دانش آموزان ناتوانیهای یادگیری، چه مشکلاتی در خواندن دارند؟
سرفصلهای این مقاله
ناتوانیهای یادگیری و مشکلاتی در خواندن:
اختلال یادگیری یک اصطلاح کلی است که شامل یک گروه ناهمگون از مشکلات یادگیری میشود.
کودکان دارای اختلال یادگیری، کم هوش و خنگ یا بیانگیزه و تنبل نیستد، تنها تفاوت در سیستم عصبی مغز آنها و نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط مغز آنهاست.
پس میتوان این طور بیان کرد که اختلال یادگیری نوعی اختلال عصب شناختی است که به طور مستقیم به مغز فرد مرتبط میشود. این اختلال بر نحوه درک اطلاعات، پردازش و همچنین برقراری ارتباط فرد با دنیای اطراف بسیار تاثیرگذار است؛ کودکان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کودکانی هستند که جهان را به گونهای متفاوت یا غیرمعمول ادراک میکنند.
متداول ترین انواع اختلالات یادگیری شامل: مشکلات اساسی در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن یا توانایی ریاضیات است.
خواندن عبارت است از ارتباط کلی فرد با اطلاعات نمادی، اطلاعاتی که با علائم و نشانهها القا میگردد و معمولاً بر جنبه ادراک و فهم بصری یادگیری اطلاق شده است.
خواندن دارای هفت گام زیر میباشد:
- تشخیص
- جذب
- درک کلی یا درک درونی
- درک خارجی یا درک نهایی
- نگهداری
- یادآوری
- ارتباط یا به کارگیری
دانش آموزان دارای مشکل خواندن، ممکن است در واجشناسی زبان، رمزگشایی مطالب چاپ شده، روانی در رمزگشایی یا درک مطلب آنچه که میخوانند، مشکل داشته باشند.
دانش آموزان ممکن است در یکی از جنبههای خواندن یا در چند جنبه مشکل داشته باشند.
اگر چه نمیتوان ویژگیهای صد در صد مشابهی را برای کودکان با اختلال خواندن مشاهده کرد، اما میتوان گفت اغلب آنها ویژگیهای زیر را دارند:
1- بیشتر این کودکان پسر هستند. بنابر برخی تحقیقات، تعداد پسرانی که این مشکل را دارند، چهار برابر دختران است.
2- در کلاسهای درس غالباً مشکلات رفتاری دارند.
3- تمایل به خواندن ندارند.
4- قادر نیستند یک دایرهی لغات بینایی ایجاد کنند.
5- دامنه توجهشان کوتاه است.
6- در تمرکز، مشکل دارند.
7- کودکان با اختلال خواندن، معمولاً در مدرسه افت تحصیلی دارند.
8- معمولاً دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی هستند.
9- اغلبشان مسائل هیجانی دارند.
10- احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جراتی میکنند.
11- در خواندن شفاهی و کلامی تردید میکنند و گاه دچار لکنت میشوند.
12- هنگام خواندن، به جای اینکه چشمهایشان را حرکت دهند، سرشان را حرکت میدهند.
13- اختلال خواندن منجر میشود کلمه به کلمه بخوانند.
14- به زحمت، با صدای کشیده و لحن یکنواخت میخوانند.
15- به نقطهگذاریها توجه ندارند و از توجه کردن به معنی کلمات غافلاند.
16- وقتی مطلبی را آهسته میخوانند، لبهایشان را تکان میدهند یا در ذهنشان کلمات را میخوانند.
17- واژهها را غیر مرتبط با محتوا و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس میزنند.
18- کلماتی را که تازه خواندهاند، جابهجا یا تکرار میکنند.
19- حافظهی دیداری و شنیداریشان ضعیف است.
20- فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند.
21- محیط خانوادگیشان برای موفقیت در مدرسه به آنها فشار میآورد و یا اینکه نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.
22- کودکان با اختلال خواندن در مدرسه سازگاری مناسبی ندارند.
23- رشد اجتماعی کافی ندارند.
مشکلات خواندن چه قدر در ناتوانیهای یادگیری شایع هستند؟
شیوع مشکلات خواندن بستگی به ملاکهای مورد استفادهی محققان برای تصمیمگیری دربارهی مشکلات خواندن دارد.
در حدود 6 تا 8% کودکان سنین مدرسه، نمرات خواندشان به طور قابل ملاحظهای پایینتر از سطح توانایی کلی آنها است.
«ناتوانی خواندن» رایجترین نوع ناتوانیهای یادگیری است، اما همهی دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری دارای مشکلات خواندن نیستند.
آموزش چه کمکی به پیشگیری از ناتوانی و مشکلاتی در خواندن میکند؟
آموزش میتواند فعالیتهای مناسبی را برای تدریس اصل الفبایی، آگاهی واجی، واجشناسی، روانخوانی و درک مطلب فراهم نماید.
«آموزش منظم و واضح» بهترین نتیجه را در پیشگیری از مشکلات خواندن در پی خواهد داشت.
آموزش چه کمکی به درمان ناتوانیهای یادگیری در خواندن کمک میکند؟
آموزش باید نیازهای آموزشی فردی دانش آموزان با مشکلات خواندن را شناسایی نموده و آنها را به طور مستقیم مورد ملاحظه قرار دهد و فنونی را به کار گیرد که اثربخش بودن آنها ثابت شده باشد.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید