میروند توانایی باروری خود را گسترش میدهد. این فعالیتها ممکن است به فرزندان او یا دیگران مربوط باشد. تمایل به جاودانی بودن، انگیزهی اعمال اوست.
پیری: کمال یا نومیدی
سالمند، با تهیهی ترازنامهی زندگی، اعمال و رفتارهای خود را با نکات قوت و ضعف میپذیرد. این پذیرش به او اجازه میدهد که احساس کمال کند. اما، اگر در مورد آنچه انجام داده است احساس تأسف کند، نومیدی احساس خواهد کرد.
منبع مقاله: روان شناسی رشد (1 و 2) نوشته جیمز وندر زندن؛ ترجمه دکتر حمزه گنجی.
دیدگاهتان را بنویسید