کاهش 50 درصدی غلط دیکتهای
زمان مطالعه: 1 دقیقه
شما هم شاهد غلطهای دیکتهای فرزند خود هستید؟ یا شاید هنوز خودتان هم غلطهای املایی دارید؟
همه شما شاهد غلطهای دیکتهای بودهاید.
سپاسگزارم را به جای «ز» با «ذ» مینویسند. یا صابون را به جای «ص» با «س» مینویسند. یا طناب را به جای «ط» با «ت» مینویسند.
بحث این است که چه اتفاقی میافتد که این غلطهای دیکتهای به وجود میآیند؟
این موارد به حافظه فعال دیداری مربوط است. وقتی یک چیزی را میبینیم و کامل در ذهن ما قرار میگیرد و میخواهیم کاری روی آن انجام بدهیم؛ حالا مثلاً بخواهیم آن را بنویسیم در اینجا حافظه فعال دیداری ما درگیر میشود. افرادی که حافظه فعال دیداری ضعیفی داشته باشند به مشکل برمیخورند.
سرفصلهای این مقاله
«تکنیک جادویی روان خوانی»
آیا این را ما فقط در سنین مدرسه میبینیم؟ خیر. در سنین کودکی نیز وجود دارد. بچه سه سالهای که جلوی چشم او مداد رنگیاش را داخل کشو گذاشتیم و او کاملاً دیده است. اما دو روز بعد در آشپزخانه به او میگوییم که «برو و مداد رنگیات را بردار و بیاور»؛ میگوید: کجاست؟ یا نمیدانم!
این بچهها در حافظه فعال دیداری مشکل دارند و باید روی آن کار بشود. حالا بعضی وقتها در 2 یا 3 مورد و بعضی وقتها بیشتر است.
حالا باید چه کار کنیم که حافظه دیداری او افزایش پیدا کند؟
بازیهای آن به این صورت است که یک ماز را کامل میبینیم و بعد شروع میکنیم و ماز را دوباره حل کردن. یا یک پازل را کامل میبینیم و بعد شروع میکنیم پازل را حل کردن.
اینها را شما در کتاب راهکارهای افزایش حافظه فعال میبینید. ۱۲۰ بازی حافظه فعال در این کتاب وجود دارد که هم در حوزه شنیداری و هم در حوزه دیداری را دربرمیگیرد.
شما بیشتر چه کلمهای را غلط مینویسید؟
دیدگاهتان را بنویسید