اختلالات همایند در افراد مبتلا به بیش فعالی
برآورد شده که بین 65% تا 89% تمام افراد مبتلا به بیش فعالی، چند اختلال سلامت روان دیگر نیز خواهند داشت و بیش از 45% بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی، دو یا چند اختلال سلامت روان همایند خواهند داشت.
همانطور که در DSM-5 گزارش شده است، اختلال نافرمانی مقابلهای در 25% کودکان با نشانهی بیتوجهی و در 50% کودکان با نشانهی ترکیبی وجود دارد. اختلال سلوک تقریباً در 25% کودکان با نشانهی ترکیبی وجود دارد.
سرفصلهای این مقاله
رایجترین اختلالات همایند در بزرگسالان و افراد مبتلا به بیش فعالی عبارتاند از:
اختلال اضطراب (47%) و اختلال دوقطبی و افسردگی (38%).
سایر اختلالات همایند در افراد مبتلا به بیش فعالی شامل اختلالات زبان و یادگیری، اختلالات تیک و اختلالات شخصیت است، اما به این اختلالات محدود نمیشود. افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان مبتلا به بیش فعالی بالا است.
مورفی در تحقیق مروری دربارهی نقص مرتبط با بیش فعالی در نوجوانان و بزرگسالان توضیح داد که بیش فعالی گاهی اوقات ناتوانی نامرئی نامیده میشود، زیرا بقیه فکر میکنند که فرد توانا، باهوش و از جهات دیگری عادی است و در عین حال مسلماً مشکلی وجود ندارد که الگوی رفتاری منفی یا ناسازگار را توجیه کند.
به این دلیل، رفتار این افراد غالباً ناشی از شخصیت بد، انگیزه پایین یا رفتار غلط و عمدی دانسته میشود. کسانی که با بیش فعالی سر میکنند، غالباً فهرست بلندی از پیامهای متنی معلمان، والدین، همسالان یا مدیران را دربارهی خود میپذیرند.
برای مثال ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آنها گفته شود که تنبل، بیانگیزه، بیمسئولیت، ناپخته، خودمحور، بیملاحظه یا احمقاند.
در نتیجه، افراد مبتلا به بیش فعالی غالباً مجبور میشوند با احساس همیشگی یاس، ناامیدی، بیلیاقتی و ناکامی شدید ناشی از نقاط ضعف پایدارشان زندگی کنند.
اختلال نارسایی توجه_فزون کنشی نیز به ندرت به تنهایی در کودکان اتفاق میافتد و به طور معمول همراه با سایر اختلالهای هیجانی رفتاری در کودکان مشاهده میشود.
رایجترین شرایط همبود عبارتند از:
اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال رفتار هیجانی.
در واقع بیشتر از 50% کودکان مبتلا به نارسایی توجه_فزون کنشی به طور خاص پسران، دارای یکی از این دو اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال رفتار هنجاری نیز هستند.
ترکیب نارسایی توجه_فزون کنشی و اختلال رفتاری مخرب در کودکان تا حد زیادی پیشبینی کننده پرخاشگری، بزهکاری و رفتارهای ضداجتماعی در دوران نوجوانی و بزرگسالی است.
تقریباً 30% کودکان با اختلال نارسایی توجه_فزون کنشی، یک نوع ناتوانی یادگیری خاص را در خواندن، ریاضی یا سایر جنبههای تحصیلی دارا هستند.
همچنین باید یادآور شد که کودکان با این اختلال ممکن است در معرض خطر ابتلا به اختلالهای هیجانی مانند اضطراب و افسردگی باشند.
دختران با اختلال نارسایی توجه_فزون کنشی نیز ممکن است در مقایسه با پسران دارای این اختلال در معرض خطر بالاتری جهت ابتلا به اختلالهای رفتاری درون نمود باشند.
منبع مقاله: آموزش و مربیگری ADHD: راهنمایی برای متخصصان سلامت روان، فرانسس اف پروات؛ ترجمه: رمضان حسن زاده.
دیدگاهتان را بنویسید