تجربه حس تنهایی در کودکان تیزهوش
زمان مطالعه: 2 مطالعه
جهت شناسایی، ارزیابی، آموزش و به صورت کلی، توجه همه جانبه به تیزهوشی نیازمند تعریفی جامع و کامل هستیم. ارائه تعریفی جامع از تیزهوشی بسیار دشوار است. برخی هوش را توانایی یادگیری، برخی توانایی انطباق با محیط و برخی دیگر توانایی تفکر انتزاعی تلقی نمودهاند.
به دلیل تعدد تعاریف در این حوزه و عدم توافق میان آنها، دولت فدرال آمریکا رایجترین عناصر تعاریف تیزهوشی را استخراج کرده است و از آنها در برنامهریزیهای مربوط به دانش آموزان تیزهوش بهره میگیرد.
این عناصر عبارتاند از:
- توانایی ذهنی عمومی
- استعداد تحصیلی خاص
- توانایی تفکر خلاق
- توانایی برجسته در “هنرهای زیبا” و هنرهای عملکردی
- توانایی رهبری
یکی از مسائل پیش رو برای افراد تیزهوش، سازگاری اولیه است. عدم امکان تجربه آگاهانه احساسات خاص خود (مانند حسادت، عصبانیت، تنهایی، ناتوانی جنسی، اضطراب) چه در کودکی و چه بعد در بزرگسالی.
در برخی خود گزارشگری این افراد، تجزیهوتحلیلهای آنها هنگام توصیف تجربیات دوران کودکی که عاری از درگیری و چالشهای احساسی و عاطفی بوده است. چرا که انتظارات رفتاری بزرگ منشانهای که از آنها داشتند معمولاً به برونریزی عاطفی و رفتاری نمیانجامید.
به عنوان مثال در مقابل به دنیا آمدن خواهر/برادر کوچک نمیتوانستند حس حسادت خود را بروز دهند. و توجه بیشتری از خانواده را طلب کنند و همین رفتار موجب شد تا آنها حس تنهایی، عدم درک شدن را تجربه کنند. و در مقابل موانع زندگی نتوانند برونریزی رفتاری و عاطفی مناسبی داشته باشند. و این خود باعث تثبیت شدن و سرکوب شدن احساسات و هیجانات آنها شد. و قادر نیستند رفتار مناسب را در محیط مشابه تعمیم دهند.
گردآوری: دکتر یاسمن شهریاری
سرفصلهای این مقاله
دیدگاهتان را بنویسید