متداولترین خطاهای املایی | غلط املایی
یکی از مهم ترین مسائل در املانویسی، تعداد غلط املایی است که با آموزش درست و تقویت مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی میتوان آن را کاهش داد و کاملاً برطرف کرد.
با توجه به اینکه امر دیکته نویسی با چند مهارت از جمله توانایی نگهداری توالی کلمات در ذهن، به کارگیری درست ابزار نوشتن، محدودیت فضای کاغذ و خطوط آن، ترسیم شکل هر حرف و کلمه و نیز تطبیق آن شکل با آنچه در حافظه دیداری موجود است و هماهنگی حرکتی چشم و دست ارتباط دارد، لذا تشخیص دقیق علت یا علل مشکل دیکته نویسی و غلط املایی بسیار دشوار و پیچیده است.
به منظور تشخیص علت یا علل مشکل دیکته نویسی و غلط املایی، لازم است از طرق مختلف اطلاعات لازم جمعآوری شود.
سرفصلهای این مقاله
مهمترین روشهای جمعآوری اطلاعات در رابطه با غلط املایی عبارت است از:
گرفتن شرح حال و مصاحبه با والدین و مسئولین مدرسه
مشاهدات بالینی کودک
اجرای آزمونهای رسمی (مانند آزمونهای میزان شده هوش، بلوغ اجتماعی و …)
آزمونهای غیر رسمی (نمرات درسی و آزمونهای معلم ساخته)
باید در نظر داشت که تشخیص علت یا علل مشکل دیکته نویسی و غلط املایی یک امر مستمر است که به موازات کسب آگاهیهای بیشتر در طول برنامهی بازپروری و تغییر شرایط یادگیری و وضع کودک، مورد تجدید نظر و احتمالاً اصلاح قرار میگیرد.
باید به یاد داشت که اقدامات پیشگیرانه اولی مانند: مراقبت از رشد طبیعی و مطلوب کودک از طریق آموزش والدین، مراقبت بهداشتی و پزشکی از مادر در دوران حاملگی و زمان زایمان، مشاوره والدین در زمینه چگونگی کمک به فرزندان خود جهت بهره گیری از حداکثر توانائیها و یا حداقل اقدامات پیشگیرانه ثانویه چون: تشخیص به هنگام مشکل، اجرای برنامه مداخلهای مناسب، به مراتب بهتر از هر نوع اقدامی است که پس از شکستهای پی در پی کودک در مدرسه و غلط املایی، انجام میپذیرد.
انواع غلط املایی عبارتاند از:
1- اضافه کردن یک یا چند حرف به کلمه
2- منقلب کردن کلمه
3- تبدیل یک حرف به حرف دیگر
4- حذف بخشی از یک کلمه
5- حذف یک حرف از کلمه
6- جایگزین کردن یک کلمه به جای کلمه دیگر
7- حذف کلمه
8- حذف نقطه
9- اشکال در همه صداها
10- منفصل کردن کلمه، جایی که باید متصل باشد
11- اضافه کردن نقطه
استفاده از حروف هم صدا و غیر هم صدا در واژهها به حروف استثنا، جدانویسی و هم صدا معروف هستند.
در زیر به منظور درک بهتر برای هر کدام از این غلطهای املایی چند مثال آورده میشود:
۱. جایگزینی غیر هم آوایی:
یعنی دانشآموز حروفی که هم آوا نیستند، به جای هم مینویسد. برای مثال، (س) را به جای (ش)، (ح) را به جای (خ) و (ک) را به جای (گ) مینویسد.
۲. مشکل در همسانی آوایی:
یعنی کودک به دلیل شباهت آوایی حروف در واژه، قادر به تشخیص نوع حرف مورد نظر نیست و دچار غلط املایی میشود. برای مثال، واژههای منظور، حیله، مغازه، بهار، حوله، سطل و صبر را به شکل: منزور، هیله، مقازه، بحار، هوله، ستل و سبر مینویسد.
۳. جابجایی:
دانشآموز حروف را در واژه جابجا مینویسد و قادر نیست ترتیب و توالی حروف در واژه را رعایت کند. به عنوان مثال: (دارد) را، (دادر) و (مادر) را (مارد) مینویسد.
۴. خطای ناشی از مشکل توجه:
با وجود سالم بودن، گوش حساسیت لازم را برای تشخیص صداها ندارد. برای مثال، واژههای مسواک، زنبور، بشقاب، دنبال، ژاله، تجربههای، بندگان، شدهام، خوش، میگفت را به شکل: مسباک، زمبور، بشگاب، دمبال، جاله، تجربها، بندهگان، شودهام، خش، میگوفت، مینویسند.
۵. اضافه نویسی:
برای مثال، واژههای صحیح، سبز، نهفته، داستان را به شکل: صبحح، سببز، نهنفته، داستتان، مینویسند.
۶. حذف کردن یا کلمات ناتمام (آغاز، وسط، پایان):
برای مثال واژههای باران، انتشار، باغبان، دیدار را به شکل اران، انشار، باغان، دیدا مینویسد.
۷. قرینه نویسی و وارونه نویسی:
کودک به هنگام نوشتن املا، واژهها را صحیح اما به شکل وارونه یا قرینه مینویسند.
سه دلیل مهم برای بد خط بودن کودکان:
1- مهارتهای حرکتی ظریف فرد، ضعیف عمل میکند.
مثل اینکه نتواند درست کلمهای که دیده (درونداد دیداری) را به حرکت تبدیل کند و بنویسد.
2- عدم درک دیداری.
مخصوصاً زمانی که معلم دارد در یک فاصله دور، روی تخته یک چیزی را مینویسد و فرد میخواهد آن را به فاصله نزدیک تبدیل کند و بنویسد. در اینجا هم ممکن است به مشکل بربخورد.
3- نقص در حافظه دیداری نقشهاست.
مدل نوشتن کلمه را میبیند، اما هم آن را میخواهد پیاده بکند ولی چون در حافظهاش خیلی خوب شکل نگرفته است، به مشکل برمیخورد.
بازی برای خوش خط شدن:
علاوه بر این سه دلیل عمده بد خط بودن، ما چند تا بازی داریم که سه نمونه از مهمترین آنها را در ادامه عنوان میکنیم:
1- مچاله کردن کاغذ.
حتماً با استفاده از نوک انگشت، بچهها این کار را بکنند. کاغذهای نرم چک نویسی که در منزل دارید و کامل از آنها استفاده کردهاید را همینطور دور نیاندازید. حتماً به قطعههای اندازه کف دست کودک ببُرید یا به اندازه کف دست یا از کف دست بزرگتر ببُرید و از آنها بخواهید تا مچاله کنند و بعد کلی میتوانند توپ بازی کاغذی انجام بدهند و به این صورت کلی هیجانات مثبت خانه را بالا ببرید و بعد دور بندازید.
2- بازی نقطهچینها را پر رنگ کن.
برای این کار شما هم میتوانید خودتان تصاویر مختلفی با نقطه چین بکشید و به بچهها بگویید پررنگ کنند. همچنین میتوانید یک چنین تصاویری در کتابهای مختلف، اینترنت و فضاهای گوگل سرچ کنید.
3- اریگامی.
ولی مهمترین بازی برای خوشخطی بچهها، اریگامی (کاغذ و تا) این بازی، هماهنگی دست و چشم بچه را با تا کردن کاغذ و استفاده از عضلات ظریف، حسابی به کار میگیرند.
اریگامی هم میتواند خلاقیت بچهها را افزایش بدهد و هم روی هوششان تاثیر مثبت دارد و هم میتواند بدخطی آنها را جبران کند.
برای تشخیص اختلال یادگیری میتوانید از مشاورههای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی و دورههای دقت و تمرکز و اختلال یادگیری بهرهمند شوید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید