دانشآموزان دو زبانه
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرفصلهای این مقاله
- آیا دانشآموزان دو زبانه، دانشآموزان استثنایی هستند؟
- برای خواندن مقاله «چگونه ناتوانی در حوزه شنیداری را بهبود بخشیم؟» به لینک زیر مراجعه نمایید:
- برای پرورش انواع هوش در کودکان خود میتوانید مجموعه پرورش ذهن را خریداری نمایید:
- مجموعه پرورش ذهن کودک (هفت جلدی) [نسخه چاپی]
- مجموعه پرورش ذهن کودک (هفت جلدی) [نسخه pdf]
آیا دانشآموزان دو زبانه، دانشآموزان استثنایی هستند؟
نمیتوان به صورت قطعی گفت که چنین است. سابقهی فرهنگی و زبانی را نمیتوان واقعاً یک نوع استثنایی بودن تلقی کرد، حداقل به آن شکل که کودکان بااستعداد و یا کودکان دچار ناتوانی یادگیری استثنایی تلقی میشوند.
به هر صورت دوزبانگی ممکن است موجب تغییراتی در برنامههای آموزش و پرورش کودکان شود. به همین دلیل، دانشآموزان دو زبانه گروهی مجزا تشکیل میدهند.
برای خواندن مقاله «چگونه ناتوانی در حوزه شنیداری را بهبود بخشیم؟» به لینک زیر مراجعه نمایید:
مطلوبترین کودکان کسانی هستند که زبان مدرسه، زبان مادری آنها است و زبان دوم و حتی سوم را نیز فرا میگیرند.
چنانچه زبان تدریس، زبان اول دانشآموز نباشد، شرایط بسیار متفاوتی پدید میآید. وقتی که آموزش کلاس، تکالیف درسی و مواد خواندنی، به دلیل تفاوت زبان، برای دانشآموز دشوار و یا غیرقابل فهم باشد، مشکلاتی که اغلب دانشآموزان در یادگیری دارند، چند برابر میشود.
نه تنها اینگونه دانشآموزان باید درس را بفهمند و با معلم و سایر دانشآموزان همکلاسی خویش به زبان بیگانه گفتوگو کنند، بلکه باید خود را با تفاوتهای عمدهای که در زمینهی عادات فرهنگی، الگوها و ارزشها وجود دارد، تطبیق دهند.
منبع مقاله: روانشناسی تربیتی: اصول و کاربرد آن، جان گلاور، راجر برونینگ؛ ترجمه: علینقی خرازی.
دیدگاهتان را بنویسید