نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

دنیای امروز با بحرانی آزاردهنده مواجه شده و این مسئله که مربوط به مهارت های اجتماعی است. این موضوع در ارتباط با مهم ترین دارایی ما انسان ها یعنی فرزندان مان است.

خشم بین کودکان در حال افزایش است، بی حرمتی نسبت به خانواده و اولیای مدرسه نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

علاوه بر راهکارهای قانونی، راه های بی شمار دیگری در مقابله با این مشکلات در دنیای آموزشی وجود دارد. می توان مهارت های عزت نفس و حل مسئله را به کودکان آموخت، همین طور به تقویت مهارت های اجتماعی و مدیریت خشم آنان پرداخت.

بخش بسیار مهمی که کمتر به آن توجه می شود پرورش اخلاق و رشد هوش اخلاقی در زندگی کودکان و فرزندان ماست.

هرچه کودکان امروزه بر اصول اخلاقی شناخت بیشتری داشته باشند و بدانند کدام رفتار در زمان مناسب انجام شود، راحت تر می توانند خود را دربرابر وقایع ناخوشایند حفظ کنند.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

تلاش های پیاژه و کلبرگ در طی سال ها به ما کمک کرده است تا مراحل رشد استدلال اخلاقی(هوش اخلاقی) کودکان را بشناسیم و براساس آن در تقویت اصول اخلاقی به فرزندانمان کمک کنیم.

رشد هوش اخلاقی کودکان بهترین فرصت برای قرار دادن فرزندمان در مسیر درست است تا آن ها علاوه بر درست اندیشیدن راه درست زندگی کردن را هم به کارببرند. جدا از اینکه پرورش ویژگی های شخصیتی محکم کودکان ما در گرو پرورش اخلاقیات است.

هوش اخلاقی توانایی تفکیک صحیح از ناصحیح است که کمک می کند کودکان به گونه ای رفتار کنند که درست و محترمانه باشد.

پیدا کردن توانایی هایی چون مهار وسوسه ها، قضاوت نکردن، پذیرفتن تفاوت های بین انسان ها، همدلی و همراهی، منصف بودن و … به فرزندان ما کمک می کند مسیر صحیح را در زندگی بتواند پیدا کنند.

این ویژگی‌ها زیربنای یک شخصیت باثبات است که والدین برای فرزندان خود می‌خواهند.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

خوشبختانه هوش اخلاقی اکتسابی است و می‌توان از سنین یک الی دوسالگی آن را پرورش داد. آخرین یافته‌ها درزمینهٔ رشد اخلاقی نشان داده است که نوزاد شش‌ماهه می‌تواند به ناراحتی دیگران واکنش نشان دهد و همدلی در حال شکل‌گیری است.

اشتباه برخی از والدین این است که تا سنین بالاتر (بین شش تا هفت‌سالگی) برای رشد اصول اخلاقی اقدام نمی‌کنند. این تأخیر والدین زمینه را فراهم می‌کند تا یک سری عادت‌ها در فرزندان ما شکل بگیرند که در سنین بالاتر تغییر این رفتارها سخت می‌شود.

اگرچه هوش اخلاقی یادگرفتنی است اما دستیابی به آن نیاز به تلاش دارد و والدین بهترین و اولین آموزندگان اخلاق در فرزندان خود هستند. هرچه زودتر این اصول اخلاقی در فرزندان ما نهادینه شوند، زمینه ای را فراهم می‌کند که در بزرگ‌سالی افکار, اعتقادات و رفتاری مطابق با اصول اخلاقی داشته باشند.

هوش اخلاقی تنها با آموزش تئوری اصول و قوانین به دست نمی‌آید. بلکه می‌توان هوش اخلاقی را با تکرار و تداوم یاد گرفت و همین‌طور نحوه رفتار با دیگران را از این طریق آموخت. در حقیقت چگونگی رفتار با خودمان و دیگران با توجه به آنچه دیده و شنیده و آموخته‌ایم را به کار ببریم.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

نقش والدین در آموزش و ایجاد همدلی و نوع‌دوستی:

 نیاز به عشق و محبت از تولد با کودک است. کودک به‌واسطه‌ این ارتباط ابتدا با مادر و بعد با پدر و به‌تدریج با سایر نزدیکان رابطه نزدیکی پیدا می‌کند.

این ارتباط اساس تمام روابط بعدی کودک را تشکیل می‌دهد که علاوه بر خانواده، شامل ارتباط او با همسر و فرزندان، دوستان، همکاران و اطرافیان او نیز می‌شود.

کمبود مهربانی آسیب‌های شدید و غیرقابل جبرانی به بار می‌آورد. رفتارهای نامهربانانه در کودکی می‌تواند در آینده منجر به بزهکاری، اعتیاد، پرخاشگری، بیماری‌های جسمی و روانی شود.

قصه‌خوانی و تقویت روحیه رفتار نوع‌دوستانه کودک:

همه انسان‌ها از شنیدن قصه و داستان لذت می‌برند و قصه‌گویی ابزار مهمی در تربیت اخلاقی(هوش اخلاقی) کودکان به شمار می‌رود. از طریق قصه‌گویی می‌توان احساسات گوناگون را در کودکان پرورش داد به دور از شیوه‌های خشک و اجباری.

قصه و داستان غذای روح کودک است که اگر در سنین پایین به او نرسد زیان بزرگی را تجربه خواهد کرد.

قصه می‌تواند در پرورش حس زیبایی‌شناسی کودک اثرگذار باشد، چراکه قصه کودک را متوجه دنیای اطراف خود می‌کند. قصه ابزاری مطمئن برای آموزش چگونه زندگی کردن و نحوه غلبه بر مشکلات است.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

آموختن اصول اخلاقی و تقویت وجدان:

والدین ابتدا نکات، مهارت های اجتماعی و اصول اخلاقی را که برایشان اهمیت دارد اولویت‌بندی کرده و یادداشت کنند تا بتوانند به آموزش تک‌تک آنان بپردازند.

 در وهله اول بهتر است والدین سرمشق همان اصلی که قرار است کار شود، باشند و کمک کنند که کودکان یاد بگیرند این اصول را چگونه اجرا کنند. یعنی جلوه‌های عملی آن را فهرست کرده و اجرا کنند. مثلاً انسان‌های درستکار به قولشان عمل می‌کنند، به اشتباهات خود اعتراف می‌کنند، از روی دست کسی تقلب نمی‌کنند.

هرماه یک اصل یا مهارت اجتماعی را برجسته کنید. برای آموختن هر مهارت حداقل سه هفته زمان لازم است و روزانه چند دقیقه را به آموزش آن اختصاص داده تا کودک یاد بگیرد. می‌توانید هر اصل را روی کاغذها یا کارت‌های کوچک نوشته و در جایی از خانه نصب کنید که کودک و بقیه اعضا بدانند این مدت در حال یادگیری چه اصلی هستند.

به کودک آموزش دهید اصلی که قرار است روی آن کار شود چه معنایی دارد و یادگرفتن آن چه اهمیتی دارد. به‌گونه‌ای توصیف کنید که کودک کاملاً درک کند و از درک کردن او یقین حاصل کنید. به‌عنوان‌مثال در مورد صداقت و داستان پینوکیو می‌توانید صحبت کرده و راست‌گویی و اثرات آن در زندگی را توضیح دهید.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

برای این‌که ارزش‌ها را به زندگی فرزندمان وارد کنیم، فرصت‌های مناسب بسیاری در زندگی روزمره وجود دارد. می‌توانیم همراه فرزندمان به عیادت بیمار یا پرستاری از یک سالمند فامیل برویم، می‌توانیم همراه فرزندمان کمک‌هایی را برای نیازمندان جمع‌آوری کرده و به‌اتفاق به دست آنان برسانیم.

به‌منظور افزایش هوش اخلاقی فرزندمان بهتر است هنگام انجام دادن ارزش‌ها با وی همراه باشیم فعالیت مشترک با فرزندان بهتر از توضیح دادن ارزش‌هاست، با این کار بچه‌ها منفعل نبوده و در حاشیه فقط به‌عنوان تماشاگر قرار نمی‌گیرند.

پرورش ذهن کودک

دقت و تمرکز

هوش اخلاقی

همدلی و نوع دوستی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X