انتقادی اندیشیدن به آگهیهای بازرگانی را به کودکان بیاموزیم
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دو گونه آگهی بازرگانی وجود دارد:
نخست، آگهیهایی که هدفشان آشنا کردن مردم با ویژگیهای کالا، یا خدماتی است.
دوم، آگهیهایی که هدفشان تحت تأثیر قرار دادن نظر مردم برای خرید کالا و استفاده از خدماتی خاص است.
سرفصلهای این مقاله
- برخی از این آگهیها میکوشند با راهکارهای زیر مردم را تحت تأثیر قرار دهند:
- برای خواندن مقاله «آیا شما دقت و تمرکز کافی دارید؟» به لینک زیر مراجعه نمایید:
- در این صورت، درمییابید که آگهیها چگونه سعی در فریب و تحت تأثیر قرار دادن شما را دارند.
- برای پرورش تفکر انتقادی در فرزندان خود میتوانید از کتابهای زیر استفاده نمایید:
- راهکارهای ایجاد تفکر منطقی در کودک (نسخه pdf)
- مسیر ایجاد تفکر انتقادی (نسخه چاپی)
برخی از این آگهیها میکوشند با راهکارهای زیر مردم را تحت تأثیر قرار دهند:
استفاده از جنبهی ظاهری: گروهی که از این روش برای تبلیغ کالا، یا خدماتی که ارائه میدهند استفاده میکنند. میکوشند بر جنبههای ظاهری کار مانند رنگی زیبا، زمینهای خوب، شکلی خوشایند یا جملههایی طنزآمیز و جالب تأکید کنند.
استفاده از جاذبههای جنسیتی: این گروه میکوشند با استفاده از تصویرها، صداها، افراد و جاذبههای جنسیتی مردم را به خرید کالا، یا استفاده از خدماتشان ترغیب کنند.
استفاده از جنبههای گروهی: آگهیهایی که بر اساس جنبههای گروهی ساخته میشوند و میکوشند یا مردم را قانع کنند که اگر مشتری کالا، یا خدمات آنها شوند، در ردیف افرادی خاص و ممتاز قرار میگیرند. یا اگر از کالاهای آنها استفاده کنند، همرنگ جماعت میشوند.
استفاده از چهرههای شناخته شده: برخی آگهیها از تصویرهای افراد مشهور و سرشناس برای جلب مشتری استفاده میکنند.
استفاده از جنبههای آماری یا علمی: آگهیهایی که بر این اساس ساخته میشوند، میکوشند با مطرح کردن آمارها، پژوهشها و دیگر مستندات علمی نظر مردم را نسبت به کالا، یا خدمتی که ارائه میدهند، جذب نمایند.
استفاده از چاپلوسی: این گروه از آگهیها سعی دارند با تعریف و تمجید کردن از مردم آنها را به خرید کالا و استفاده از خدماتشان تشویق کنند.
برای خواندن مقاله «آیا شما دقت و تمرکز کافی دارید؟» به لینک زیر مراجعه نمایید:
برخی از آگهیهای بازرگانی، پیش از اینکه مردم مقاومتی در برابر آنها از خود نشان دهند؛ نقش خودشان را در زمینهی متقاعد ساختنشان، برای استفاده از کالا یا خدماتی خاص ایفا میکنند.
تشخیص این موضوع کاری ساده است. چون آگهیها اغلب از روشها و راهکارهایی خاص برای جلب توجه کردن استفاده میکنند.
برای اینکه در دام این گونه آگهیها نیافتید، پیش از اینکه تحت تأثیر آگهیهای بازرگانی قرار بگیرید، در مورد کالا، یا خدمت مورد نظرتان خوب تحقیق و بررسی کنید و آنگاه در صدد خرید و استفادهی از آن برآیید.
در این صورت، درمییابید که آگهیها چگونه سعی در فریب و تحت تأثیر قرار دادن شما را دارند.
این نکته را در استفاده از خدمات پرورش ذهن فرزام در نظر بگیرید. به عنوان یک والد ارزیابی دقیق شما از یک مرکز منجر به افزایش تفکر انتقادی در فرزندتان میشود.
در مورد آگهیهای بازرگانی با فرزندتان صحبت کنید. تلاش کنید نقاط قوت و ضعف هر آگهی را ببینید و به فرزندتان نشان دهید.
مرکز پرورش ذهن فرزام همراه با هدف آگاهی سازی تلاش در ارائه خدمات شفاف و با کیفیت به شماست.
منبع مقاله: انتقادی اندیشیدن به زبان ساده؛ نوشتهی ماندانا سلحشور.
دیدگاهتان را بنویسید