نشانههای اختلال یادگیری در سنین مختلف
اصطلاح اختلال در یادگیری در نتیجه نیاز به تشخیص و خدمت به دانش آموزانی برخاسته است که بطور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه میشوند.
در عین حال این دانش آموزان در چهارچوب سنتی دانش آموزان استثنایی نمیگنجند و برای تشخیص باید به نشانههای اختلال یادگیری توجه نمود.
سرفصلهای این مقاله
نشانههای اختلال یادگیری
کودکان با اختلال در یادگیری، کودکانی هستند که جهان را به گونهای متفاوت یا غیرمعمول ادراک میکنند. طرحهای عصبی آنان متفاوت از کودکان همسال عادی آنان به نظر میرسد.
افراد با اختلال در یادگیری دارای شکستهایی در مدرسه و جامعه هستند. آنان نمیتوانند آنچه دیگران در سطح هوشی مشابه انجام میدهند، بدون برخورداری از آموزشهای ویژه انجام دهند.
اختلال در یادگیری به طور آشکار بر عملکرد تحصیلی فرد تأثیر میگذارد، اما فقط با تکالیف تحصیلی مرتبط نیست. اختلال در یادگیری میتواند بر یادگیری و کنشوری روزانه فرد در هر سنی تأثیر گذارد.
نمود و یا تظاهر اختلال یادگیری ممکن است به طور چشمگیری در طول زندگی بر پایه تغییرات تحولی در فرد و تغییرات در تقاضای محیطی، تغییر کند.
در بخش زیر نحوه آشکار شدن نشانههای اختلال یادگیری در سنین مختلف، شرح داده شده است:
نشانههای اختلال یادگیری در سنین قبل از مدرسه:
اگر چه اختلال یادگیری به طور رسمی با رفتن کودکان به مدرسه شناسایی میشود، اما بسیاری از علائم مشکلات تحولی در سنین اولیه میتواند نشانگر وجود ناتوانی و اختلال در یادگیری باشد.
در طی سالهای اولیه زندگی، کودک میتواند کلمات آشنا را تقلید کند، اشیا را براساس ویژگیهای مشابه دست بندی کند، فعالیتهای دیگران را تقلید کرده و دامنه وسیعی از هیجانها را ابراز کند.
با این وجود، برخی کودکان خردسال در حوزههایی مانند خزیدن یا راه افتادن، تحول زبانی، پیروی از دستورالعملهای ساده، بازی کردن با دیگران یا برقراری مهارتهای ارتباطی پایه، دارای مشکلاتی هستند.
برخی از کودکان در این مرحله از تحول ممکن است در مقایسه با دیگر کودکان دیرتر به حرف بیافتند، مشکلاتی در تولید گفتار داشته باشند، از رشد واژگان پایینی برخوردار باشند، در پیدا کردن کلماتی برای ابراز عقاید خود مشکل داشته باشند، و در یادگیری اعداد، روزهای هفته، الفبا، شکلها و رنگها نیز مشکلاتی را تجربه کنند.
کودکان با اختلال یادگیری در سنین پیشدبستانی ممکن است در مهارتهای حرکتی ظریف نیز با مشکلاتی مواجه شوند و در مهارتهای اجتماعی مانند پیروی از دستورالعملها و همدردی یا دیگران، مشکلاتی را تجربه کنند.
یکی از نشانههای اختلال یادگیری در کودکانی که درگیر آن هستند این است که در شنیدن مشکل دارند. معمولاً این کودکان شنونده فعال نیستند؛ یعنی بلد نیستند جملات ما را خیلی خوب بشنوند و به آن دقت کنند و یک فرایند یا کاری را روی آن انجام بدهند.
کاری که از شما به عنوان والد میخواهیم این است که جملات خود را کوتاه و ساده کنید. این کار بسیار اثربخش است.
به جای اینکه به فرزندتان بگویید: «بلند شو برو اتاقت رو جمع کن یا اتاقت رو تمیز کن». بگویید: «بلند شو اسباببازیهایت را از زمین بردار و بزار داخل سبد».
به جای اینکه به او بگویید: «بلند شو تکالیفت را انجام بده». بگویید: «بلند شو صفحه ۴۵ ریاضیت را حل کن یا کاربرگ علومت را که معلمت داده است را الان حل کنیم».
اگر به صورت جملات خبری به او بگوییم بهتر است و به یادگیری او کمک میکند. مثلاً: فکر کنم الآن زمان حل کردن کاربرگ علومت باشه. به جای اینکه دستور بدهیم و بگوییم: «پاشو حلش کن».
این کار میتواند به فرزندتان کمک کند. خود شما نیز اگر حرف فرزندتان را درست بشنوید یاد میگیرد که مثل شما شنونده فعالی باشد. اگر شما به عنوان یک والد شنوندهی خوبی باشید کودکان هم از شما الگوبرداری میکنند.
شما چه کار میکنید تا فرزندتان بفهمد که خیلی خوب به او گوش میدهید؟ مثلاً جمله او را تکرار میکنید یا میمیک صورت شما به او علامت میدهد که متوجه او هستید.
نشانههای اختلال یادگیری در سنین ابتدایی:
هنگامی که کودکان وارد مدرسه ابتدایی میشوند، بیشتر آنها میتوانند خودشان لباس و کفشهای خود را بپوشند. مهارتهای فیزیکی، ذهنی و اجتماعی آنها به سرعت گسترش مییابد.
کودکان با اختلال یادگیری در مدرسه ابتدایی ممکن است:
مشکلاتی را در برقراری روابط بین حروف و صداها تجربه کنند،
کلمات پایه را درک نمیکنند،
در خواندن و هجی کردن دارای خطاهای اساسی هستند،
و همچنین در محاسبه کردن و یادگیری مهارتهای جدید، دارای مشکل هستند.
این کودکان بیش از حد به حفظ کردن متکی هستند و از هماهنگی فیزیکی ضعیفی برخوردارند.
نشانههای اختلال یادگیری در سنین نوجوانی:
هنگامی که کودکان وارد مرحله نوجوانی میشوند، تغییرات فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و هیجانی زیادی را تجربه میکنند و درباره این تغییرات و چگونه نگریسته شدن توسط دیگران، نگران میشوند.
آنها در انتخاب دوستان، مدرسه و ورزشها مستقلتر عمل میکنند.
نوجوانان با اختلال یادگیری، دامنهای از مشکلات و نشانههای اختلال یادگیری را در سنین نوجوانی دارند:
بیان نوشتاری،
هجی کردن،
دستخط
و ریاضیات.
آنها ممکن است در به خاطرآوری واقعیتها، درک مفاهیم انتزاعی و مهارتهای حافظه ضعیف باشند. این نوجوانان به طور رایج در توجه به جزئیات یا تمرکز بر آنها دارای مشکلاتی هستند.
چالشهای دیگری که نوجوانان با ناتوانی یادگیری با آنها مواجه هستند عبارتند از:
حمایت از خود،
هدفگذاری،
سازماندهی،
و مدیریت زمان است.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید