پرورش خلاقیت با استفاده از بازی نامگذاری
زمان مطالعه: 5 دقیقه
این فایل ادامه فایل نقش خانواده در پرورش خلاقیت است.
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه رادیویی از رادیو مادر.
یکی از دانشمندان میگفت تنها افراد حقیقتاً شاد و خوشبخت کودکان و افراد خلاق هستند. امیدوارم که بتوانیم یک همچنین افرادی را در جامعه زیاد کنیم.
به عنوان یک مادر امیدوارم مهارتهایی را پیدا کنید که فرزند خلاق بپرورانید.
اینها خیلی سادهتر از آن چیزی هست که شما باور کنید. مطمئن باشید از یادگیری یک قورمهسبزی هم خیلی راحت است. قطعاً میتوانید با پشتکار به این مهارتها دست پیدا کنید.
سرفصلهای این مقاله
- یکی از بازیهایی که برای ایجاد خلاقیت در کودکان و بزرگترها میتوانید استفاده بکنید، بازی نامگذاری
- است.
- لطف کنید این بازیها و مهارتهای ملموس را در زندگی واقعی بگذاریم.
- حتی میز آشپزخانه ما میتواند یک اسم داشته باشد.
- یادآوری خاطرات به حافظه کودک کمک میکند.
- کتابهایی برای پرورش فرزندانی توانمند و هوشمند:
- مسیر ایجاد تفکر انتقادی (نسخه چاپی)
- راهکارهای رشد اخلاقی کودکان (نسخه pdf)
- پرورش کودک با سواد اجتماعی (نسخه صوتی)
یکی از بازیهایی که برای ایجاد خلاقیت در کودکان و بزرگترها میتوانید استفاده بکنید، بازی نامگذاری
است.
در این بازی، پرورش قدرت تجزیهوتحلیل کودکان رخ میدهد. درک روابط بین اجزا هم رخ میدهد.
افزایش مهارت آنها در تشبیه و استعاره هم رخ میدهد. واقعیتش این است که ما به کودمان نمیتوانیم بگوییم که حتماً تلویزیون نگاه نکنید ولی میتوانیم همان کارتونهایی که نگاه میکنند را، هدفمندشان بکنیم.
یکی از کارهایی که میتوانیم انجام بدهیم این است که از آنها بخواهیم که زمانی که دارند یک کارتون را میبینند، یا یک قطعه فیلم، یا داستان، یک اسم جدیدی برای آن طراحی کنند. تا پایان آن داستان یا کارتون چند تا اسم ببینید میتواند فرزندتان برای آن تکه فیلمی که دیده بیان کند.
هر چقدر تعداد آن بیشتر بهتر، در این قضیه کمیت خیلی مهمتر از کیفیت است و یک نکته خیلی در قضیه پرورش خلاقیت کودکان این هست که، انتقاد کردن کاملاً ممنوع هست. به هیچ وجه به کودک نگویید که نه این اسمی که گفتی اینجوری، اونجوری، یا تغییرش بده. هر اسمی که کودک مطرح کرد باید منجر به این شود که شما اینقدر هیجانزده بشوید که انگیزه بگیرد.
برای کار بعدی، در این قسمت نامگذاری راهکارهای مختلفی داریم یکی که همان فیلم یا کارتون که کودکان در صداوسیما میبینند. نکات دیگری هم داریم. مثلاً اگر امروز داریم میرویم یک دسته گل برای عیادت عزیزی بخریم.
همان گل را که داریم نگاه میکنیم اسمش را میگوییم، میتوانیم از کودک بخواهیم که اگر شما بودید چه اسمی برای این میگذاشتی؟
لطف کنید این بازیها و مهارتهای ملموس را در زندگی واقعی بگذاریم.
مثلاً، اینکه شما در خانه بنشینید کنار کودک و به او بگویید اسمهای جدیدی برای گل رز بگو.
زمانی شما این کار را میکنید که تو خیابانی جلوی گلفروشی هستید. گلهایتان را انتخاب کردید. مغازهدار دارد گلها را تزیین میکند. میتوان در همان فرصت کوتاه، دختر شما پسر شما، میتواند ۲۰ اسم مختلف برای گل رز بگوید. و هر کدام با لبخند، خنده ، یک عکسالعمل مثبت از شما ، یا یک وقت هوایی حرکتهای چشم باشد.
یک وقتهایی حرکتهای دست باشد و کلاً بازخوردهای کلامی و غیرکلامی که شما میدهید منجر به این میشود که شما دنبال یک بازی برای پرورش خلاقیت داشته باشید.
نه اسمی از خلاقیت جلوی کودک میآورید نه مجبورش میکنید اسمهای مختلفی را بگوید.
در این بازی خود شما هم میتوانید کلمات متفاوتی را ارائه بدهید. حالا اگر در خانه میخواهید یک کاری بکنید، در زمانی که کودک دارد بازی میکند با عروسکش، از کلمهی عروسک استفاده کنید.
مثلاً، مامان جان اگر قرار بود شما برای عروسکت اسم بگذاری چه اسمی میگذاشتی؟
نکات بعدی که میتوانیم داشته باشیم، تصاویری هستند که ما میبینیم، حالا کاریکاتورها، عکسهای خانوادگی و مواردی از این طریق، به کودک بگوییم، اگر بخواهید برای این تابلوی عکس، یا برای این عکس، یک دونه اسم تعیین بکنی چه اسمی میگذاری؟
خیلی راحت بچهها با روحیه خلاق خود اسامی مختلفی را میتوانند برای اشیایی که دور و برشان هست بگذارند.
حتی میز آشپزخانه ما میتواند یک اسم داشته باشد.
صندلیهای تک تک افراد خانواده یک اسم داشته باشد، جاهایی که مینشینند و یا حتی کفگیری که غذا را با آن میکشید یک اسم خاص برای آن بگذاریم.
این اسامی میتوانند تغییر کنند و هر چه قدر تعداد بیشتر داشته باشند و با زاویههای دید مختلفتر، به کودک من کمک بیشتری میکند. مثلاً اگر گلدون گوشه اتاق رو اسمش را میگذارم سفید، به دلیل اینکه سفید است میتوانم اسامی مختلفی را برایش در نظر بگیرم.
حتی اسامی که واقعیت ندارد. مثلاً، روح زیبای خانه ما، یک همچنین چیزی را کودک نمیبیند. مثل رنگ سفید نیست ولی میتواند از زاویه دیگری باعث شود خوبتر به قضیه نگاه کند. حالا در این اسامی کاریکاتورها هم ما میتوانیم داشته باشیم که برایشان باز نامگذاری بکند.
اما چیزهایی را که برای کودکان ملموس هستند و میبینند، مثلاً شعرهای کتاب درسی را آنها مجبور هستند که حفظ کنند. حالا زمانی که دارد حفظ میشود، میتوانیم از آنها بخواهیم که فکر کنند، اگر شما شاعر یک همچنین شعری بودید چه اسمی برای آن میگذاشتید؟
یا زمانی که خاطرات کودک را دارید مرور میکنید، مثلاً خاطرات شیرینی که در ماشین نشستهایم و در ترافیک هستیم.
یادآوری خاطرات به حافظه کودک کمک میکند.
ما اینجا داریم یک کار چندجانبه انجام میدهیم. علاوه بر اینکه کارش زیاد میکنید از او میخواهیم که برای آن روز بیاید یک اسم تعیین کند، که آن روز را ماندگارتر بکند.
در ذهنش میتواند از یک روزی باشد که مثلاً ما باهم داریم میرویم خرید لباس زمستانی، یا اینکه از سوپرمارکت محلمان برای خرید، شیر و پنیر و وسایلی که در امروز نیاز داریم که خریده شود.
در یک همچنین کاری به راحتی میتوانید از آنها بخواهید که نامگذاری را به کار ببرند.
برای بچههای بزرگتر، لطیفههایی که میشنوند، طنزهای کوتاه، یا حکایتها، کاریکاتورهایی که جاهای مختلف میبینند. در روزنامههای روزی که خریداری شده است، احتمال دارد که یکی دوتا از کاریکاتورها را دیده باشد.
برای نامگذاری بخواهیم از آنها که این کار را انجام بدهند و اسم بگذارند برای آنها، شما به عنوان یک مادر به دلیل اینکه در، در حال بسته شدن است، آنقدر خیره نشوید که دیگر در واقع بسته شده باشد و خیلی دیر باشد به راحتی میتوانید این در را قبل از اینکه بسته بشود از آن رد بشوید و به دنیای خلاقیت و رشد خلاقیت کودکتان وارد شوید.
امیدوارم باز هم با ما باشید برای فایلهای بعدی رشد خلاقیت کودک.
ادامه این مطلب را در پرورش خلاقیت با استفاده از داستان پردازی بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید