عقاید و باورهای کودکان تیزهوش
زمان مطالعه: 5 دقیقه
از پایه سوم، کودکان تیزهوش به مسئولیتپذیری اجتماعی و نقش مهم آن حساس میشوند. آنها بسیاری از ارزشهای بزرگسالان را انتخاب میکنند و در جهت زندگی با توقع و انتظارات بزرگسالان تلاش مینمایند. این ممکن است بخشی از عقاید آنها بشود.
این تلاش آنها به طور مستقیم با تحسین و رضایت و تشویق بزرگسالان همراه میشود. با گذشت زمان و در دوره نوجوانی آنها پی میبرند که ارزشهایی که آنها طبق آن زندگی میکنند و جلو میروند، با ارزشها و عقاید گروه سنی خودشان متفاوت است که این خود نیز به تجربه حس تنهایی کمک میکند.
در ذیل برخی از ویژگیهای این کودکان فهرست شده است که در زمان متفاوت بودن ارزشها و عقایدشان حتی در محیط خارج از خانه، مدرسه و اجتماع با آن مواجه میشوند و زمینههای حس تنهایی ایجاد میگردد:
- آنها نمیدانند که چگونه میتوان صلح بر روی زمین ایجاد کرد در صورتی که همکلاسیهای آنها نمیدانند چگونه از نزاعهای مدرسه و خیابان رهایی پیدا کنند.
- آنها مسئولیت کمک به دیگران را احساس میکنند. دشوار است بدانند که دوستان جذب آنها میشوند، یا اینکه فقط آنها میخواهند به شما کمک کنند
- هر بار که یک اتفاق آب و هوایی شدید در جایی رخ میدهد یا فرد بیخانمانی را میبینند، قلب آنها میشکند و یا درصدد کمک برمیآیند در صورتی که برای آنها تعجبآور است که دیگران میگویند او خودش این سبک زندگی را انتخاب کرده! و یا تو فقط میتوانی به او کمک کنی و کار دیگری از دستت برنمیآید! و این اغلب به شدت درگیر مباحث اجتماعی و آموزشی میشوند. کودک باانرژی، سؤال، کنجکاوی و احساسات در حال ترکیدن است.
- او همیشه یک کنجکاوی سیریناپذیر دارد.
- او قادر است همزمان ذهن خود را بر روی چندین آهنگ متمرکز کند.
- او به سرعت یاد میگیرد و آنچه را یاد میگیرد حفظ یا استفاده میکند.
-
سرفصلهای این مقاله
او تمایل دارد که بسیار مستقل باشد.
- بعضی اوقات سوالهای شرمآور را میپرسد.
- او میخواهد نوآوریهای دیگران را اصلاح و بهبود بخشد.
- با طیف گستردهای از احساسات احساس راحتی میکند.
- صداقت و اخلاق برای او مهم است.
- او میتواند به دیگران کمک کند که خودشان را بهتر درک کنند.
- سیستم عصبی او به راحتی برانگیخته میشود و میتواند کوچکترین تغییرات را در خود تشخیص دهد.
- محیط (عطرها، تغییر نور و غیره) یا مواد تحریککننده را تشخیص میدهد (به عنوان مثال برچسب ژاکت خراشید).
- او استانداردهای بالایی را برای خود و دیگران تعیین کرده و بدترین منتقد خود است.
- او تمایل دارد در سیستمها، قوانین و نظم به دنبال ثبات و امنیت باشد.
- او اغلب یک شخص “رانده” تلقی میشود.
- او احساس تعجب کودکانه را حفظ کرده است.
- او از نابرابری، استثمار، فساد و رنجهای بینیاز بشر عمیقاً ناراحت است.
- او از تنوع دفاع میکند.
- او نیاز به “ایجاد تغییر” دارد.
- او یک ریسک برای ریسکپذیری دارد.
-
کمال گرایانه است و استانداردهای بالایی را برای خود و دیگران تعیین میکند.
- دارای عقاید اخلاقی محکمی است.
- بسیار حساس، ادراکی یا بصیرت است.
- مجذوب کلمات یا خواننده مشتاق است.
- با دیگران هماهنگ نیست.
- بسیار کنجکاو است.
- یک حس شوخطبعی غیرمعمول دارد.
- تخیل زنده و غنی دارد.
- قوانین یا اختیارات سوالات.
- دارای ایدههای غیرمعمول است یا ایدههای به ظاهر نامربوطی را با هم مرتبط میکند.
- درگیر چالش است.
- چیزهای جدید را به سرعت یاد میگیرد.
- از حافظه بلندمدت خوبی برخوردار است.
- احساس غرق علاقه و تواناییهای زیادی میشود.
- بسیار دلسوز است.
- احساس ناراحتی از نقض اخلاقی که در بقیه جهان به نظر میرسد، قابل قبول است.
- احساسات پرشور و شدید دارد.
- انرژی زیادی دارد.
- نمیتوان تفکر را خاموش کرد.
- عاشق ایدهها و بحث سرسختانه است.
- به دورههای تأمل نیاز دارد.
- تحمل کم برای استقامت در کارهایی که به نظر بیربط هستند.
- سطح فعالیت بالا؛ ممکن است خواب کمتری داشته باشد.
- در کلاس ، احتمالاً ناتوانی درک شده از کودک باهوش در انجام کار مربوط میشود.
- بچههای باهوش ممکن است از یک چهارم تا نیمی از وقت کلاس خود را به طور منظم در انتظار دیگران بگذرانند. حتی اگر در یک کلاس ناهمگن قرار داشته باشند.
در سراسر جهان ، لیست ویژگیهای ظاهری کودکان بااستعداد به معلمان داده میشود تا آنها را در انتخاب ماده آموزشی ویژه یاری نمایند.
گردآوری: دکتر یاسمن شهریاری
دیدگاهتان را بنویسید