اجتماعی شدن بر اساس قوم یا نژاد (RES)
آیا تا به حال به مهاجرت و فرآیند اجتماعی شدن خود و فرزندتان در مکانی جدید فکر کردهاید؟ و یا اینکه شما از یک نژاد خاص هستید و در یک مکان دیگر زندگی میکنید؟
مثلاً خانوادهای ترک که در جنوب زندگی میکنند یا خانوادهای فارس که در کردستان زندگی میکنند. ایران دارای قومیتهای متفاوت است حتی اگر شما فارس هستید و در تهران زندگی میکنید لازم هست هوش فرهنگی خود و کودکانتان را افزایش دهید و به اجتماعی شدن بر اساس قومیت و نژاد فکر کنید.
بدین منظور مرکز پرورش ذهن فرزام به ترجمه این مقاله از انجمن روانشناسی آمریکا پرداخته است.
سرفصلهای این مقاله
اجتماعی شدن قومی و نژادی Racial Ethnic Socialization است که کودکان آن را در مورد نژاد و
قومیت یاد میگیرند.
هر انسانی باید چگونگی رفتار با دیگران با نژاد و قومیتهای مختلف را یاد بگیرد و همچنین با افزایش مهارت ارتباطی با دیگران از هر قوم و نژادی بتواند ارتباط موثر برقرار کند و بتواند به راحتی با تمام موضوعاتی که ممکن است در مورد نژاد و قومیت به وجود بیاید، مقابله کند.
این پیامها که باید از قبل در مورد نحوه برخورد با آنها آگاه باشیم عبارتند از:
- چیزهایی که گفتید و ناخوشایند بودند.
- چیزهایی که انجام دادهاید و ندادهاید.
- واکنشهای احساسی.
نکته مهم این است که شما باید جلوتر از بازی باشید. همانطور که به کودکان تفاوتهای بین شکلها و رنگها را از سن پایین آموزش میدهید، باید تفاوت بین انسانها را هم در گویش، رنگ پوست و ویژگیهای قومیتی توضیح دهید. اینگونه کودکان نیز شروع به دیدن تفاوت در افراد اطراف خود میکنند.
به کودکان بیاموزید افراد در هدایت چگونگی برخورد با این تفاوتها حساس هستند. پیامهای RES از همه و همه جا به فرزندان شما و خودتان میرسد. در این مکانها برای اجتماعی شدن با دیدگاه قومی و نژادی، برنامهریزی کنید. اینگونه مهارتهای ارتباطی عالی را برای فرزندانتان رقم میزنید.
اجتماعی شدن بر اساس قوم و نژاد را میتوانید با آموزش دادن ایجاد کنید:
خانه:
والدین، خواهران و برادران و دیگر اعضای خانواده اولین نفوذ در اجتماعی شدن قومی و نژادی (RES) را از طریق مکالمات، تنظیمات موسیقی، غذا خوردن و حتی هنر مورد استفاده برای تزئین خانههای خود در فرزندانشان ایجاد میکنند.
مدرسه:
معلمان، مدیران و همسالان در اجتماعی شدن قومی و نژادی (RES) موثر هستند. آنها چه از طریق آنچه که در مدرسه میآموزند و اینکه چگونه با دانشآموزان برخورد میکنند، به اجتماعی شدن قومیتهای مختلف اثرگذار هستند.
در مدرسه با توجه به اینکه دانشآموزان با نژادها و قومیتهای متفاوت در کنار یکدیگرند، روابط آنها با هم تاثیر بسزایی بر افزایش این نوع از روابط اجتماعی دارد.
محله:
مخلوطی از افرادی که در محله شما زندگی میکنند، انواع جشنها یا مراسم مذهبی و سنتی که برگزار میشوند و منابع موجود در محله نقش مهمی در اجتماعی شدن قومی و نژادی (RES) دارند.
دوستان:
لباسهای دوستان، زبانهایی که آنها صحبت میکنند و حتی نحوه گذراندن تعطیلات آنها و جشنهایی که میگیرند، چشمهای کودکان را به تفاوتهای نژادی و قومی باز میکند.
رسانهها:
از طریق نمایشهای تلویزیونی، فیلمها، موسیقی و اخبار، رسانههای اجتماعی متفاوت میتوانند، درک نژاد و قومیت را در گروههای مختلف جامعه شکل دهند.
جامعه:
سیستمهای آموزشی و سیستمهای قضایی و گروههای مختلف سیاسی جامعه نقش مهمی را در اجتماعی شدن قومی و نژادی (RES) بازی میکند.
آیا برای اجتماعی شدن و هوش فرهنگی مثل دیگر ابعاد هوش نیاز به پرورش هست؟
برای ارتقا این هوش در 4 حوزه باید کار کنیم:
اولین گام: درک و فهم فرهنگی.
گام دوم: درک و فهم حرفهای.
گام سوم: حفظ و توسعه میراث فرهنگی.
گام چهارم: حفظ و وحدت کثرت فرهنگی.
منبع مقاله: سایت انجمن روانشناسی آمریکا
عنوان مقاله منبع: Racial Ethnic Socialization
دیدگاهتان را بنویسید