تصویری که کودکان تیزهوش از خود دارند
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هنگام ورود به مدرسه در سن 4 تا 5 سال، خودپنداره اکثر کودکان مثبت است. با شروع یادگیری رسمی، کودکان شروع به ارزیابیهای بیشتر مبتنی بر دستیابی میکنند. بیشتر با کودکان دیگر مقایسه میشوند و مهارتهای شناختی را برای ارزیابی واقعیتر دستاوردهای خود ایجاد میکنند.
در نتیجه، خودپنداره به احتمال زیاد در سنین 6 تا 8 سال واقعبینانهتر میشود و بنابراین کمتر مثبت میشود.
به همین دلیل، سنجش بهزیستی در این سن، به ویژه به دلیل نیازهای آموزشی کودکان تیزهوش، بسیار جالب است. علاوه بر این، مطالعات نشان دادهاند که شناسایی زودهنگام تیزهوشی، برای توسعه کامل پتانسیل کودک و جلوگیری از کسالت و تجربه حس تنهایی لازم و ضروری است.
تجزیه و تحلیل متاآنالیز توسط لیتستر و رابرتز در مورد تصویری که کودکان تیزهوش از خود دارند (خودپنداره ) و شایستگیهای درک شده کودکان تیزهوش و عادی نشان داد که کودکان تیزهوش در معیارهای خودپنداره آموزشی-رفتاری نمره قابل توجهی کسب میکنند.
در مقابل، کودکان تیزهوش خود را از نظر ظاهری، بدنی و صلاحیت ورزشی پایینتر ارزیابی میکنند. بر اساس این مطالعات، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد خودپنداره کودکان تیزهوش در مورد مهارتهای استدلالی، به دلیل تجربیات موفقیتآمیز و به طور کلی دستاورد بالا، شبیه به یا بالاتر از کودکان عادی است.
علاوه بر این، خودپنداره اجتماعی و بهزیستی جسمی آنها ممکن است نسبتاً پایین باشد. زیرا کودکان تیزهوش به دلیل علاقه و سطح شناختی مکالمات و بازی با همسالان خود مطابقت ندارند.
با این حال هیچ مدرک یکپارچهای وجود ندارد که نشان دهد کودکان تیزهوش در معرض مشکلات روانشناختی هستند. و این عوامل؛ ممکن است در ایجاد مشکلات نقش داشته باشند و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
گردآوری: دکتر یاسمن شهریاری
سرفصلهای این مقاله
دیدگاهتان را بنویسید