ناتوانی در یادگیری چیست؟
اصطلاح نارساییهای ویژه در یادگیری یا ناتوانی در یادگیری در نتیجه نیاز به تشخیص و خدمت به دانش آموزانی برخاسته است که بطور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه میشوند. در عین حال این دانش آموزان در چهارچوب سنتی دانش آموزان استثنایی نمیگنجند.
شاخههای علمی متعددی مثل پزشکی، زبان شناسی، روان شناسی و آموزش و پرورش به این حیطه کمک کردهاند و در نتیجه این چند رشتهای بودن، مبنای به وجود آمدن اصطلاحات و تعاریف متعددی بوده است.
بیش از 40 تعریف و اصطلاح در زبان انگلیسی وجود دارد که برای اطلاق به چنین کودکانی به کار میرود. در هیچ حوزهای از آموزش و پرورش، این همه تلاش برای ارائه یک تعریف مشخص مشاهده نشده است. در اینجا سعی شده است به چند تعریف که تا حدودی کلیت مشکل را مطرح کرده باشد، اشاره شود.
– اداره آموزش و پرورش آمریکا در امر کودکان استثنایی در سال 1997 کودکان با ناتوانی در یادگیری را از آن دسته از کودکان دانسته است که در یک یا تعدادی از فرایندهای اساسی یادگیری: فهم مطلب، کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری دچار مشکلاند.
سرفصلهای این مقاله
- این اشکالات و ناتوانی در یادگیری ممکن است در کودکان به صورتهای گوناگون ظاهر شود،
- مانند:
- آزمون مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات
این اشکالات و ناتوانی در یادگیری ممکن است در کودکان به صورتهای گوناگون ظاهر شود،
مانند:
دشواری در گوش دادن،
فکر کردن،
صحبت کردن،
خواندن،
نوشتن،
هجی کردن،
حساب کردن.
این تعریف شامل کودکان با صدمه مغزی، آسیبهای خفیف مغزی، نارساخوانی، آفازی رشدی و مشکلات ادراکی میشود، اما آن دسته از کودکانی را که اشکال اساسی یادگیری آنان در نتیجه نقص بینایی، شنوایی، حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، اشکالات هیجانی یا محرومیتهای محیطی، فرهنگی و اقتصادی است در بر نمیگیرد.
– انجمن مشترک ملی برای نارساییهای ویژه در یادگیری تعریف زیر را پیشنهاد کرده است:
نارساییهای یادگیری یک اصطلاح است که شامل یک گروه ناهمگون از دشواریهای یادگیری میشود که به صورتهای گوناگون متجلی میشود و با ناتوانی در یادگیری یکسان است، مانند:
مشکلات اساسی در گوش دادن،
صحبت کردن،
خواندن،
نوشتن،
استدلال کردن یا توانایی ریاضیات.
اگر چه ناتوانی در یادگیری ممکن است در دانش آموزان سایر طبقات استثنایی وجود داشته باشد (برای مثال دانش آموزان با آسیبهای حسی، عقب ماندگی ذهنی، آشفتگیهای اجتماعی و هیجانی، تدریس ناکافی یا نامناسب، محرومیتهای محیطی یا فرهنگی) این امر در نتیجه این شرایط یا تاثیر آنها نیست.
عملکرد نامناسب سیستم اعصاب مرکزی که در سالهای اخیر بیشتر عملکرد نامناسب عصبی-روانی خوانده میشود، فرض بر این دارد که مغز یا نظام ادراکی یا هر دو اگر چه در کودکان با ناتوانی در یادگیری آسیب ندیده است، اما این دو در کودکان یاد شده در مقایسه با کودکان عادی، متفاوت عمل میکنند؛ زیرا ناتوانی در یادگیری را حاصل تفاوتهایی میدانند که در عملکر مغز یا عملکرد ادراکی این گونه کودکان وجود دارد.
نکته: ساموئل کرک در اوایل دهه 1960 اصطلاح ناتوانی در یادگیری را به عنوان یک توافق کلی پیشنهاد کرد.
برای سنجش اختلال یادگیری در فرزندان خود میتوانید از آزمون رایگان زیر استفاده نمایید:
آزمون مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات
باید در نظر داشت که اصطلاح نارساییهای ویژه در یادگیری، عبارت از مجموعهای از نشانهها است و لذا نارسایی یا اختلال خاصی را در کودک یا زمینهای ویژه از تحصیل او مشخص نمیکند. صرفاً این اصطلاح نشان میدهد، افرادی که تحت این عنوان تشخیص داده میشوند، نیازمند کمک و آموزش ویژه هستند.
کودکان با نارساییهای ویژه در یادگیری یا ناتوانی در یادگیری، کودکانی هستند که جهان را به گونهای متفاوت یا غیرمعمول ادراک میکنند. طرحهای عصبی آنان متفاوت از کودکان همسال عادی آنان به نظر میرسد.
افراد با نارساییهای ویژه در یادگیری یا ناتوانی در یادگیری دارای شکستهایی در مدرسه و جامعه هستند. آنان نمیتوانند آنچه دیگران در سطح هوشی مشابه انجام میدهند، بدون برخورداری از آموزشهای ویژه انجام دهند.
به طور کلی از تعاریفی که متخصصان در زمینه کودکان با نارسایی یا ناتوانی در یادگیری ارائه دادهاند، میتوان ویژگیهایی به شرح زیر را برای آنان برشمرد:
- دارای بهره هوشی تقریباً متوسط یا بالاتر هستند.
- از نظر حواس مختلف (بینایی، شنوایی و …) سالم هستند.
- از امکانات محیطی و آموزشی نسبتاً مناسبی برخوردار هستند.
- دارای نابهنجاریهای شدید رفتاری نیستند.
- پیشرفت آموزشی این کودکان به طور قابل ملاحظهای کمتر از بهره هوشی، سن و امکانات آموزشی که از آن برخوردارند، است.
عللی را که برای شکست این کودکان در امر یادگیری شایسته ذکر است، چنین میتوان خلاصه کرد:
الف) فقدان انگیزش کافی
ب) فقدان توجه و دقت لازم
ج) دقت بیش از اندازه به جزئی از کل
د) فقدان هماهنگی لازم در حرکات
ه) جنب و جوش بیش از حد
و) وراثت و مسائل ژنتیکی
ز) مشکلات بیوشیمیایی
ح) عدم تعادل هورمونی
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید