آیا مشکلات خواندن تنها در میان دانش آموزان با ناتوانی یادگیری رواج دارد؟
مشکلات خواندن نه تنها در میان دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، بلکه در میان بسیاری از دانش آموزان با نیازهای ویژه رواج دارد. گروهی از این دانش آموزان در درک مطلب و گروهی دیگر در رمزگشایی کلمهها و گروهی در هر دو زمینه مشکل دارند، به همین دلیل لازم است که معلمان به آموزش خواندن دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه خاصی مبذول دارند و به پیشنهادهایی که در پی میآیند توجه کنند.
سرفصلهای این مقاله
پیشنهادهایی به والدین و معلمین گرامی جهت بهبود مشکلات خواندن در کودکان:
استفاده از علائم:
برای کمک به مشکلات خواندن دانش آموزان در رمزگشایی کلمههای مشکل، از علائمی جهت راهنمایی آنها استفاده کنید. برای مثال، میتوانید بالای حروفی که باید صدای آنها کشیده شود، خط تیره بکشید. روی حروفی که خوانده نمیشوند، خطی مایل بکشید و بخشهای مختلف یک کلمه را با خط تیره از یکدیگر مجزا کنید.
دنبال کردن کلمات:
مداد یا وسیلهی دیگری را به دانش آموز بدهید تا همزمان با خواندن، کلمهها را با آن دنبال کند. هنگامی که میخواهید کلمات محدودی را در متن آموزش دهید، میتوانید کارتهایی درست کنید که وسط آن به اندازهی یک مستطیل سفید باشد.
اندازهی مستطیل باید به گونهای باشد که کلمات مورد نظرتان را در خود جای دهد و کلمات دیگر مشخص نباشند. این کار با هدف جلب توجه دانش آموزان به کلمههای هدف صورت میگیرد و میتوان آن را به روشهای دیگری نیز انجام داد.
بازگو کردن اهداف متن:
برای افزایش درک مطلب دانش آموزان، قبل از شروع آموزش، اهداف متن را برای آنها بازگو کنید و به آنها بگویید که در متن باید به دنبال یادگیری چه مواردی باشند. برای مثال، هنگامی که یکی از داستانهای درس فارسی را میخوانید به آنها بگویید که در پایان متن، باید شخصیت اصلی داستان را نام ببرند و توالی وقایع را بازگو کنند.
گاهی لازم است قبل از خواندن متن، شرح کوتاهی در مورد آن ارائه دهید. گاهی هم میتوانید برای دانش آموزان سوالاتی را از قبل مطرح کنید تا هنگام خواندن، توجه آنها به یافتن پاسخ جلب شود.
کمک گرفتن از دانش آموزان توانمند:
از دانش آموزانی که در خواندن مهارت دارند، در آموزش دانش آموزان با مشکلات خواندن کمک بگیرید.
استفاده از کلمات پایه:
در آموزش خواندن به دانش آموزانی که مشکلات خواندن دارند، سعی کنید از کلمههای پایهی تحصیلی پایینتر شروع کنید. برای مثال، در مورد دانش آموزان پایهی تحصیلی چهارم میتوان آموزش را از کلمههای کتاب فارسی پایهی تحصیلی سوم آغاز نمود.
ضبط صدا:
متنهای درسی را بلند و به طور صحیح بخوانید و صدای خود را ضبط کنید، سپس نوار ضبط شده را به دانش آموزان بدهید تا در منزل، متن را با خود بخواند و به طور همزمان به تلفظ صحیح متن در نوار گوش دهد.
تکرار خواندن:
برای افزایش روان خوانی، از دانش آموزان بخواهید چندین مرتبه آن را بخوانند، تکرار خواندن موجب افزایش سرعت و دقت خواندن میشود و به دانش آموزان کمک میکند تا در متن مورد نظر به حد تسلط برسند و سپس متنهای بعدی را بخوانند.
استفاده از راهبردها:
برای افزایش درک مطلب، راهبردهایی را با توجه به متن آموزش دهید.
آموزش دو جانبه:
از روش آموزش دو جانبه برای آموزش دانش آموزان با مشکلات خواندن استفاده کنید. در این روش در کنار بهبود مهارت درک مطلب، معلم به دانش آموزان کمک میکند تا بر چگونگی پیشرفت خود در درک مطلب نظارت داشته باشند.
چهار راهبرد را چنین توصیف کردهاند:
1- خلاصه کردن محتوای متن
2- طرح پرسش در مورد نکات اصلی متن
3- مشخص کردن قسمتهای مشخص در متن
4- پیش بینی رویدادهای بعدی
اگر فرزند شما دچار نارساخوانی و مشکلات خواندن است و در روان خوانی دچار مشکل است، یک روش علمی به نام (چند حسی فرنالد) وجود دارد که میتواند خیلی به شما کمک کند.
زمانی که میبینیم یک کلمه را فرزندمان نمیتواند بخواند مثل «داروخانه»، میآییم و یک قصه در رابطه با داروخانه برای او تعریف میکنیم و چندین بار کلمه «داروخانه» را در داخل قصه تکرار میکنیم.
بعد از اینکه قصه ما تمام شد، میگویم که حالا برویم سراغ کلمه «داروخانه» و با صدای بلند همینطور که داریم کلمه را میگوییم، «داروخانه» را مینویسیم.
بعد از اینکه این کلمه را بزرگ نوشتیم، حالا داخل یک دفتر یا اگر تخته سیاهی داریم روی آن مینویسیم. مرحله بعدی از کودک میخواهیم که کلمه را بلند بخواند و با انگشتانش روی کلمه را ردیابی کند. یعنی دقیقا انگشتش را بگذارید روی صفحه و همینطور که دارد میخواند کلمه را با انگشتش ردیابی کند.
این مراحل به روان خوانی کودک کمک شایانی میکند.
بعد از این مرحله کودک توانسته است کلمه «داروخانه» را نحوه نوشتن آن را ببیند و بخواند.
بعد از کودک میخواهیم که خودش یک بار کلمه «داروخانه» را بنویسد و همینطور بلند بلند هم بخواند.
در مرحله آخر فقط از کودک میخواهیم آن کلمهای را که نوشته است، بلند بخواند.
این شیوه تمام حواس کودک را تقریباً درگیر میکند و باعث میشود با انگیزه، کلمات سخت را هم یاد بگیرد و راحت بخواند.
در این مقاله سعی شده است تا انواع بازیها برای بهبود اختلال یادگیری خواندن به شما عزیزان آموزش داده شود.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید