5 علت خراب کاری در دیکته
زمان مطالعه: 1 دقیقه
اگر فرزندتان یک املا مینویسد، بررسی کنید و ببینید چه غلطهایی دارد، چه اشتباهاتی دارد و بر اساس آن به او کمک کنید.
فرزندان ما به ۵ دلیل ممکن است دیکته مشکل داری داشته باشند:
1- نداشتن دقت دیداری:
فرزند ما دندانهها، نقطهها و سَرکجها را جا میاندازد. این موارد مربوط به دقت دیداری هستند.
2- حافظه فعال دیداری ضعیف:
وقتی فرزند ما کلیت یک کلمه را اشتباه مینویسد. مثلاً به جای «ص» با «س» مینویسد. یا به جای «ز» با «ذ» مینویسد. این موارد اگر باشد، حافظه فعال دیداری کودک ضعیف است و باید روی آن کار کنیم تا اصلاح و تقویت بشود.
سرفصلهای این مقاله
«کاهش 50 درصدی غلط دیکتهای»
3- دلیل بعدی عدم دقت شنیداری است:
فرزند اصلاً دقت نمیکند که معلم چه چیزی دارد میگوید و به همین خاطر اشتباه مینویسد.
4- کاهش حافظه فعال شنیداری:
وقتی فرزند ما دچار کاهش حافظه فعال شنیداری هست، فرزندمان جملات کوتاه را در دیکته میشنود و راحت مینویسد. اما جملات بلند را جای میاندازد و نمیتواند بنویسد.
5- نداشتن تمیز شنیداری:
وقتی معلم میگوید «دوست دارم»، فرزند ما که تمیز شنیداری ندارد، مینویسد «دوس دارم». یعنی به طور کامل به آن قسمت شنیداری دقت نکرده است و نتوانسته است تمیز شنیداری بین «دوست» و «دوس» داشتن قائل شود.
دیدگاهتان را بنویسید